کد خبر: ۲۷۵۰۸۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
نخستین کنفرانس «جهان علیه خشونت و افراطی گری»

بایسته های عزم جهانی برای مبارزه با خشونت و افراطی گری

برگزاری کنفرانس بین المللی«جهان بدون خشونت و افراطی گری» اگرچه گام های نخستین جمهوری اسلامی ایران در این مسیر پر فراز و نشیب محسوب می شود اما وضعیت کنونی منطقه خاورمیانه و جهان نشان می دهد که این ایده می تواند به صورت یک الزام و ضرورت عملی اجرایی شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هنگامی که «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران، مهر ماه 92 در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایده «جهان علیه خشونت و افراطی گری» را مطرح کرد و با استقبال جهانی به صورت قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد، شاید بسیاری از ناظران سیاسی باور نداشتند که این ایده پس از مدتی می تواند به صورت یک الزام منطقه ای و جهانی درآید، اما اکنون وضعیت موجود جهان و به ویژه منطقه خاورمیانه نشان می دهد که جهان و خاورمیانه نیازمند اجرایی کردن این ایده است.

آنچه وضعیت و شرایط امروز جهان نشان می دهد، گسترش خشونت و افراطی گری در اشکال مختلف است که بایستی کشورهای مختلف جهان با همگرایی بیشتر با آن مقابله کنند.

در این مسیر دولت تدبیر و امید و به ویژه شخص رییس جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان ارایه دهنده این پیشنهاد، تلاش کرده اند تا گام های عملی و راسخ خود را در این مسیر پر فراز و نشیب بردارند.

برگزاری نخستین کنفرانس بین المللی «جهان علیه خشونت و افراطی گری» با حضور بیش از 56 شخصیت برجسته منطقه ای و بین المللی نشانگر آن است که فضای مناسبات منطقه ای و جهانی نیازمند تلاش گسترده تر برای کاهش فضای خشونت ورزی و افرطی گری است و اعتدال به عنوان گامی اصولی می تواند پاسخگوی مطالبات مردمی باشد.

در این کنفرانس رییس جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر اینکه برای رویارویی با خشونت و افراطی گری نیازمند همگرایی و هماهنگی دولت ها در سیاستگذاری هستیم،10 پیشنهاد عملی خود را برای اجرایی کردن این ایده ارایه کرد.

رییس جمهوری در این کنفرانس بر جلوگیری از سازماندهی و تامین مستقیم نیازهای تسلیحاتی و مادی گروه های تروریستی، کمک های بین المللی برای بازسازی خانه ها و تاسیسات ویران شده، تاسیس «صندوق بین المللی اشتغال زایی و توسعه»، افزایش همکاری منطقه ای برای اصلاح نظام آموزش و پرورش عمومی، هماهنگی های منطقه ای، آگاه سازی افکار عمومی توسط رسانه ها، ضرورت همکاری جهانی برای رویارویی با سو استفاده تروریست ها از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، تقویت اراده سیاسی و مکانیسم های ضروری برای مقابله با ترانزیت تروریست ها، تلاش جامعه بین المللی برای اصلاحات در سازمان ملل به ویژه شورای امنیت و نامگذاری این روز به عنوان روز جهانی علیه خشونت و افراطی گری تاکید کردند.(1)

البته در این میان اجرایی سازی این ایده به عنوان یک ایده جهانی نیازمند نگاه به آینده و سازماندهی ساز و کارهای هماهنگ برای آن است. در این زمینه، «ابراهیم رحیم پور» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران، به پژوهشگر ایرنا می گوید: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تشکیل دبیرخانه ای دایمی برای پیگیری این ایده رییس جمهوری است و همچنین تلاش خواهد شد در گفت و گوهای دوجانبه و چندجانبه با شخصیت های مختلف جهان و نهادها و سازمان های منطقه ای و بین المللی این ایده مطرح و پیگیری های لازم صورت بگیرد.

از دیگر سو، ایده «جهان بدون خشونت و افراطی گری» نیازمند گسترش همکاری های منطقه ای و بین المللی نیز است. در این زمینه شرکت بسیاری از مقام های منطقه ای همچون «ولید معلم» وزیر امورخارجه سوریه، «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق، «آصف علی زرداری» رییس جمهوری پیشین پاکستان و مقام های بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین تا اروپا، روسیه و آسیا و خاورمیانه بیانگر این است که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد ساز و کار هماهنگ برای پیگیری این ایده در سطح جهانی است.

در این زمینه، آصف علی زرداری روز سه شنبه در حاشیه این اجلاس بر هماهنگی بیشتر کشورهای منطقه ای به ویژه کشورهای پاکستان، سوریه، عراق و ایران در زمینه رویارویی با خشونت و افراطی گری و تروریسم تاکید کرد.

در فرجام، ایده «جهان بدون خشونت و افراطی گری» اگرچه گام های نخستین خود را می گذراند اما به نظر می رسد با توجه به شرایط و وضعیت کنونی خاورمیانه (ظهور داعش و افزایش خطر خشونت و تروریسم) و همچنین بحران اوکراین و بحران های دیگر مناطق، می تواند با هماهنگی بیشتر در میان کشورهای مختلف جهان، درمان دردی بر فضای پر آشوب امروز جهان باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین