کد خبر: ۲۷۷۷۹۲
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴

پاسخ وزیر درباره واردات خودروهای لوکس

وزیر صنعت، معدن و تجارت اطلاعات مربوط به واردات خودروهای لوکس به کشور را نادرست دانست و تأکید کرد: کالاهایی همچون برنج و شکر در مقایسه با دوره‌های گذشته کمتر وارد کشور می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد‌رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت برای پاسخگویی به سوالات ملی سید‌ ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان مبنی بر اینکه «چرا شرکت بازرگانی دولتی ایران بدون توجه به ذخایر استراتژیک کشور و نیازهای آینده اقدام به عرضه بیش از اندازه برخی اقلام اساسی زیر قیمت بازار می‌کند؟ علت این اقدام دور از تدبیر این شرکت چیست؟» و زهرا طبیب‌زاده نماینده تهران مبنی بر اینکه «چرا به این حجم از واردات بی‌رویه برنج و خودروی سواری لوکس در سال جاری اجازه ورود داده شده است» در جلسه علنی امروز سه‌شنبه پارلمان حضور یافت. ن
عمت‌زاده در ابتدای اظهارات خود با اشاره به بخشی از سوالات مذکور که به واردات بی‌رویه کالاهای اساسی اختصاص داشت، گفت: پیرامون شکر که در این سال‌ها مباحثی پیرامون آن مطرح شده باید بگویم که در سال 91 تعرفه آن را حفظ کرده‌اند.

 وی اضافه کرد: در سال 91 تعرفه شکر از 110 درصد به صفر تبدیل شد و همین به عاملی برای واردات بی‌رویه تبدیل شد، البته این ماجرا تا ابتدای سال 92 ادامه داشت، اما ما زمانی که در دولت جدید دیدیم موجودی شکر فراوان است، بنده دستور دادم که شرکت بازرگانی دولتی دیگر وارداتی انجام ندهد و آنها نیز دیگر شکر وارد کشور نکردند. وزیر صنعت، معدن و تجارت شکر‌های موجود را از واردات سال‌های گذشته دانست و تصریح کرد: در بحث برنج نیز مباحثی در این سوالات مطرح شد که پیرامون آن نیز باید تاکید کنم که ما امسال واردات برنج را کاهش دادیم. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه از لحاظ ارزش واردات برنج حدود 47 درصد کاهش یافته است، گفت: مباحث مطرح شده از سوی من نشان می‌دهد برخلاف بحث‌های مطرح که می‌گویند برنج و شکر به صورت گسترده وارد کشور شده چنین اتفاقی نیفتاده است. وی ادامه داد: از حدود سه ماه پیش که تولید شکر داخلی دنبال می‌شد من گفتم حتی شکر‌های موجود وارداتی نیز عرضه نشود تا تولید‌کنندگان داخلی محصولات خود را به مردم ارائه کنند؛ با توجه به این رویکرد‌ها می‌توانم تأکید کنم که اطلاعات ارائه شده غلط است. وزیر صنعت، معدن و تجارت بخش بعدی سخنان خود را به واردات خودروهای لوکس که در سوال نمایندگان بدان‌ها اشاره شده اختصاص داد و گفت: در سال 89، 43 هزار خودرو وارد شده که 23 هزار آن بالای 2500 سی‌سی بودند، در سال 90 نیز 18 هزار دستگاه خودروی بالای 2500 سی‌سی وارد کشور شد، در سال 91، 45 هزار خودرو وارد کشور شده که از این تعداد 16 هزار دستگاه بالای 2500 سی‌ سی هستند، اما این ارقام در سال 92 کاهش پیدا کرد و به رقم 4 هزار خودروی بالای 2500 سی‌سی رسید.

نعمت‌زاده ادامه داد: در 8 ماه امسال که خانم طبیب‌زاده می‌گویند 40 هزار کالای لوکس وارد کشور شده، باید اعلام کنند که از این ارقام فقط 133 دستگاه خودروی بالای 2500 سی‌سی وارد کشور شده که نصف آن برای سفارتخانه‌هاست و برخی دیگر نیز با مجوز‌های خاص مربوط به دوره گذشته وارد کشور شده‌اند. وی همچنین اطلاعات دیگری برای اثبات کاهش واردات خودرو ارائه کرد و گفت: همان طور که پیشتر نیز گفتم در سال جاری فقط 133 دستگاه خودروی بالای 2500 سی‌سی وارد کشور شده که این رقم قابل مقایسه با ارقام 20 یا 30 هزاری سال‌های گذشته نیست.

به گزارش فارس، وزیر صنعت، معدن و تجارت در همین زمینه تصریح کرد: خانم طبیب‌زاده گفت نصف ماشین‌های تولیدی فلان شرکت که من اسمش را نمی‌برم وارد ایران شده، در حالی که شما با مراجعه به سایت همان شرکت می‌توانید ببینید که در سال‌ 2013 همان شرکت حدود 165 هزار خودرو بالای 2500 سی‌سی تولید کرده که در همان سال فقط 6 دستگاه به ایران وارد شده است. نعمت‌زاده خطاب به نمایندگان سوال‌کننده گفت که بر اساس اطلاعات صحیح مباحث را مطرح کنند و به اطلاعات غلط مراجعه نکنند.

ادامه دارد...
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین