آفتابنیوز : آفتاب: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر، محسن سرخو با اشاره به برنامه 5 ساله دوم شهرداری افزود: آنچه در برنامه 5 ساله دوم به تصویب رسیده است بهره برداری سالانه 30 کیلومتر خطوط جدید مترو است که طبق برنامه در سه سال اول برنامه می بایست خطوط 3 ، 6 و 7 و قسمتی از خط 8 به بهره برداری برسد و مابقی خط 8 و خط 9 نیز در دو سال بعد تکمیل شود.
رییس کمیته حمل و نقل ادامه داد: در چنین شرایطی ایجاد خطوطی نظیر (LRT) یا همان تراموا و یا دو طبقه کردن خیابان ها موضوعیت ندارد.
وی با اشاره به پل طبقاتی بزرگراه صدر گفت: ما هنوز در هزینه های گزافی که پروژه صدر برای مدیریت شهری به وجود آورده ماندهایم در حالی که در این محور تسهیل ترافیک که رخ نداده هیچ ،تراکم ترافیک بدتر از قبل شده که از ابتدا هم این موضوع قابل پیش بینی بود و امروز شاهد هستیم محور کردستان، نیایش، صدر و شهید بابایی با حجم انبوه خودروها و ترافیک سنگین مواجه هستند.
سرخو افزود: در چنین شرایطی دیگر فرصتی برای آزمون و خطا نیست و تنها باید به فکر تکمیل خطوط مترو بود.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل تصریح کرد: البته در مباحث عمرانی باید نسبت به ایجاد تقاطع های غیر همسطح برای تسهیل شریان های ترافیکی اقدام کرد؛ اما باید توجه داشت که ترافیک تهران به مدد و کمک توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو حل می شود نه با دو طبقه کردن بزرگراه ها و ایجاد خطوط هم پوشانی .
سرخو همچنین با اشاره به روند اجرایی ایجاد خطوط مترو گفت: در حال حاضر توان مهندسی و روند اجرایی تونل های مترو مناسب است که البته این امر مشروط بر تخصیص به موقع بودجه می باشد. اگر این تخصیص های مناسب صورت گیرد می توان نسبت به انجام تعدات شهرداری خوشبین بود و باید در نظر داشت تخصیص ها هم باید از سوی شهرداری وهم دولت باشد.
رییس کمیته حمل و نقل خاطر نشان کرد: این موضوع نیز حائز اهمیت است که بهره برداری سالانه 30 کیلومتر مترو بدان معنا نیست که تنها تونل ایجاد شود، بلکه بهره برداری به معنای آن است که تمام تجهیزات و ادوات از جمله تمام ایستگاه ها ، پله های برقی و واگن ها آماده بهره برداری باشد.
سرخو همچنین یاد آور شد: بر طبق برنامه می بایست تا پایان سال جاری که اولین سال از برنامه 5 ساله است نیمه شمالی خط 3 به بهر برداری برسد و همچنین بخشی از خط 7 که امیدواریم با روند فعلی این امر محقق شود.