کد خبر: ۲۷۹۰۶۳
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
مراسم شصت و نهمین سالروز تولد استاد لطفی در گرگان برگزار شد

مشاور وزیر ارشاد: آنچه هنرمند را ماندگار می‌سازد، تعهد به فرهنگ ايرانی و هنر ملی است

مشاور وزیر ارشاد گفت: آنچه هنرمندان را در اين سرزمين پهناور و حوزه تمدني گسترده، ماندگار مي‌سازد، تعهد به فرهنگ ايراني و هنر ملي است. هنري كه نه از قاب‌هاي بسته و بي‌روح سفارشي برخاسته و نه برای دلخوشی سیاستمداری خلق شده باشد، بلكه از متن مردم برآيد و برای مردم به عرصه آید؛ حتی اگر دولتی از کنسرت‌هایش جلوگیری کند، به بهانه شکل ریش و مویش در پوستر و یا بهانه‌ای دیگر که همگان به آن ایرادها عادت کرده‌ایم. هنر متعهد، رشد و بالندگي‌اش را نه در تعامل با قدرت و قدرتمندان، كه در حضورِ ديرنده در دل مردم مي‌جويد؛ نه خود را با سياست تعريف مي كند و نه خود را به همنشيني با آن مفتخر مي‌سازد؛ چرا كه از منشايي والاتر برخاسته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: مراسم گرامیداشت شصت و نهمین سالروز تولد استاد محمدرضا لطفی، نوازنده و موسیقی‌دان برجسته و مدرس موسیقی سنتی ایرانی با حضور ده‌ها نفر از مردم گرگان و هنرمندانی از سراسر کشور عصر امروز در گرگان برگزار شد. 

به گزارش آفتاب، در این مراسم که در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد، بابک دربیکی، مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت.

مشاور وزیر ارشاد با بیان اینکه هنر سه حرف مشهود دارد و عشق هم سه حرف مألوف، تصریح کرد: الفت عشق با انسان همان بس كه بي‌گوهرِ هنر، محبوب عام و خاص نمي‌شود و چشمه جاري‌اش به زلال جاويدان نمي‌رسد. هنر موهبتي است الهي و رازي است آسماني كه بر صاحبش، تكليف‌آور است و بر مخاطبانش فانوس هدايت‌گري، و روشني‌اش ضامن زيبايي. از آن جهت است كه هنر در ذات با زيبايي قرابت دارد كه خود تبلوري است از جمال حضرت دوست. 

دربیکی گفت: در رنگين‌كمان هنرها، موسيقي ايراني، هنري حكيمانه و حكمتي هنرمندانه دارد؛ معماري موسيقي سنتي ايراني، عنصري همچون شوريدگي عاشقانه، حيرت عارفانه و صلابت حكيمانه و رندي عالمانه را در خود جاي داده است و از هنرمند آن نيز جز بازتاب چنين شاخصه‌هايي انتظار نمي‌رود.

وی افزود: محمدرضا لطفي، هنرمند زبردست و تواناي موسيقي ايران‌زمين نيز از جمله بزرگاني است كه از تلفيق عناصر اين هنر اصيل ايراني، جاودانه‌هايي را با حضور عناصر مذكور خلق كرده است. لطفي، نه در پي شهرت كه در كسوت هنرمندي مردمي و مردم داري هنرمند بود كه دست لطف خويش به ساز نغمه‌سازي مي‌خراميد تا ترنمي از عندليبان گلزار اميد را براي هر جان و روحي مهيا سازد. 

مشاور وزیر ارشاد با بیان اینکه" لطفی كه همواره بر طاقچه دل و ذهن مخاطبانش قابي از خاطره‌سازترين نغمه‌هاي دلنشين و تامل‌برانگيز مي‌آفريد، خود دغدغة ادامة اين مسير داشت"، گفت: لطفی با هنرآموزي به نسل مشتاق و جوياي نام، به اشاعة فرهنگ ايراني در قالب آموزش‌هاي علمي و تخصصي موسيقي پرداخت؛ تداومي كه در چارچوب ساخت و تحكيم هويت ملي ايرانيان نقشي مهم و جايگاهي ويژه دارد. 

رئیس روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آنچه هنرمندان را در اين سرزمين پهناور و حوزه تمدني گسترده، ماندگار مي‌سازد، تعهد به فرهنگ ايراني و هنر ملي است. هنري كه نه از قاب‌هاي بسته و بي‌روح سفارشي برخاسته و نه برای دلخوشی سیاستمداری خلق شده باشد، بلكه از متن مردم برآيد و برای مردم به عرصه آید؛ حتی اگر دولتی از کنسرت‌هایش جلوگیری کند، به بهانه شکل ریش و مویش در پوستر و یا بهانه‌ای دیگر که همگان به آن ایرادها عادت کرده‌ایم.

دربیکی گفت: هنر متعهد، رشد و بالندگي‌اش را نه در تعامل با قدرت و قدرتمندان، كه در حضورِ ديرنده در دل مردم مي‌جويد؛ نه خود را با سياست تعريف مي‌كند و نه خود را به همنشيني با آن مفتخر مي سازد؛ چرا كه از منشايي والاتر برخاسته است. هنري كه خالق يادگار «ايران اي سراي اميد» مي شود كه جامعه را با آواي ماندگارش همراه مي‌سازد و در قواعدي كه او را از مردم جدا مي سازد، محصور نمي شود. 

وی افزود: اين هنر زماني مي‌درخشد و پايدار مي‌شود كه سرشار از اصالت باشد و از همراهي و همدلي يكديگرِ هنرمندان برخوردار. از نواي تاري آشنا و دلنواز استاد محمدرضا لطفي تا صداي گرم و بي‌بديل و دلگشاي بازخوان ربنا، استاد محمدرضا شجريان. بزرگاني كه همواره از سرمايه‌هاي انساني و فرهنگي ايران هستند؛ سرمايه‌هايي كه نه در هشت سال جنگ تحميلي مردم را تنها گذاشتند و نه در دوران بالندگي كشور. سرمايه‌هايي جاویدان كه سرمايه‌هايشان، دل و جان مردمي است كه شادي و غمش را از آموزه‌هاي والاي ديني و مذهبي وام مي‌گيرد. 

مشاور وزیر ارشاد با بیان اینکه "هنرمندان متعهد ايران، در حيات و ممات، آثار فرهنگي خود را همراه دارند. آثاري كه نه تنها در حضور هنريشان بلكه در جريان زندگي مردم تجلي مي يابند"، تصریح کرد: چنين است كه فقدان لطفي، يك واقعيت را از اين خطه كهن و از اين شهر، روشن مي‌سازد؛ گرگان، شهر زندگي است.

وی ادامه داد: حركت مردم گرگان در تدفینِ سازِ خاموش، محمدرضا لطفي، در بافت قديمي شهر و تشييع باشكوه وي، نه تنها نمايشي از ريشه‌داربودن علاقه به هنر در مردم اين شهر و ديار تلقي شد، بلكه بیان این واقعیت بود كه گرگان، شهري است متمدن، با مردمي كه نه تنها قدر فرهنگ و هنر مي‌دانند، بلكه بر سر آن مي‌ايستند و پايداري مي‌كنند؛ خود، آينده مي‌سازند و هنر و فرهنگ خود را گرامي مي‌دارند، و از همين‌روست كه حضور گسترده مردم گرگان در پي تشييع هنرمندي بزرگ، نه شوك آور تلقی می‌شود و نه تفسيربردار، نه روشنفکرانه در دانشگاه تهران مي‌توان بر آن تاخت و آن را نشانه‌اي از فرصت‌طلبي جوانان برشمرد و نه در جايي ديگر مي‌توان بر آن نام بازتاب فرهنگ زيرزميني نهاد. در حالی که هیچ‌کس نمی‌تواند همت و اراده و خواست عمومی مردم این دیار براي ترويج و تعميق فرهنگ و هنر ايران زمين را نادیده‌گرفته و یا کم اهمیت تلقی کند. اینجا هنر زنده و پویاست، هنر والاست و هنر ارزشمند است. 

مشاور وزیر ارشاد در پایان سخنان خود گفت: گرگان، شهرِ زندگي است؛ شهري كه پيوند مردم با فرهنگ و هنر در آن جاري است و لطفي بهانه‌اي شد براي نمايش جريان فرهنگ و هنر در زندگي مردم اين شهر؛ بهانه‌ای برای نمایش جاری‌بودن زندگی در این شهر زنده و پویا، شهری سرشار از زندگی. باشد كه روح نغمه‌ساز لطفي در آسمان، با سازي از جنس آرامش همواره غريقِ رحمت جاويدان باشد و همراهانِ نغمه‌سازِ حاضرش، همواره سلامت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین