آفتاب: محمدباقر نوبخت در حاشیه گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره کمبود نیرو در آموزش و پرورش گفت: گزارشات شما را مسوولان آموزش و پرورش تایید نمیکنند. در حال حاضر آموزش و پرورش با 50 هزار نیروی مازاد روبهروست.
وی افزود: اما پراکندگی و توزیع فرهنگیان در آموزش و پرورش به گونهای است که در برخی مناطق با کمبود و در برخی دیگر با مازاد نیرو روبهرو باشیم. امیدواریم بند ج ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری در آموزش و پرورش اجرا شود تا براساس آن به ازای هر سه نفر که بازنشسته میشوند حداقل یک نفر وارد آموزش و پرورش شوند.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با بیان اینکه اکنون در آموزش و پرورش برای نیروهایی که قرار است وارد این تشکیلات شوند چه آنها که تحصیلات دانشگاهی دارند و یا میخواهند وارد موسسات آموزش عالی شوند به تناسب در دانشگاه فرهنگیان دورههای بلندمدت و کوتاه مدت دیده شده است، گفت: اما برای پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش هماهنگ کردیم تا همچنان تعهد خدمت داشته باشند و بعد از فارغالتحصیلیشان نسبت به جذب و اشتغال در آموزش و پرورش اقدام کنیم.
نوبخت در پاسخ به پرسش دیگری درباره استخدام مربیان پیش دبستانی و چرایی عدم صدور مجوز برگزاری آزمون برای جذب این مربیان عنوان کرد: قانونی در این رابطه نیست که باید این کار صورت میگرفت که میزان نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی برای این ماموریت مهمی که دارد، محدود است.
معاون رییس جمهور به رشد اعتبارات آموزش و پرورش در سال آینده اشاره و عنوان کرد: در حالی که رشد اعتبارات جاری کل 11 درصد است، اما اعتبارات جاری آموزش و پرورش 23 درصد رشد یافته و در شرایطی که رشد اعتبارات عمرانی کشور 16 درصد است، این میزان برای آموزش و پرورش رشد 38 درصدی داشته است. با توجه به محدودیت منابع دولت تلاش میکنیم نیازهای فرهنگیان را واقعبینانه ببینیم و تا جایی که میشود منابع را به گونهای توزیع کنیم تا آنها هم رضایت شغلی و کاری داشته باشند.
وی افزود: اما اگر آموزش و پرورش ناچار شود بیش از نیازش نیرو به کار بگیرد، برای جبران منابع، از میزان رفاه کسانی که اکنون در این تشکیلات مشغول به کارند، کاسته میشود. بنابراین آموزش و پرورش هرچه نیاز داشته باشد، خودش درخواست میکند و استخدام را در دستور کارش قرار میدهد.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ضمن تاکید بر اینکه منع قانونی در هیچ دستگاهی برای جذب نیرو نداریم، گفت: بند ج ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری اجازه استخدام را داده است ولی این استخدام مراحلی دارد. وزیر آموزش و پرورش نیز این موضوع را مطرح کرده بود که در شرایط برابر برای جذب نیرو، اولویت با فرزندان فرهنگیان باشد که در دولت هم پذیرفته شد. بنابراین در آینده هر استخدامی داشته باشیم، اولویت در شرایط برابر با فرزندان فرهنگیان است.
نوبخت ادامه داد: آموزش و پرورش برای جذب نیروهایی که لازم دارد هیچ محدودیت قانونی ندارد ولی نیازمند تامین منابع است. آموزش و پرورش با توجه به نیاز و منابع مالی که دارد، هر زمان اراده کند میتواند نسبت به استخدام و جذب نیرو چه به صورت دائم و چه حقالتدریس و چه غیره اقدام کند اما باید در نظر داشت که بیش از 50 هزار نیروی مازاد در آموزش و پرورش وجود دارد. وزیر آموزش و پرورش نیز هرچه کاستی در این وزارتخانه ببیند، نسبت به رفع آن نیازها اقدام خواهیم کرد.
معاون رییس جمهور بار دیگر در پاسخ به اینکه آیا اجازه آزمون استخدامی برای مربیان پیش دبستانی داده میشود، گفت: اصرار به القای مطلبی نکنید. هر مقداری که آموزش و پرورش نیاز داشته باشد این امکان قانونی برایش وجود دارد، اما باید در نظر داشت که تعداد دانشآموزان کشور از 19 میلیون به 13 میلیون کاهش یافته و اعتبارات آموزش و پرورش رشد پیدا کرده است و آموزش و پرورش باید به تعدادی که نیرو نیاز دارد جذب کند. در لایحه بودجه سال 1394 نیز بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار خاص برای اشتغال جوانان و فارغالتحصیلان دیده شده، اجازه بدهید بدنه بزرگ اداری که اکنون بخش قابل توجهی از بودجهها صرف پرداخت حقوق دستمزدش میشود، چابکتر شود.
نوبخت درباره بحران فضای آموزشی در شهرکهای جدیدالتاسیس نیز گفت: این موضوع در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به بحث گذاشته شد اما نمیتوانیم بار سنگینی به انبوهسازان وارد کنیم. مگر آنکه خودمان آن را در لایحه بودجه ببینیم. باید همه تاسیسات و تجهیزات زیربنایی و روبنایی که یک شهرک مسکونی نیاز دارد، در نقشههایش به طور کامل دیده شود و مورد توجه باشد.
پرداخت معوقات و حقالتدریس فرهنگیان طی یک تا دو هفته آینده
معاون رییس جمهور ضمن تاکید بر اینکه واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی با نظارت آموزش و پرورش در کنار فعالیت شوراهای آموزش و پرورش اقدام درست و سنجیدهای است که دولت از آن حمایت میکند، اظهار کرد: هفته گذشته با وزیر آموزش و پرورش توافقاتی صورت پذیرفت که بر مبنای آن حق التدریسها، اضافهکارها و حقوق سربازمعلمها ظرف یک تا دو هفته آینده پرداخت شود.
وی در مراسم گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش با بیان اینکه روز گذشته لایحه بودجه 1394 به مجلس شورای اسلامی تقدیم و اکنون در کمیسیون تلفیق در حال رسیدگی است، اظهار کرد: کلیات بودجه 838 هزار میلیاردتومانی کل و 267 هزار میلیاردی بودجه عمومی در دست بررسی نمایندگان مجلس است.
وی افزود: دیروز کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس با ارائه دیدگاههای موافقان و مخالفان به تصویب رسید و از امروز صبح وارد بررسی جزییات شد. باید توجه کرد که هرچقدر منابع منقبض شود، به همان نسبت در تسهیم منابع میان دستگاههای مختلف دچار مضیقه خواهیم شد.
نوبخت با بیان اینکه آموزش و پرورش با همه دستگاههای اجرایی متمایز و بلکه از آنها ممتاز است، گفت: آموزش و پرورش برای ارتقای خود مستغنی از همکاری غیردولتیها نیست. به دو روش میتوان این برخورداری را برای آموزش و پرورش فراهم کرد که روش نخست استفاده از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش است. شوراها میتوانند کمک فکری به آموزش و پرورش بدهند و هر نوع تساحل در برخورداری از چنین ظرفیتی خسرانی برای آموزش و پرورش خواهد بود.
نوبخت ادامه داد: حضور بخش خصوصی به عنوان شوراهای آموزش و پرورش لازم است اما کافی نیست. باید بتوانیم در مدیریت مدارس و واحدهای آموزشی از نیروهای مردمی و غیررسمی و غیردولتی برخوردار شویم. هر مقدار که آموزش و پرورش بتواند از بخش غیردولتی برای اداره و مدیریتش در مدارس استفاده کند موفقتر خواهد بود.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به موضوع تحمیل هزینه به خانوارها در این راستا اظهار کرد: مدارس غیرانتفاعی از یک سو کمک شایستهای میکنند و جا دارد از مدارس غیردولتی بهرهمند باشیم، اما در کنارش بحث تحمیل هزینه به خانوارها مطرح میشود و این بار خود به خود به دوش خانوادهها میافتد.
وی افزود: البته بخشی از خانوادهها تمکن مالی دارند و بخشی دیگر چون به آینده فرزندشان علاقهمندند در هر سطحی هم که باشند، حاضرند از هزینههای دیگر زندگیشان بکاهند تا فرزندشان در محیط مناسبی آموزش ببیند.
معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه نمیخواهیم هزینههای مربوط به واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی را به دوش مردم بیندازیم، گفت: آمادهایم تخصیص اعتبارات که اکنون انجام میشود ادامه پیدا کند و همچنان بر دوش دولت باشد. ولی تا جایی که امکان مدیریت و اجرای تعلیم و تربیت در مدارسی که میتواند هیات امنایی شوند و یا شوراها بر آن نظارت کنند ادامه پیدا کند.
نوبخت ادامه داد: این موضوع بار مالی به خانوادهها تحمیل نمیکند و بهرهوری لازم در هزینه دولت به همراه خواهد داشت.
وی در ادامه به رشد اعتبارات سال آینده کشور اشاره و عنوان کرد: در سال 1394 منابع عمومیمان در بودجه نسبت به سال 1393 شش درصد رشد یافته و از 211 هزار میلیارد تومان در سال جاری به 224 هزار میلیارد تومان منابع پیشبینی شده در بودجه رسیدیم و رشد منابع باید به مصارف اختصاص یابد. دولت این شش درصد را به گونهای تسهیم کرد که 11 درصد هزینههای جاری افزایش مییابد و هزینههای عمرانی 16 درصد رشد خواهد داشت.
معاون رییس جمهور ادامه داد: این 11 درصد دارای دو بخش است که یک بخش آن به حقوق و دستمزد اختصاص دارد. سال آینده به تناسب افزایش تورم حقوق و دستمزد رشد 4 درصدی خواهد داشت.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با اشاره به اینکه اعتبارات عمرانی از 41 هزار میلیارد تومان به 47 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده و 16 درصد رشد را نشان میدهد، گفت: این در حالی است که رشد بودجه عمرانی در آموزش و پرورش 38 درصد است. بودجه جاری آموزش و پرورش نیز 23 درصد رشد دارد و از 19 هزار و 300 میلیارد تومان به 21 هزار میلیارد تومان رسیده است. با همین محدودیت منابع و فشارها و کاهش 8 درصدی منابع نفتی در بودجه، ارقام آموزش و پرورش از رشد نسبی برخوردار است و باید از این منابع استفاده بهینه کرد.
نوبخت ضمن تاکید بر اینکه واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی با نظارت آموزش و پرورش در کنار فعالیت شوراهای آموزش و پرورش اقدام درست و سنجیدهای است که دولت از آن حمایت میکند اظهار کرد: هفته گذشته با وزیر آموزش و پرورش توافقاتی صورت پذیرفت که بر مبنای آن حق التدریسها، اضافهکارها و حقوق سربازمعلمها ظرف یک تا دو هفته آینده پرداخت شود.
به گزارش ایسنا، وی افزود: برای بیمه طلایی فرهنگیان نیز با توجه به افزایش تعرفهها، مابهالتفاوت را دولت تامین میکند تا فرهنگیان از همان خدمات با حفظ کیفیت برخوردار شوند.
معاون رییس جمهور افزود: همچنین توافق شد فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان همچنان تعهد خدمت داشته باشند و ما از آنها استفاده کنیم. البته باید ورودی به دانشگاه فرهنگیان تنظیم شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با بیان اینکه در حال حاضر با دو گروه از فرهنگیان مواجهیم گفت: گروه اول به سن بازنشستگی رسیدهاند اما مایل هستند در آموزش و پرورش بمانند و خدمت کنند. گروه دوم هنوز به سن بازنشستگی نرسیدهاند و میخواهند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد برخوردار شوند. توافقاتی صورت پذیرفت تا این دو گروه را تهاتر کنیم و مدیران استانی به همان تعدادی که میتوانند فرهنگیانی که میخواهند ادامه خدمت دهند مشمول بازنشستگی پیش از موعد کنند.