آفتابنیوز : آفتاب: تغییرات محمد سرافراز رئیس جدید سازمان صداوسیما شیب تندتری به خود گرفته و طی روزهای اخیر شاهد تغییر در مدیریت بخشهای مختلف این سازمان هستیم.
بنا بر این گزارش، از جمله جدیدترین جابهجاییها میتوان به انتصاب «مهدی مجتهد» به سمت «معاون برنامهریزی و منابع مالی» به جای «حسن تقدسنژاد» اشاره کرد و امروز نیز در مراسمی از زحمات دکتر «حسن خجسته» قدردانی خواهد شد.
یکی دیگر از تغییراتی که روز گذشته و پیش از رفتن خجسته رقم خورد، این بود که در مراسمی از خدمات لطف الله سیاهکلی معاون سابق رسانههای مجازی رسانه ملی قدردانی شد.
در این مراسم که حجت الاسلام موسوی مقدم قائم مقام سازمان، مهدی اخوان بهابادی قائم مقام رئیس سازمان در امور فناوری و رسانههای نوین حضور داشتند، خجسته در سخنانی با اشاره به تغییرات سپهر رسانهای و تغییر در بلوکبندی مخاطبان گفت: با ظهور رسانههای جدید و شبکههای اجتماعی مدیران با رویکردهای متفاوتی با آنها مواجه میشدند، سیاهکلی از جمله مدیرانی بود که با نگاهی روشن و باز با تکنولوژی رو به رو می شد و سعی داشت که با کمک فناوریهای نوین سطح کیفی سازمان را ارتقا دهد.
سیاهکلی معاون سابق رسانههای مجازی، نیز در این مراسم با اشاره به پایان یافتن عمر رادیو و تلویزیون سنتی افزود: اگر میخواهیم رادیو و تلویزیون قدرتمندی داشته باشیم باید با مخاطبان تعامل داشته باشیم و سپس خدمترسانی کنیم.
در ادامه دکتر اخوان بهابادی ضمن اشاره به این نکته که اگر قرار بر این نبود که ساختار سازمان تغییر کند هیچگاه جایگاه دکتر سیاهکلی تغییر نمیکرد و ایشان بهترین گزینه برای این معاونت بودند تاکید کرد: ایشان از جمله مدیرانی هستند که اگر امکانات در اختیار داشتند، به اهدافی که تازه امروز برای آینده هدفگزاری شده است، رسیده بودند.
به گزارش فارس، مراسم تکریم معاون پیشین توسعه و فن آوری سازمان صدا و سیما و معارفه قائم مقام رئیس صداوسیما در امور فناوری و رسانههای نوین نیز عصر روز گذشته برگزار شد.
همچنین در مراسمی با حضور مهدی اخوان بهابادی (قائم مقام رئیس سازمان در امور فناوری و رسانه های نوین) و حجت الاسلام موسوی مقدم (قائم مقام سازمان) ، از یک دهه تلاش دکتر علی عسکری در معاونت توسعه و فناوری رسانه قدردانی شد.
در این مراسم دکتر علی عسکری با ارائه کارنامه مختصری از فعالیتهای انجام شده در این معاونت گفت: همواره سعی کردهایم با تصمیماتی درست و با بصیرت ، طرحهای بزرگ را در سازمان اجرا کنیم . وی گفت: بیشک مهمترین سرمایه این معاونت وجود مدیران متخصص و متعهدی است که با مدیریت جهادی به توسعه و فناوری در رسانه ملی اقدام کردهاند.
در ادامه دکتر اخوان بهابادی (قائم مقام رئیس سازمان در امور فن آوری و رسانه های نوین) با اشاره به این نکته که هدف از این تغییرات تحول در ساختار و چابکسازی سازمان بوده و این مراسم به نوعی قدردانی و تشکر از دکتر علی عسکری است ، افزود: دکتر علی عسکری یکی از مدیران کارآمد نظام اسلامی است و فعالیتهای ایشان همواره در رده بالای نظام دیده شده است و اگر توسعهای در داخل سازمان رخ داده است به علت مدیریت ایشان بوده و همین امر سبب شده است منصفین احترام خاصی برایشان قائل شوند.
دکتر اخوان بهابادی در ادامه گفت : تمام سعی من بر این است که مجموعه فعالیتهای سازمان در حوزه فناوری و مجازی به خوبی پیش برود و قدردانی از مدیری چنین کارآمد را وظیفه خود میدانم.
در پایان این مراسم هم حجت الاسلام موسوی مقدم با اشاره به این نکته که دکتر علی عسکری هرجا باشد منشأ خیر است، از وی به عنوان متخصصی مجرب در حوزههای مختلف یاد کرد که با انگیزه و علاقه کار میکند و در کار خود اندیشههای اختصاصی دارد.
وی افزود: بخش عمده موفقیتهای دکتر علی عسگری با نوآوری، خلاقیت و ابتکار در عمل همراه است و امیدوارم همچنان از برکات دانش او استفاده شود.
از مهمترین اقداماتی که اخوان بهابادی مامور به پیگیری آن است، ادغام دو معاونت توسعه و فناوری رسانه و رسانههای مجازی است. معاون توسعه و فناوری رسانه به عنوان بزرگترین و گستردهترین معاونت صداوسیما نیز در آینده نزدیک شاهد کوچکسازی چشمگیری خواهد شد.
امروز بعد از تودیع و معارفه خجسته و مجتهد، حجت الاسلام رمضان موسوی مقدم به معاونت امور مجلس و استانهای صداوسیما خواهد رفت تا دوباره در این معاونت مشغول به کار شود.
طی سالهای اخیر معاونت امور مجلس و استانهای صداوسیما به دو بخش مجزا تقسیم شده بود که با آمدن سرافراز، طهماسبی معاون سابق استانها بازنشسته شده و این دو بخش دوباره با هم ادغام شدند.
با ایجاد این تغییر، احتمالا شبکه شما نیز که پیش از این به صورت مستقیم زیر نظر معاونت استانها اداره میشد، از این پس زیر نظر اداره کل سیمای استانها که در دوره گذشته تبدیل به مرکز شده بود، میرود.
به گزارش فارس، تغییر دیگری که سرافراز بهدنبال اجرایی شدن آن است، انحلال مرکز موسیقی و سرود است. با انحلال این مرکز، دفتر شعر و موسیقی زیر نظر مدیرکل حوزه ریاست تشکیل شده است.
از جمله دیگر تغیرات میتوان به کوتاه شدن بخشهای خبری اشاره کرد. کسانی که پیش از این تاکید داشتند زمان پخش خبر باید طولانی باشد، این روزها در مقابل تصمیم سرافراز مبنی بر تندشدن ریتم اخبار تسلیم شدهاند و در تلاشند خود را با زمانی که مد نظر رئیس رسانه ملی است، هماهنگ کنند، چیزی که حتی برای مخاطب عام نیز قابل لمس است.
در این راستا میتوان به بخش خبری 20:30 اشاره کرد که پیش از این بیش از نیم ساعت از وقت آنتن را به خود اختصاص میداد، این روزها در مدت 15 دقیقه روانه آنتن میشود. اخبار صبحگاهی ساعت 7، 8 و 9 صبح نیز به مدت زمان کمتر از 10 دقیقه رسیدهاند. بخشهای خبری ساعت 14 و 21 نیز که حدود یکساعت و بیشتر زمان داشتند، در حال حاضر در قالب 30 دقیقه و کمی بیشتر پخش میشوند. بخش خبری ساعت 22:30 و گفتوگوی ویژه خبری نیز در حال حاضر در مدت 60 دقیقه پخش میشوند که این زمان در گذشته گاهی تا 2 ساعت زمان میبرد.
به گزارش فارس، تبدیل مرکز بین الملل به اداره کل نیز کار دیگری بوده که سرافراز در این روزها انجام داده و یکی از شایعاتی که این روزها خیلی داغ است، حذف دفاتر بین الملل و باقی ماندن چند دفتر اصلی است. در حقیقت سرافراز تصمیم دارد خبرنگاران بومی را برای تهیه اخبار در اختیار بگیرد و از این طریق از هزینهها بکاهد.
تبدیل مرکز حوزه ریاست به اداره کل نیز از جمله اقدامات دیگر سرافراز است. همچنین شنیده شده رئیس رسانه ملی قصد دارد در ادامه مسیر چابکسازی صداوسیما، نیروهای بازنشسته سازمان در سمتهای دیگر ابقاء نشوند. همچنین گفته می شود واحد مرکزی خبر هم با ادارات کل پخش خبر سیما و صدا ادغام گردد.
ادغام شبکهها که پورمحمدی (معاون سیما) نیز در روز گذشته ضمن بازدید از شبکه سه به آن اشاره کرده بود، گام دیگری است که هنوز در چگونگی برداشتن آن به جامعیت نرسیدهاند.
در این مدل که شبکهها به صورت گروهی یا خوشه ای مدیریت خواهند شد، یک شبکه اصلی در رأس و سایر شبکهها با توجه به مضمون محتوایی به صورت زیر شاخهای اداره خواهند شد. تاکنون از شبکههای یک، دو، سه و چهار به عنوان شبکههای اصلی یاد شده است.
این چابکسازی و کوچکسازی در بخشهای اداری سازمان نیز در حال انجام است.
شایعه داغ دیگری که این روزها در حال رد و بدل شدن است، حذف حدود 100 واحد مدیریتی روابط عمومی است که در این صورت باید دید مهمترین کارکرد این بخشها که ارتباط با مخاطبان و همچنین رسانههاست، چگونه ادامه خواهد یافت؟