کد خبر: ۲۷۵۵۲۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹

اعلام آخرین وضعیت زائران عتبات/ ترافیک سنگین در مهران/ تا ۲ روز دیگر مرزها بارانی است

رئیس سازمان حج و زیارت کشور، وضعیت مرز شلمچه و چزابه را روان گزارش کرد و از ترافیک سنگین در مرز مهران خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار زائر اربعین حسینی به کشور بازگشته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سعید اوحدی از بازگشت بیش از 600 هزار زائر اربعین حسینی به ایران اسلامی خبر داد.

وی افزود: در حال حاضر مرز چزابه و شلمچه برای بازگشت زائران وضعیت روانی دارد، اما در مرز مهران ترافیک سنگینی را شاهد هستیم به گونه‌ای که برخی زائران مسیر طولانی را تا مرز به صورت پیاده طی می‌کنند و انبوه جمعیت از صبح امروز بسیار زیاد شده است.

اوحدی تصریح کرد: تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های داخل کشور، امکانات خود را بسیج و در مرز مهران مستقر کرده‌اند تا حجم ترافیک صورت گرفته در مرز مهران کاسته شود و امید است که این حجم ترافیک تا عصر امروز به صورت عادی خود بازگردد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 50 گیت برای ورود زائران در مرز مهران مستقر شده است که این تعداد بیش از 8 برابر سال گذشته است و نیروی انتظامی این اتفاق بزرگ را مدیریت می‌کند تا زائران با کمترین دغدغه و نگرانی وارد کشور شوند.

رئیس سازمان حج وزیارت تاکید کرد: همچنان که در گذشته تاکید شد، اکنون نیز به زائران توصیه می‌کنیم که کمی زمان بازگشت خود را مدیریت کنند تا هنگام ورود به کشور با مشکل چندانی روبه‌رو نشوند و بتوانند به راحتی به شهرهای خود بازگردند.

وی ادامه داد: در جلساتی که در دو روز گذشته با حضور تمامی مس‍ئولان مربوطه در وزارت کشور برگزار شد، مقرر شد تا انتقال زائران به شهرها را سازمان حمل و نقل شهری به عهده بگیرد و مدیریت راه‌های کشور نیز به پلیس راهور واگذار شد و تامین تغذیه و تدارکات و اسکان موقت نیز به عهده سازمان حج وزیارت داده شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال حاضر جمعیت هلال احمر نیز طبق تصمیم شورای امنیت، کار درمانی زائران را در مرز دنبال می‌کند و سازمان حج وزیارت نیز امکانات تغذیه را در مرزها فراهم کرده و هنگام انتقال زائران به شهرهایشان این تدارکات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و جای هیچ گونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی افزود: همچنین با رایزنی که وزارت کشور ایران با عراق داشت، قرار شد که 1000 دستگاه اتوبوس به خاک عراق جهت انتقال زائران از شهرهای نجف و کربلا به مرزها اعزام شود که تاکنون 200 دستگاه اعزام شده و 800 دستگاه دیگر نیز اعزام خواهد شد.

دپوی جمعیت در مهران/ نیاز فوری به ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس

رئیس پلیس راه راهور ناجا وضعیت مهران را تشریح کرد و گفت: به دلیل دپوی جمعیت در مهران، هم‌اکنون به ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زوار نیازمندیم.

سرهنگ محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد آخرین وضعیت ترافیکی مرزهای جنوبی کشور اظهار داشت: هم‌اکنون وضعیت مناسبی در سرویس‌دهی به زائران عتبات عالیات از مرز مهران به داخل کشور نداریم.

رئیس پلیس راه راهور ناجا تشریح کرد: مهران شهری با 15 هزار نفر جمعیت است که با50 هزار خودروی زائران که در آن پارک شده بود به پارکینگ تبدیل شده بود که پلیس راهور با هماهنگی واحدهای کمکی که از سایر شهرستان‌ها اعزام شده بود، با جرثقیل خودروهای پارک شده را از مسیرهای اصلی جابجا کرد تا بتواند مسیر رفت و برگشت اتومبیل‌ها را باز کند.

سرهنگ حمیدی ادامه داد: همچنین یک جاده جنگی را با زیرسازی راهسازی آماده به کار کردیم تا بتوانیم مسیری را از سمت مرز به خارج از شهر مهران هموار کنیم و با این دو اقدام توانستیم نسبتاً وضعیت مناسبی به مهران بدهیم.

این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی افزود: زائران هم‌اکنون با حجم زیادی وارد مرز شده‌اند که قابل پیش‌بینی هم بود، اما سیستم حمل و نقل موجود توانایی جابه‌جایی این حجم مسافر را ندارد و این امر موجب شده که جمعیت زیادی بین مرز تا مهران و هم چنین از مهران تا مسیر سایر شهرستان‌ها دپو شوند و این وضعیت، بارترافیکی را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

رئیس پلیس راه راهور ناجا از همه مسئولان خواهش کرد که برای تسهیل رفت و آمد زائران به مهران اتوبوس اعزام کنند.

وی گفت: هم‌اکنون 20 هزار دستگاه اتوبوس نیاز فوری شهر مهران است برای خروج زائران از مرز تا مهران و از مهران به سایر نقاط کشور.

سرهنگ حمیدی تصریح کرد: هم‌زمان وضعیت جوی و برودت هوا را داریم و احتمالاً در روزهای آینده بارندگی را خواهیم داشت که این مسائل می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر وضعیت بگذارد.

رئیس پلیس راه راهور ناجا در پاسخ به دیگر سؤال فارس در مورد وضعیت مرزهای شلمچه و چزابه تصریح کرد: در مرز شلمچه مشکل خاصی نداریم چرا که نزدیک خرمشهر است و خرمشهر شهر بزرگی است که آمادگی پذیرش جمعیت را دارد؛ همچنین مرز چزابه نیز پایانه خوبی دارد و از نقطه صفر مرزی، سیستم حمل و نقل برای این مرز پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: عمده کسانی که از مرز خارج شده‌اند، در مرز چزابه و شلمچه، بومیان و ساکنان استان خوزستان هستند، بنابراین مشکل چندانی در این دو مرز نداریم و مشکل اصلی ما دپوی جمعیت در مهران و ناکافی بودن سیستم حمل و نقل برای جابه‌جایی این تعداد زوار است.

رئیس پلیس راه راهور ناجا در پاسخ به آخرین سؤال فارس در مورد بازگشایی مرز خسروی گفت: باز شدن این مرز نیز تأثیر خاصی بر روی محور مهران ندارد.

برخورد با متخلفان افزایش نرخ/ اعزام روزانه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به مهران

مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهرداری تهران از ۷ روز پیش ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به داخل خاک عراق اعزام کرده است گفت: همچنین ۱۵۰ اتوبوس از نجف تا کربلا سرویس‌دهی می‌کردند (تا قبل از اربعین) و حدود ۱۷۰ اتوبوس از مهران تا کربلا به زائران خدمت‌رسانی می‌کردند.

محمدرضا حاجی‌بیگی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه 500 اتوبوس بین‌شهری و برخی هم اجاره‌ای به زائران خدمت‌رسانی کرده و آنها را به مرز می‌رسانند گفت: دیشب اوضاع مرز مهران خوب نبود، حجم مسافر بسیار زیاد بود اما اکنون تا حدودی وضعیت ساماندهی شده است.

به گفته حاجی‌بیگی روزانه از تهران 500 دستگاه اتوبوس به مرز مهران اعزام می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان پایانه ها و پارک سوارهای شهرداری تهران ادامه داد: در مرز شلمچه و چزابه مشکلی وجود ندارد.

وی در خصوص قیمت اتوبوس‌ها از مرز تا تهران گفت: قیمت‌ها مشخص است ابلاغ کرده‌ایم و اگر تخلفی صورت گیرد وزارت راه و شهرسازی با آنها برخورد می‌کند.

به گفته حاجی‌بیگی اتوبوس‌هایی که در داخل خاک عراق به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند رایگان هستند اما اتوبوس‌هایی که از مرز مسافران را به مقصد می‌رسانند بر اساس مسیر کرایه خود را دریافت می‌کنند.

شدت بارندگی‌ها در مسیر تردد زائران در مرز ایران و عراق

کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به بارش باران در مسیر تردد زائران در مرز ایران و عراق گفت: به مرور زمان بارندگی‌ها در این مسیر شدت می‌یابد.

محمد اصغری در گفت‌وگو با فارس، درباره شرایط جوی مناطق مرزی ایران و عراق اظهار داشت: هم اکنون در کشور عراق شاهد بارش باران هستیم ضمن آنکه در مسیر تردد زائران نیز بارندگی‌ها ادامه دارد.

کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه بارندگی‌ها به مرور زمان در این مسیر شدت می‌یابد افزود: پیش‌بینی می‌شود تا دو روز آینده در مسیر تردد زائران در مرز ایران و عراق شاهد بارش باران باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان نیز شاهد بارندگی هستیم.

این کارشناس سازمان هواشناسی درباره شرایط جوی تهران نیز گفت: آسمان تهران امروز غبارآلود خواهد بود.

اصغری یادآور شد: با توجه به تعطیلی در روزهای گذشته و کاهش تردد خودروها، از غلظت مونوکسید کربن در هوا کاسته شد و به نظر نمی‌رسد آلودگی هوا امروز در شرایط حادی باشد.

وی گفت: به سبب بروز سامانه بارشی جدید از فردا در تهران وزش باد رخ خواهد داد و همین مسئله موجب کاهش ‌آلایندگی‌ها در این کلانشهر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود از فردا شب تا اواسط هفته بارندگی‌ها در تهران نیز آغاز شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین