کد خبر: ۲۸۱۳۳۸
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
برای حل مشکلات کشور نیاز به شنیدن صدایی واحد است

انتقاد از "عوضی"‌خطاب کردن موافقان رفع‌حصر؛ توهین به مردم است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از استفاده از کلمات به این شیوه، این نوع صحبت کردن را توهین به مردم عنوان و می‌گوید: "عوضی"‌دانستن نمایندگان مردم و یا شخصیت‌های مهم نظام که موضوع رفع حصر را با شیوه‌های قانونی پیگیری می‌کنند، توهین به مردم و مهمتر از آن توهین آشکار به قانون و فرایندهای قانونی در جمهوری اسلامی خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: محمدکیانوش‌راد در واکنش به برخورد نمایندگان مجلس با مطهری و همچنین سخنان اخیر رئیس شورای نگهبان درباره درخواست برخی گروه‌های سیاسی برای رفع حصر به آفتاب می‌گوید: می‌توان به برخورد بسیار زشت و سطح نازل برخی از نمایندگان به نطق نماینده تهران دکتر علی مطهری اشاره داشت. جای تاسف آنجا بیشتر خواهد شد که نه تنها گروه اندکی از نمایندگان افراطی به بدترین شیوه سعی کردند صدای مخالفان را در مجلس خاموش کنند. بلکه عضو محترم شورای نگهبان یعنی آیت‌الله جنتی نیز با "عوضی"خواندن کسانی که خواستار برخورد قانونی با موضوع حصر چهره‌های سیاسی هستند، برخورد می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از استفاده از کلمات به این شیوه، این نوع صحبت کردن را توهین به مردم عنوان و می‌گوید: "عوضی"‌دانستن نمایندگان مردم و یا شخصیت‌های مهم نظام که موضوع رفع حصر را با شیوه‌های قانونی پیگیری می‌کنند، توهین به مردم و مهمتر از آن توهین آشکار به قانون و فرایندهای قانونی در جمهوری اسلامی خواهد بود.

نمانده مجلس ششم تاکید می‌کند: باید توجه داشت اعضای مجلس، نمایندگان مردم برای وکالت در تصمیم‌گیری پیرامون مقدرات کشور ایران هستند. شورای نگهبان و کسانی که معتقد به حذف بخشی از داوطلبان هستند، بپذیرند و باور کنند که آحاد مردم ایران نقشی مساوی در تعیین ملک مشاع سرزمینی خود یعنی ایران دارند.

کیانوش‌راد ادامه می‌دهد: هر فردی در تصمیم‌گیری‌های کشور سهیم است. با این رویکرد، می‌توان به همه کسانی که داوطلب نمایندگی مجلس هستند فارغ از گرایشات سیاسی آنها و تنها با تکیه بر قوانین موضوعه کشور در انتخابات اجازه حضور یا عدم حضور داد. تنها در این حالت است که با رقابت جدی میان نمایندگان گرایشات و منافع مختلف اجتماعی و اقتصادی می‌توانیم شاهد وجود مجلسی بر فراز امور کشور داشته باشیم.  

نماینده مجلس ششم درباره عملکرد نمایندگان مجلس نهم عنوان می‌کند: متاسفانه مجلس فعلی در عملکرد سیاسی خویش نمره قابل قبولی نداشته است. مجلس فعلی با ورود در مسائل اساسی کشور و با نادیده‌گرفتن منافع ملی در جهت مخالفت با برخی از تصمیمات مبادرت کرده است.

کیانوش‌راد می‌گوید: اگر چه این مخالفت‌ها نیز حق مجلس است. اما به لحاظ سیاسی به دلیل نادیده‌گرفتن منافع ملی و حتی بی‌توجهی به کارکردهای واقعی مجلس امری ناموجه ارزیابی می‌شود. به عنوان نمونه شیوه برخورد در انتخاب وزیر علوم تحقیقات و فناوری و یا استیضاح دکتر فرجی‌دانا، همچنین برخوردی که با وزیر امور خارجه در شرایط پیچیده فعلی اتفاق افتاده؛ آن هم درست هنگامی که برای حل مناقشات زیان‌بار هسته‌ای نیاز به شنیدن صدایی واحد از درون کشور است. همچنین دستگاه دیپلماسی باید از حمایت مجلسیان برخوردار باشد. اما به نظر می‌آید که مجلس‌نشینان با طرح سوالات مکرر نوعی تضعیف در بخش سیاست خارجی را دنبال می‌کنند.

کیانوش‌راد درباره جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی به آفتاب می‌گوید: مجلس شورای اسلامی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی از جایگاه بالایی برخوردار است. بنا به تعبیر امام خمینی (ره) مجلس باید در راس امور قرار داشته باشد. به این ترتیب همه مسائلی که در کشور رخ می‌دهد باید منبعث از مصوبات مجلس و براساس نظارت نمایندگان مجلس صورت گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان می‌کند: بدین ترتیب مجلس در صورتی که منبعث از اراده واقعی مردم شکل گیرد، همواره بیشترین همبستگی را با خواسته‌های مردم خواهد داشت. البته مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران به شیوه‌ای است که می‌توان از گونه‌ی دو مجلسی‌بودن در آن سخن گفت. زیرا نمایندگان مجلس باید مصوبات خود را به تایید نهاد شورای نگهبان برسانند.

نماینده مجلس ششم توضیح می‌دهد: با این وضعیت مجلس از دو بخش تشکیل شده؛ در بخش اول نمایندگان قدرت ابتکار و وضع قوانین را دارند، بخش دوم مجلس دیگری که در درون آن به عنوان شورای نگهبان قرار گرفته وظیفه تصویب آن قوانین را دارد. در صورت بروز اختلاف پس از آمد و شد مصوبات میان نمایندگان، فقها و حقوقدانان مورد اختلافی به مرجعی بالاتر به نام مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاء می‌شود.به این توصیف مجلس آنگونه که مردم تصور می‌کنند، اختیار وضع کامل قوانین را تنها با اجازه شورای نگهبان خواهد داشت.

کیانوش‌راد می‌گوید: مشکل دیگری که همواره مبنای اختلاف در کشور بوده موضوع نظارت استصوابی شورای نگهبان است. اگر بپذیریم که حفظ آراء مردم جزء حقوق شرعی مردم است؛ قاعدتا امکان انتخاب‌شدن نیز باید براساس قانون و نه انتخاب‌های دومرحله‌ای و یا سلیقه‌ای و یا صرفا بر مبنای دیدگاه سیاسی مخالف شورای نگهبان شکل گیرد. مجلس واقعی، مجلسی است که در تمام امور کشور بلااستثناء می‌تواند نظارت و دخالت کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین