کد خبر: ۲۷۸۲۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۴ - ۱۶:۵۶

زنگ خطر برای آقای رئیس جمهور

آفتاب‌‌نیوز :

این اظهارنظر در حالی صورت گرفت که هفته ای پیشتر و در پایان دومین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت چهار وزیر باقی مانده دولت،‌ پرسش یکی از خبرنگاران حاضر در راهروهای مجلس مبنی بر تهیه طرح عدم کفایت رئیس جمهور، احمدی نژاد را بر آن داشت تا این جمله را چاشنی لبخند خویش کند و از جمع خبرنگاران دور شود: «چشم ما روشن». 

اما اینکه چه اتفاقی در فضای سیاسی کشور رخ داده که، آغاز موج انتقاد از عملکرد دولت در مدت بسیار کوتاه از آغاز به کار آن به اصلی ترین چالش پیش روی دولت مردان تبدیل شده است نیازمند واکاوی اقدامات انجام شده و البته نگاه به گذشته و تحلیل تجارب پیشین از جمله تجربه هشت سال ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی است. 

هشت سال قبل طرح شعارهای نوین و تکیه بر آزادی و حقوق شهروندی از جانب سیدمحمد خاتمی چنان اقبالی یافت که در نهایت خاتمی را با رأی بیست میلیونی بر مسند ریاست جمهوری نشاند تا به این وسیله ابزار عملی کردن شعارها و ایده های جدید در جامعه ایران را نیز در دستان وی بگذارد.اگرچه خاتمی در آغاز کار مجلس را مقابل خویش می دید اما مقام ریاست جمهوری،‌ جایگاهی بود که تکیه بر آن برای تحقق بسیاری از وعده های داده شده کافی به نظر می رسید. این چنین شد که سیدمحمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور اصلاح طلب ایران وقتی در میانه دوران هشت ساله ریاستش بر قوه مجریه ایران در تحقق بیش از نیمی از وعده های داده شده ناتوان ماند،‌ با موج انتقاد هواداران خویش مواجه شد که علیرغم درک موانع پیش پای دولت وی برای تحقق بسیاری از وعده های پیشین، تکیه بر رأی بالای مردم و استفاده از ظرفیت های جایگاه ریاست جمهوری را برای تحقق بسیاری از وعده های فراموش شده کافی می دانستند. به این ترتیب رئیس جمهور اصلاح طلب ایران وقتی در میانه دوره چهار سال دوم ریاست جمهوری اش، دیگر نشانی از هواداران پیشین خویش نمی دید، رئیس جمهور را هم چون یک تدارکاتچی برای نظام تصویر کرد تا به این وسیله از بار انتقادات پیرامون خویش بکاهد و پاسخی بر چرایی عدم تحقق وعده های پیشین داده باشد. 

مهم اینکه در طول هشت سال ریاست خاتمی بر قوه مجریه جمهوری اسلامی کمتر منتقدی از واژه «ناتوان» برای نقد عملکرد خاتمی استفاده کرد ، تا جایی که اکنون و پس از بحرانی شدن وضعیت پرونده هسته ای ایران در شورای حکام، چهره های اصولگرا استفاده از وجهه بین المللی خاتمی برای پیشبرد مذاکرات و حل بحران را به دولت جدید پیشنهاد می دهند. 

اما دولت جدید در شرایطی قدرت را به دست گرفته است که به زعم عموم نیروهای سیاسی از جمله محافظه کاران، حاکمیتی یکدست اصولگرا بر کشور حاکم شد و ابزار عمل در این حاکمیت یکپارچه در دست محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور منتخب گذاشته شده است. احمدی نژاد در حالی قدرت اجرایی کشور را به دست گرفت که وی نیز اگرچه نه به اندازه خاتمی اما آرای قابل ملاحظه ای را با سر دادن شعارهای عدالت طلبانه و البته قرار گرفتن در میدان رقابتی قابل تحلیل کسب کرد. 

شعارهای احمدی نژاد برای قشر عامه جامعه ایران همانقدر جذاب بود که شعارهای خاتمی برای طبقه نخبه و بدنه دانشگاهی کشور. بنابراین اگر خاتمی برای پاسخگویی عملکرد خویش با قشر نخبه ای روبرو بود که البته تمام جوانب را در انتقادات خویش در نظر می گرفت، احمدی نژاد با جامعه ای روبرو است که «سفره خویش را برای رنگین شدن پهن کرده اند» و البته هرگونه عدول از وعده های داده شده را در حاکمیتی یکپارچه و اصولگرا بر نمی تابند. این چنین است که اکنون در حالی که دولت احمدی نژاد در آغاز راه قرار دارد، هر روز با انتقادی جدید مواجه می شود. انتقاداتی که البته عموم آن از جانب اصولگرایان بر وی وارد می شود اما کلیت آن نشان از انتظار حداقلی جامعه برای لمس وعده های داده شده دارد. و البته عدم تحقق وعده های احمدی نژاد که بسیاری از آنها به عنوان نسخه ای برای درمان دردهای کوتاه مدت جامعه ایران پیچیده شده است،‌ زنگ خطری را هر چند زود هنگام و در پایان ماه چهارم ریاست جمهوری احمدی نژاد به صدا درآورده است. زنگ خطری که اگرچه برای رئیس جمهور به صدا در می آید اما تبعات آن کلیت جامعه ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۸۴/۰۹/۰۵
0
0
با سلام : ضمن عرض تشکر از این مطلب نافذ درج شده ، خواستم بگویم اگر آقای احمدی نژاد این زنگ خطرها را جدی نگیرد وتنها مصلحت خود و افرادی که وی را بر سر کار گمارده اند را مد نظر داشته باشد بزودی ایران را در منجلابی از نابودی خواهیم دید...،درنهایت رحمت خدا بر تو شیر زن ایرانی نویسنده باد
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۸۴/۰۹/۱۰
0
0
با سلام. به نظر ميرسد برخي سخنان عليه آقاي احمدي نژاد غرض ورزي است نه انتقاد دلسوزانه.
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۸۴/۰۹/۱۰
0
0
با سلام : ضمن عرض تشکر از این مطلب نافذ درج شده ، خواستم بگویم : آقای احمدی نژاد این زنگ خطرها را جدی بگیرد؛ این اظهارنظر در حالی صورت گرفت،‌ پرسش یکی از خبرنگاران حاضر در راهروهای مجلس مبنی بر تهیه طرح عدم کفایت رئیس جمهور، احمدی نژاد را بر آن داشت تا این جمله را چاشنی لبخند خویش کند و از جمع خبرنگاران دور شود: «چشم ما روشن.این چنین است که اکنون در حالی که دولت احمدی نژاد در آغاز راه قرار دارد، هر روز با انتقادی جدید مواجه می شود. انتقاداتی که البته عموم آن از جانب اصولگرایان بر وی وارد می شود اما کلیت آن نشان از انتظار حداقلی جامعه برای لمس وعده های داده شده دارد. و البته عدم تحقق وعده های احمدی نژاد که بسیاری از آنها به عنوان نسخه ای برای درمان دردهای کوتاه مدت جامعه ایران پیچیده شده است،‌ زنگ خطری را هر چند زود هنگام و در پایان ماه چهارم ریاست جمهوری احمدی نژاد به صدا درآورده است. زنگ خطری که اگرچه برای رئیس جمهور به صدا در می آید اما تبعات آن کلیت جامعه ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
ناشناس
|
-
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۸۴/۰۹/۱۴
0
0
به نظر من كه در دانشگاه از نزديك ايشانرا ميشناسم
فردي بسيار توانمند و انتقاد پذير است كه براي تحقق
وعده هاي خود فرصت لازم دارد
استاد فيزيك
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۸۴/۰۹/۱۵
0
0
قضاوت در مورد عملكرد قوه مجريه بسيار زود ميباشد مردم به ياد ندارند كه جناب احمدي نژاد براي تحقق ان ارمانهاي بلند وعده يك ماه و چند ماه داده باشد لذا به نويسنده محترم و سايرين توصيه ميشود باقضاوتهاي زودهنگام عرصه نقد ورسانه را با خطر بي اعتباري وبي اعتمادي روبرو نكنند
ناشناس
|
-
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۸۴/۰۹/۱۷
0
0
اگر اين همه حمايت كه احمدي نژاد داره خاتمي مي داشت ما به خيلي جاها رسيده بوديم

وضعيت كشور اين را نشان مي دهد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین