کد خبر: ۲۷۳۷۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
زنان در مجلس کارنامه خوبی از خود نشان نداده‌اند

کولایی: مجلس نهم کم‌تحرکی بی‌سابقه‌ای در قبال مسائل زنان داشته است

کولایی درباره اجرایی کردن آرمان‌هایی که باعث به وجود آمدن مجلس شد به «آفتاب» می‌گوید: مجلس در همه کشورها بالاترین نماد اعمال حاکمیت مردم است. در کشور ما هم به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی جایگاه مجلس و نمایندگان مردم مورد تاکید ویژه قرار گرفته است. اما در کشوری مانند کشور ما و در منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم اجرایی‌کردن این آرمان به‌راحتی صورت نمی‌گیرد و نیازمند تلاشی مستمر و همه جانبه است تا مجلس بتواند نقش خود را به‌خوبی ایفا کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس سیاسی: الهه کولایی در گفت‌وگو با «آفتاب»، درباره عملکرد زنان مجلس می‌گوید: جمع نمایندگان زن به تبع شرایطی که در سال‌های گذشته وجود داشت، نتوانسته‌اند همراه با دولت در جهت برآورده‌کردن خواسته‌های مردمی که آقای دکتر روحانی را انتخاب کرده‌اند و به شعارها انتخاباتی ایشان رای داده‌اند رفتارهای خود را تنظیم کنند. متاسفانه زنان در مجالس هفتم، هشتم و به‌خصوص مجلس نهم کارنامه خوبی را در ایفای وظیفه نمایندگی عرضه نکرده‌اند.
 
به گزارش آفتاب، با وجوداینکه ۵۰ درصد از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند اما در مجلس شورای اسلامی همیشه در اقلیت قرار دارند. تعداد اندک و انفعال زیاد باعث می‌شود صحبت‌های این گروه به‌خوبی شنیده نشود. در مواقعی هم که شنیده می‌شود معمولا به مسائل زنان مربوط نمی‌شود یا کمتر مربوط می‌شود.
 
کولایی درباره اجرایی کردن آرمان‌هایی که باعث به وجود آمدن مجلس شد به «آفتاب» می‌گوید: مجلس در همه کشورها بالاترین نماد اعمال حاکمیت مردم است. در کشور ما هم به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی جایگاه مجلس و نمایندگان مردم مورد تاکید ویژه قرار گرفته است. اما در کشوری مانند کشور ما و در منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم اجرایی‌کردن این آرمان به‌راحتی صورت نمی‌گیرد و نیازمند تلاشی مستمر و همه جانبه است تا مجلس بتواند نقش خود را به‌خوبی ایفا کند.

این نماینده دور ششم مجلس شورای اسلامی درباره تعامل مجلس با دولت عنوان می‌کند: آنچه در خرداد سال ۹۲ اتفاق افتاد و تغییر در دستگاه اجرایی کشور در طی انتخاب رییس‌جمهوری جدید بدون تردید نیازمند همراهی و همسویی موثر و کارامد از سوی نهاد قانونگذاری نیز هست. اما آنچه که تا به حال شاهد بوده‌ایم در طول بیش از یک سال گذشته تلاش مجلس برای نادیده گرفتن این واقعیت و به‌گونه‌ای ایجاد دشواری و مانع در مسیر ایفای نقش واگذار شده از سوی مردم به ریاست‌جمهوری بوده است.

کولایی تجربه انتخاب وزارت علوم را به عنوان نمونه‌ای از اعمال مجلس به منظور مخالفت با دولت عنوان و می‌افزاید: به‌ویژه که در مورد وزارت علوم و انتخاب وزیر مورد نظر ریاست‌جمهوری، برای اجرایی‌کردن مطالبات رای‌دهندگان تجربه خوبی را در این مجلس ایجاد نکرده است. البته باید توجه کرد که یکی از کارکردهای مجلس پرسشگری است اما حتی در این زمینه هم سمت و سوی سیاسی به شدت فعالیت نمایندگان را تحت تاثیر قرار داده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب مطرح می‌کند: به هر حال این نیاز کشور است که مجلس هماهنگ با دولت در جهت خواسته‌های مردم فعالیت خود را تنظیم کند. البته این به مفهوم تابع و مطیع دولت بودن نیست بلکه مجلس باید بتواند در مقام دفاع از منافع اکثریت مردم و همچنین با در نظر گرفتن منافع اقلیت وظایف خود را به نتیجه برساند.

عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب درباره عملکرد زنان مجلس می‌گوید: این مشکلات درباره نمایندگان زن که همواره در مجلس قانونگذاری در کشور ما تعداد بسیار اندکی را تشکیل داده‌اند دچار شدت و عمق بیشتری است. جمع نمایندگان زن به‌تبع شرایطی که در سال‌های گذشته وجود داشت، نتوانسته‌اند همراه با دولت در جهت برآورده‌کردن خواسته‌های مردمی که آقای دکتر روحانی را انتخاب کرده‌اند و به شعارها انتخاباتی ایشان رای داده‌اند رفتارهای خود را تنظیم کنند. در موارد متعدد هم در مقام قانونگذاری هم در مقام پرسشگری و اعمال نظارت در دستگاه‌های اجرایی در بی‌توجهی، بی‌اعتنایی و حتی نقض حقوق قانونی موجود در قانون اساسی یا قوانین عادی کشور تحرک و تلاش مورد انتظار را نشان نداده‌اند. متاسفانه زنان در مجالس هفتم، هشتم و به‌خصوص مجلس نهم کارنامه خوبی را در ایفای وظیفه نمایندگی عرضه نکرده‌اند.

کولایی نتیجه عملکرد نامناسب مجلس را چنین توضیح می‌دهد: نتیجه این عملکرد ارزیابی عمومی و صریح مردم از مجالس مختلف در دوره‌های مختلف قانون‌گذاری در کشور و نمره دادن به نمایندگان در انجام وظایف خود و در واقع پاسخ دادن به خواسته‌ها و نیازهای جامعه خواهد بود.

این نماینده دور ششم مجلس ادامه می‌دهد: بدون تردید حتی اگر رای دهندگان نتوانند به طور صریح و فوری به این عملکرد پاسخی دهند تاریخ ادوار پارلمان در کشور عملکرد خوبی را از این نمایندگان ثبت نخواهد کرد.
 
عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب درباره عملکرد مجلس نهم در قبال مسائل زنان در کشور به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: به نظر می‌رسد متاسفانه ما شاهد کم‌تحرکی بی‌سابقه‌ای در این مجلس در مورد مسائل زنان به‌ویژه با توجه با مسائل گوناگون هم در سطح داخلی و هم در سطح بین‌المللی بوده‌ایم. به هر حال می‌توان امیدوار بود که در دوره باقی مانده از این مجلس، زنان مجلس در ایفای وظایف نمایندگی چه در ارائه طرح‌های قانونی، چه همراهی با دولت در حمایت از لوایح ارائه شده به مجلس و یا حتی اعمال نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی در سطوح مختلف و عرصه‌های گوناگون تحرک بیشتری را از خود نشان دهند تا در اصلاح عملکردی که تاکنون ثبت کرده‌اند اقدام جدی و موثری را به نمایش بگذارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
0
14
و تازه اکثر موارد این خانمهای نماینده خودشان بر ضد خانمها تصمیم میگیرند یا طرح می دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
6
7
مشکل ما زنان نیستند. مشکل ما نان و کار و مسکن و ... است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین