کد خبر: ۲۷۷۰۴۰
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۵

۲۴ اثر باستانی سوریه کاملا نابود شده است

سازمان ملل می‌گوید بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، جنگ به ۲۹۰ میراث فرهنگی سوریه آسیب زده‌ است و ۲۴ اثر باستانی این کشور به کلی نابود شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش رویترز، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ۲۹۰ منطقه میراث فرهنگی سوریه که پیشینه تاریخی آنها به آغاز تمدن می‌رسد به دلیل جنگ داخلی آسیب دیده‌اند.

آثار باستانی سوریه از دوره‌های مختلف امپراتوری‌های خاورمیانه به جا مانده‌اند و میراث فرهنگی سراسر کشور از جمله مسجد اموی حلب در سه سال گذشته غارت شده، آسیب دیده یا به کلی از بین رفته‌اند.

تصاویر ماهواره‌ای موسسه آموزش و تحقیقات سازمان ملل نشان می‌دهد که ۲۴ اثر باستانی این کشور به کلی نابود شده‌اند، ۱۸۶ اثر کمابیش آسیب دیده‌اند و ۷۷ اثر دیگر در معرض آسیب هستند.

این موسسه وابسته به سازمان ملل می‌گوید "شواهد هشدار می‌دهد، جنگی که هنوز در سوریه ادامه دارد به طور گسترده‌ای به میراث فرهنگی این کشور آسیب زده‌ است."

این گزارش می‌گوید برای حفاظت از این مناطق، تلاش‌های ملی و بین‌المللی زیادی نیاز است تا این میراث فرهنگی انسانی تا حد ممکن نگهداری شود."

درگیری میان نیروهای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و شورشیان به آثار و عمارت‌های تاریخی در سرتاسر سوریه آسیب زده است. مقبره‌های شهر بیابانی پالمیرا غارت شده‌اند و معابد رومی این شهر آسیب دیده‌اند.

این گزارش، آسیب‌های گسترده به میراث فرهنگی سوریه را از جمله مناطقی که در فهرست سازمان میراث جهانی یونسکو قرار دارند، مستند کرده است. طرفین جنگ در سوریه از قلعه‌های تاریخی به عنوان پایگاه‌های نظامی استفاده کرده‌اند.

ارتش تک‌تیراندازهایش را در قلعه حلب یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین قلعه‌های جهان مستقر کرده است. دژ کردان که یک قلعه ۹۰۰ ساله است در تصرف نیروهای شورشی سوریه بود و ارتش این کشور پس از ماه‌ها بمباران در ماه مارس گذشته (اسفندماه) آن را از شورشیان پس گرفت.

تصاویر ماهواره‌ای همچنین نشان می‌دهد شهر تاریخی رقه در ساحل فرات و شهر باستانی پالمیرا در معرض آسیب‌ جدی هستند. موسسه آموزش و تحقیقات سازمان ملل می‌گوید شهر باستانی بصری و شهر متروکه باقی مانده از دوره امپراتوری روم شرقی در شمال سوریه نیز آسیب دیده‌اند.
شورشیان تندروی سنی برخی آثار باستانی را هم که بدعت و کفرآمیز می‌دانند نابود کرده‌اند.

به گزارش بی بی سی، مامون عبدالکریم رئیس موزه‌ها و آثار باستانی سوریه سال گذشته به رویترز گفته بود که برای نجات ده‌ها هزار اثر هنری ۱۰ هزار ساله از دست غارتگران، آنها را به انبارهای کارشناسان منتقل کرده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید در جریان درگیری‌های سوریه که از ماه مارس ۲۰۱۱ شروع شده بیش از ۲۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند. این درگیری‌ها با اعتراض‌های مردمی علیه دولت بشار اسد شروع شد و بعد از برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی به جنگ داخلی کشیده شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین