کد خبر: ۲۸۰۳۷۴
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵

پیشنهاد آب وبرق رایگان/بیش از 20 هزار میلیارد تومان بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران

در حالی که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ارایه طرح عرضه آب وبرق رایگان به خانوارهای کم مصرف سخن به میان آورده اند بخش زیادی از پروژه ها و طرح های آب و برق به علت کمبود منابع مالی ناتمام مانده و وزارت نیرو نیز بدهی زیادی به پیمانکاران بخش های مختلف دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از طرحی مبنی بر اینکه در یکی از الحاقیه های لایحه دولت برای خانوارهای کم مصرف سیاست ارائه رایگان آب، برق و گاز را در دستور کار دارد، سخن به میان آورده است.

این موضوع در حالی طرح شده که بارها از سوی مسئولان وزارت نیرو شنیده شده این صنعت به دلیل پایین بودن تعرفه های آب و برق نتوانسته متناسب با برنامه های خود طرح ها و پروژه های پیش بینی شده را عملیاتی نماید.

وزیر نیرو و معاونانش نیز بارها اعلام کرده اند که این وزارتخانه تنها در صنعت برق بیش از 20 هزار میلیارد تومان بدهی به نظام بانکی و پیمانکاران دارد.

البته فولادگر عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی همچنین اظهارداشته که اجرای این سیاست تشویقی باعث می شود تا حجم مصرف آب، برق و گاز کاهش و سطح درآمدی دولت هم افزایش یابد.

با وجودی که طی یکسال گذشته بارها و بارها از سوی مسئولان نسبت به بحرانی بودن وضعیت آب هشدار داده شده و اکنون بخش عمده جامعه این کمبود و نارسایی را مشاهده می کنند، ولی باز شاهد هستیم که تاکنون اقدام مناسبی از سوی مردم برای کاهش و یا مدیریت مصرف صورت نگرفته، حال این سئوال مطرح است که این پیشنهاد چگونه می تواند سبب ترغیب مردم به کاهش مصرف آب و برق شود؟

به گفته علیرضا دائمی معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو، در حال حاضر بدهی دولت در بخش برق 20 هزار میلیارد تومان می باشد که هشت هزار میلیارد تومان آن مربوط به بدهی این دستگاه به بانک ها و موسسات اعتباری است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آب وابستگی بیشتری به بودجه عمومی داریم، گفت: در حدود 3000 میلیارد تومان بدهی داریم که در صنعت آب مجموعه بدهی کاهش پیدا کرده و امیدواریم به رقم منطقی در این بخش برسیم.

در هر صورت با توجه به وضعیت فعلی این صنعت که در بخش آب و فاضلاب تقریبا مجموعه ای ورشکسته است، پیشنهاد چنین طرحی قابل توجه است.

این در حالی است که پس از اظهارات نماینده مردم اصفهان، معاون وزیر نیرو گفت: عرضه رایگان آب و برق برای کم مصرفان که درلایحه رفع موانع تولید مطرح شده به هیچ عنوان مورد تایید وزارت نیرو نیست و این موضوع از سوی دولت پیشنهاد نشده است. 

به گفته دائمی، سیاست وزارت نیرو نه افزایش قیمت است و نه کاهش آن، بنابراین عرضه رایگان آب و برق به خانوارهای کم مصرف درست نیست، چرا که تامین آب و برق هزینه بر است.

معاون وزیر نیرو همچنین با اشاره به احتمال تغییر تعرفه در چارچوب گام سوم هدفمندی یارانه ها، اظهار داشته که وزارت نیرو به سمتی می رود که تخفیف قیمت برای کم مصرفان و پرداخت هزینه برای پرمصرفان بیشتر شود، به گونه ای که مشترکان کم مصرف که در گذشته نیز هزینه کمتری می پرداختند، تعرفه پایین تری را پرداخت خواهند کرد، اما تعرفه در مقاطع مصرف بالاتر افزایش می یابد. ما می خواهیم متوسط قیمت همچنان باقی بماند.

سخن آخر اینکه وضعیت فعلی خشکسالی ها، شرایط بحرانی آبی تابستان سال آینده و همه این موضوعات در کنار بدهی های وزارت نیرو و طرح هایی که برای کنترل این موضوع برنامه ریزی شده، نیاز به اعتبار دارد که بخش اعظم آن نیز از محل تعرفه ها تامین می شود، بنابراین هر گونه قضاوت در این مورد برعهده تصمیم گیران است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین