کد خبر: ۲۷۷۰۳۱
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳

ارتش چین آماده جنگ می‌شود؟

رئیس‌جمهوری چین در چند ماه گذشته مکرراً به ارتش آزادی‌بخش این کشور گفته تا خودشان را آماده پیروزی در یک جنگ کنند، وی بارها خواستار مدرن شدن ارتش، افزایش آموزش‌ها و تقویت آمادگی ارتش، نیروهای دریایی و هوایی شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است: این درخواست‌های مداوم از جانب شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین و حزب حاکم کمونیست از ارتش این کشور همسایگان چین را از دهلی نو گرفته تا واشنگتن به فکر فرو برده است.

حال سوال اینجاست که تمام این تمهیدات و آمادگی‌ها برای چیست؟ آیا رهبری چین خودش را برای آماده اقدامی می‌کند؟ آیا آنها به دنبال افزایش عملیات نظامی یا گزینه‌ای اینچنینی هستند؟ یا یک توضیح دیگری برای تمام این تحرکات وجود دارد؟ یک توضیح معتبر و موثق شاید این باشد که رهبری چین در حال سوق دادن ارتش خود به سمت آمادگی است که بخشی از عملیات داخلی ضدفساد است. اقدامات مقابله با فساد ارتش چین در پی دستگیری و انجام دادگاه نظامی «ژو کایهو»، افسر سابق و بلندپایه ارتش چین به شدت افزایش یافته است. این مقام مسوول به اختلاس، پرداخت رشوه، سوءاستفاده از منابع مالی دولت و سوءاستفاده از قدرت متهم است و گمان می‌رود که با فروش درجه‌های نظامی مبلغ 5.9 میلیون دلار به جیب زده باشد.

فساد در ارتش چین به باوری به شدت گسترده است و اگرچه تاثیرات آن نامشخص هستند اما همین فساد باعث شده تا افسران نالایق ارتقاء یابند، از منابع مالی دولتی سوءبرداشت شود و توافقات مالی و پروژه‌هایی عظیم میان مقاطعه‌کاران ارتش و افسران به امضا رسد. همین موارد باعث شده است تا پول و هزینه‌ای که صرف فساد افسران شده بیش از هزینه‌های آموزش سربازان باشد.

اگرچه پیام حزب حاکم کمونیست چین برای انجام تمهیدات با هدف پیروزی در جنگ به نظر ستیزه‌جویانه می‌آید، اما دولت ممکن است به راحتی از ارتش بخواهد تا دست از جمع‌آوری پول از راه نامشروع برداشته و تنها به کارش بپردازد.

احتمال دیگر این است که رئیس‌جمهوری چین و حزبش به دنبال سوق دادن ارتش در پذیرش سطحی از آمادگی برابر با پنتاگون هستند. ارتش ایالات متحده که به صورت مداوم در سراسر جهان مستقر است، اغلب بدون اطلاع قبلی به آموزش نیروها با بالاترین استانداردها می‌پردازد. اکثر استقرارهای عادی ارتش آمریکا نیز پر از عملیات‌های سخت و خطرناک هستند که تنها با انجام آزمایشات و تمرینات می‌توان آنها را انجام داد.

البته این احتمال وجود دارد که چین می‌خواهد ارتش این کشور به درجه‌ای بالا در مهارت‌ها دست یابد و تنها انگیزه‌اش داشتن یک ارتش آماده است.

حزب حاکم کمونیست چین ممکن است به دنبال یک توانایی برای رهبری اقدامات و عملیات ارتش در خارج از کشور باشد. در سال‌های اخیر، چین از ادعاهای خود برای مالکیت دریاهای چین شرقی و جنوبی و مساله تایوان برای منحرف کردن توجه مردم نسبت به مسائل و مشکلات داخلی استفاده کرده است که همین امر باعث بروز تظاهراتی شده است. نابسامانی‌های سیاسی، آلودگی محیط زیست، رسوایی در زمینه محصولات غذایی، نبود امکانات، خدمات بهداشتی و فساد دولتی همگی از مسائل تحریک‌کننده در بروز راهپیمایی‌های اعتراضی هستند.

با این حال هر تصمیمی که در ارتش چین گرفته می‌شود یک جعبه سیاه پیچیده و مبهم برای جهان خارج است. شاید چین به دنبال آمادگی برای چیزی است. شاید هم نه.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین