کد خبر: ۲۷۳۸۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۸۴ - ۱۴:۴۹

تلاش آمريكا و اروپا براي جلب حمايت چين در نشست آژانس

آفتاب‌‌نیوز : نمايندگان 35 کشور عضو شوراي حکام آژانس درباره صدور هشداري به ايران تصميم مي گيرند که در آن به صراحت، تهديد ارجاع پرونده به شوراي امنيت مطرح شده و به گفته يکي از ديپلمات ها لحن اين قطعنامه سختگيرانه است. موضوع مهم براي اعضاي شوراي حکام، خودداري  جمهوري اسلامي از رها کردن برنامه غني سازي اورانيوم است. طرح پيشنهادي روسيه که از حمايت آمريکا و اروپا برخوردار است، تاکنون مورد موافقت تهران قرار نگرفته است.

قطعنامه اي که به گفته ديپلمات ها امروز پنجشنبه در وين، مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد برنامه هاي اتمي ايران صادر مي شود در واقع هشدار شديد اللحني است به جمهوري اسلامي که تنها دو راه پيش روي تهران مي گذارد: يا مسير فعاليت هاي اتمي که در پيش گرفته ايد را تغيير دهيد و يا با تهديد ارجاع به شوراي امنيت سازمان ملل، مواجه شويد.

به گزارش آسوشيتدپرس، نمايندگان 35 کشور عضو شوراي حکام آژانس امروز درباره صدور اين هشدار به ايران تصميم مي گيرند که در آن به صراحت، تهديد ارجاع پرونده به شوراي امنيت مطرح شده و به گفته يکي از ديپلمات ها، لحن اين قطعنامه، سختگيرانه است. امروز در جلسه شوراي حکام، گزارش اخير محمد البرادعي، مديرکل آژانس درباره برنامه اتمي ايران بررسي مي شود؛ گزارشي که نکات تازه نگران کننده اي در آن وجود دارد و نشان مي دهد که جمهوري اسلامي در پيشبرد برنامه اتمي اش، پنهان کاري در پيش گرفته است.

با اين حال موضوع مهم براي اعضاي شوراي حکام، خودداري جمهوري اسلامي از رها کردن برنامه غني سازي اورانيوم است. هرچند ايران مي گويد هدف از غني سازي اورانيوم براي توليد برق از انرژي هسته اي است اما شواهد تازه در گزارش البرادعي، بر نگراني هاي جهاني درباره سو استفاده از يک برنامه اتمي صلح آميز مي افزايد.

طرح پيشنهادي روسيه که از حمايت آمريکا و اروپا برخوردار است و هدف آن کاهش بحران در پرونده اتمي ايران عنوان شده، تاکنون مورد موافقت تهران قرار نگرفته است. مسکو پيشنهاد داده بود غني سازي اورانيوم مورد نياز ايران در خاک روسيه انجام شود اما مقامات جمهوري اسلامي که از مدت ها قبل در فضاي داخل کشور تبليغ کرده اند بر سر برنامه هاي اتمي حاضر به پذیرش این طرح نيستند و خواهان تسلط کامل بر چرخه توليد سوخت هسته اي شده اند.

در حال حاضر غني سازي اورانيوم در ايران صورت نمي گيرد اما به دنبال بي نتيجه ماندن مذاکرات اتمي اتحاديه اروپا با جمهوري اسلامي در ميانه تابستان، فعاليت فرآوري اورانيوم براي استفاده در مرحله غني سازي، در تاسيسات اصفهان آغاز شد و اکنون در حال انجام است.

در حالي که آمريکا و اروپا براي حل موضوع غني سازي در برنامه اتمي ايران، بارها بر لزوم ادامه مذاکرات تاکيد کرده اند اما در پشت پرده مذاکراتي جريان دارد که هدف آن جلب حمايت کشورهاي ديگر براي ارجاع پرونده به شوراي امنيت است. در همين راستا مقامات آمريکا و اروپا چهارشنبه شب به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفتند روند کسب رضايت چين براي فرستادن احتمالي پرونده ايران به شوراي امنيت تا حد زيادي پيش رفته است، به ويژه که اخيرا با توجه به گزارش البرادعي بر نقاط مبهم پرونده ايران افزوده شده است.

تحليلگران که ارائه پيشنهاد اتمي روسيه را گامي در راستاي نزديکي مواضع مسکو به کشورهاي غربي ارزيابي مي کنند، حال با نزديک شدن موضع پکن به آمريکا و اروپا، معتقدند حلقه محاصره جهاني گرداگرد جمهوري اسلامي هر لحظه تنگ تر مي شود. اين درحاليست که مقامات تهران تاکنون در برابر فشارهاي جهاني هدايت شده از سوي آمريکا، به حمايت مسکو و پکن امیدوار بودند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین