کد خبر: ۲۷۹۴۹۱
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵

کاهش قیمت جهانی نفت خام و پیامدهای زیانبار آن برای الجزایر

روند کاهش پی در پی قیمت نفت خام در بازارهای جهانی همچون برخی از کشورهای صادر کننده زمینه ساز نگرانی مسوولان و دست اندرکاران مالی و اقتصادی الجزایر نیز شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: رییس پیشین بانک مرکزی الجزایر طی گفتگویی که در شماره روز دوشنبه روزنامه ' الوطن ' چاپ الجزیره منتشر شده است ، می گوید: چنانچه روند کاهش قیمت نفت خام همچنان ادامه داشته و دولت نیز به تدابیر ویژه ای دراین ارتباط دست نزند و در نظام یارانه ای پرداختی بازبینی نکند،پیامدهای وخامت باری برای نظام مالی کشور به همراه خواهد داشت.

' بدرالدین نویوآ '، با اشاره به اوضاع نامساعد مالی کشور در شرایط جاری اظهار داشت: چنانچه روند کاهش قیمت نفت برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد پیامدهای مالی ناخوشایندی برای کشور به همراه خواهد داشت.

این درحالی است که رییس بانک مرکزی الجزایر نیز اخیرا طی تحلیلی بدبینانه درجمع روسای بانک های عمومی کشور وضعیت مالی الجزایر را در شرایط جاری نامطلوب ارزیابی کرده است.

نویوآ با اشاره به بحران نفتی سال 1986 الجزایر هشدار داده است که روند کاهشی قیمت نفت می تواند کشور را به مثابه سال 1990 میلادی و حتی بدتر از آن به سمت بدهی و قرض سوق دهد.

وی افزود: دولت می بایست برای مقابله با کاهش قیمت نفت در هزینه های عمومی خود بازبینی کرده و همچنین به یارانه ها ی پرداختی نیز در جامعه نظم دهد.

رییس پیشین بانک مرکزی الجزایر همچنین تاکید کرد که کاهش جهانی قیمت نفت می تواند واحد پول رسمی کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد .

نویوآ گفت: مسلما چنانچه تدابیر لازم دراین زمینه اندیشیده نشود روند کاهش ارزش دینار الجزایر در برابر دیگر ارزها همچنان ادامه داشته و شرایطی به مثابه سال 1990 میلادی برای دینار نیز رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: دراین صورت الجزایر با بحرانی طولانی مدت و پایدار دراین زمینه مواجه خواهد شد.

وی یاد آور شد که گذر از بحران نفتی سال 1986 الجزایر دستکم نیازمند 15 سال زمان بود.

رییس بانک مرکزی پیشین الجزایر با بیان اینکه دولت فرصت کمتری برای مانور دراین زمینه دارند ، تصریح کرد: مقامات می بایست به اقداماتی تاثیرگذار بویژه در زمینه هزینه های عمومی و حمایت از قیمت ها دست زده و بویژه منابع درآمدی خود را با مبارزه علیه فرار مالیاتی افزایش دهد.

نویوآ همچنین از روند کاهشی قیمت نفت به عنوان یک شوک از خارج به کشور یاد کرد و نسبت به آن اخطار داد.

کاهش قیمت نفت در شرایطی زمینه ساز نگرانی کارشناسان اقتصادی ومالی این کشور شده است که بویژه طی ماههای اخیر نیز دینار واحد پول الجزایر شاهد روند کاهش ارزش خود در برابر ارزهای خارجی بویژه دلار آمریکا بوده است.
ش
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین