کد خبر: ۲۷۷۵۰۹
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸

مرگ های سیاه شیشه ای

چپق چاق کردن و پک های تکراری و عمیق پیرمردهای قدیم هنوز در ذهن بسیاری از ما زنده است، همان چیق های گلی که مثل کارخانه های زغال سنگ و کوره های آجر پزی با سوخت نفت سیاه ،دود می کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دود این چیق ها برای هیچ کس ریه نمی گذاشت، آنقدر دود از دور لب ها و لپ های پیرمردها بیرون می زد که برخی از آن خدابیامرزها سبیل شان هم زرد و بدرنگ شده بود.

انگار این پیرمردها نشسته بودند بر آفتاب کنار دیوار کاهگلی تا سبیل شان را دود داده باشند و بعد از این چیق ها، روزگار سیگار و سیگارت ها و قلیان و مشتی ذغال رو سیاه و تنباکو فرارسیده بود.

پیرمردها برای پیچیدن سیگار یا همان پیچستونی، پشت شان را به جوانان می کردند، تا آنها یاد نگیرند، بعد توتون را درون کاغذی نازک بار می زدند، با نوک زبان و خیس کردن کاغذ سیگار برای لول کردن و روشن کردن آن، ریه های خود را پردود می کردند.

کم کم در این دود بازی ها،پای کندر و دود مخدر هم به میان آمد و شیره و تریاک با چای پر رنگ همراه با نبات داغ،یکی از کشیدنی ها این پیرمردها شد که بر دیوارهای کاهگی عصرها تکیه می زدند.

زمانی بعد ، همین سیگار و قلیان و دود و دم و زهری ماری جایی در بین جوانان برای خود باز کردند، تا این که واژه معتاد، سیخ و سنگی و منقلی نیز به عزا و عروسی تعدادی از خانواده های کشیده شد.

یونانیان باستان، همواره گل خشخاش را فرستاده و ارمغان ˈمروفرˈ (Morfer) خدای خیال و رویا می پنداشتند و بعدها واژه ˈمروفینˈ (مورفین) نیز از در بین جوامع بشری از همین نام ، منتشر شد.

از این روز بود که در دوران رژیم ستمشاهی پهلوی ، در دوره ای اطبای سنتی ، شیره تریاک را تنها برای درمان برخی آلام افراد تجویز می کردند.

تریاک خام یا تریاک طبیعی به صورت گلوله ای،چانه ای، قرص، قالبی، آجری و حتی به صورت پودر عرضه شده و در دوره ای نیز برای تسکین درد آن را همانند مصریان باستان به شکل مایع در می آوردند.

در دوران قاجار و طاغوت پهلوی، شیره کش خانه هایی راه اندازی شد تا مردم را به سمت لذت های آنی دنیوی سوق دهند و حتی برای مردم نیز ˈسهمیه ˈتریاک یا ˈ کوپن تریاک ˈ نیز مشخص می کردند.

ˈحشیش ˈ نیز تاریخچه ای باستانی دارد و یکی از ترفندهای یونانیان برای غلبه بر سپاهیان کشورهای همسایه بهره گیری از برگ های مخدری به نام ˈحشیش ˈ بود که در میدان فلاسفه آتن به عنوان گیاهان دارویی به وفور یافت می شد.

حشیش که بین برخی از معتادان بهˈبرگ شاهدانه ˈ نیز معروف است بر سیگارها بار می شد و به دلیل حمل و نقل آسان و ایجاد نشئگی سریع، زمانی در بین جوانان معتاد به ویژه برخی از جوانان پارک نشین رایج شده بود.

البته برخی از جوانان معتاد ،ˈکراکˈ را همان حشیش و برگ شاهدانه معروف می دانستند که لذت بخشی و نشئگی آنها چندین برابر حشیش و برگ شاهدانه است.

اما در جهانی که هر روز با شعار توسعه یافتگی به روزتر می شود، مواد مخدر جدیدی نیز وارد میدان نبرد با انسانها شد که در این راستا ماده مخدری به نام ˈ هروئین ˈ به شکل پودری سفید رنگ به بازار آمد که از همان شیره تریاک با فرایندهای تخصصی را برای لذت های آنی بشر تولید شد.

هروئینی شدن، کلاس پس از مصرف تریاک بود، چرا که تریاک دیگر معتادان را به دلیل مصرف زیاد ، نشئه نمی کرد و معتادان نیز هروئین را برای خود برگزیدند و به سمت آن گرایش یافتند، اما گران بودن آن و مصرف سخت و عدم تخصص در کشیدن این ماده مخدر، باعث شد طرفداران آن به خفت و خواری بیفتند.

تزریق رگی، نیز از دیگر سختی ها معتادان برای مصرف هروئین بود به گونه ای که مصرف هروئین باعث خشک شدن رگهای معتادان هروئینی می شود.

آمار بالای مرگ و میر در بین معتادان هروئینی آنها را در بین مردم به ˈتزریقی ها ˈ مشهور کرد و آنها که ترزیقی بودند به دلیل ناشی گری در ترزیق ، هوا درون سرنگ را وارد رگ های خود می کردند تا در بدترین حالت با مرگ دست و پنجه نرم می کنند.

با ورود آزمایشگاه های داروسازی اروپایی و آمریکایی به بازار تولید مواد مخدر، ذائقه جوانان تغییر کرد و تولید موادی مانند ˈکراک ˈ و ˈشیشه ˈ و ˈ اکس ˈ باب شد.

با این که هنوز بیش از 200میلیون نفر از مردم جهان به مواد مخدر سنتی اعتیاد دارند اما آزمایشگاهها و آشپزخانه های اروپایی و آمریکایی برای تولید مواد مخدر جدید دست روی دست نگذاشته اند.

کم کم مواد مخدری روانه بازارهای جهانی شد که دیگر در آن از چرکی لباس و بالا کشیدن آب دماغ خبری نبود و از قضا بسیاری از مصرف کنندگان این نوع مواد آرایستگی لباس های خود را حفظ می کردند.

یکی از معروفترین مواد مخدر این روزها شیشه است که نوعی ماده صنعتی مخدر محسوب می شود و مصرف کنندگان با یک لوله شیشه ای و فندک اتمی آن را مصرف می کنند.

آنها شیشه را دورن ظرف شیشه ای به نام ˈپایپˈ می کنند و هر اونس شیشه فرد مصرف کننده را تا 72ساعت دچار منگی و گیجی می کند و باعث می شود فرد پس از مصرف هی ˈفک ˈ بزند و برای رد گم کردن این فک زدن های طولانی و ممتذ، آدامس های زیاد مصرف می کنند.

نام علمی این ماده مخدر ˈ مت آ مفتامین ˈ می باشد و این ماده محرک اعصاب بوده به گونه ای که ˈ معتادان به این نوع مواد مخدر بسیار خطرناک، به دوستان خود القا می کنند که مصرف آن باعث اعتیاد آور نیست بلکه بعث شادی و هیجان در فرد می شود ˈ در حالی که این ماده به مخدری به شدت اعتیاد آور است.

مصرف کننده این ماده مخدر ممکن است فرد را دچار حرکات تکراری کند و ˈ مت آمفتامین ˈ باعث اختلال شدید در خواب و یا بی خوابی کامل می شود و مصرف کننده دچار بی اشتهایی شدید شده و ساعت ها و بعضی روزها اشتها به غذا ندارد.

مت امفتامین ˈ نام های رایج مختلف دارد به گونه ای که در کشور آمریکا این ماده به نامهای ˈ کریستال مت یخˈ (Crystal Meth Ice class )شناخته می شود و در ایران نیز آن را با نام ˈ شیشه ˈ می شناسند.

از این ماده مخدر خطرناک که بین برخی از جوانان شایع شده به عنوان محرک در مجالس رقص و مراکز فساد در کشورهای انگلیس و استرالیا یاد شده و آن را پایه اصلی برای مجلس غیر اخلاقی می دانند.

ترکیب اصلی این ماده از آمفتامین(Amphetamine) گرفته شده که یک ماده محرک و اعتیاد آور است و مغز و سیستم عصبی را به شدت تحریک می کند و از نظر شیمیایی اثر آن از هر نوع مواد مخدر دیگری بیشتر است.

وقتی این ماده خطرناک وارد سیستم عصبی مرکزی CNS می شود، باعث آزاد شدن ناگهانی واسطه شیمیایی دوپامین (Dopamine) از مغز فرد خواهد شد و همین امر باعث تحریک سلولهای مغزی و افزایش خلق و خو و حالت تهاجمی و غیر قابل کنترل و افزایش حرکات جسمی می شود، که در صورت ادامه مصرف بعد از مدت طولانی علایم بدخلقی و افسردگی و علایم اختلال حرکتی مثل ˈ پارکینسونˈ در فرد ظاهر می شود.

پودر این ماده مخدر خطرناک به صورت بالا کشی در داخل بینی و قرص های آن به شکل خوراکی و مایع آن را داخل رگ فرو می کنند و یا شیشه را به صورت کشیدن تبخیری مصرف می کنند و بلافاصله بعد از مصرف حالتی به نام rush یا flash در فرد ایجاد می شود و افراد به سرعت اعتیاد پیدا می کنند.

ماده مخدر ˈ شیشه ˈ به نام اصلی ˈ آیس ˈ و در فارسی به یخ شهرت دارد و چون هرگاه در مجاورت حرارت اندک قرار می گیرند، همانند یخ ، بخار می شوند و بخاری به شکل دود از تبخیر آن به دست می آید.

شیشه از نظر ترکیبی جزو آمفتامین ها می باشد و خاصیت محرکی دارد و مت آمفتامین از مشتقات کلاسیک آمفتامین است و در آزمایشگاههای غیرقانونی از داروهای ساده و ارزان ساخته می شود.

از این رو ششم دی ماه امسال نخستین کارزار رسانه ای پیشگیری از مصرف مواد مخدر شیشه در چهارمحال و بختیاری آغاز شد تا خانواده ها را نسبت به این مواد مخدر حساس کنند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از اجرای کارزار رسانه ای شیشه همزمان در استان های گلستان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، یزد، قم و خراسان شمالی خبر داد و گفت: این طرح با هدف آگاه سازی و ارائه اطلاعات به مخاطبان و اطلاح باورهای غلط در زمینه مصرف شیشه از پنجم الی 26 دی ماه در حال اجراست.

'محسن روشن پژوه ' در گفت وگو با ایرنا افزود:این طرح با هدف آگاه سازی و ارائه اطلاعات به گروه مخاطب و اصلاح باورهای غلط در زمینه مصرف شیشه اجرا می شود که محورهای اصلی آن پیشگیری از شیوع مصرف شیشه، آگاهی آحاد مردم به ویژه نوجوانان و جوانان 16 تا 24 درخصوص آثار و عوارض مصرف دائمی و تفریحی و بررسی تأثیر گروه همسالان است.

به گزارش ایرنا،مواد مخدر به عنوان سومین عامل تهدید جهان از سوی سازمان ملل متحد نامیده شده و بسیاری از کشورها درگیر مقابله یا چاره جویی برای پیشگیری از شیوع این افیون توسعه یافتگی جهان هستند.

حساس کردن خانواده ها در خصوص این ماده بسیار خطرناک مخدر راهکاری در پیشگیری از ابتلا به شیشه و این گونه مواد مخدر است.

گزارش از محمود رییسی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین