کد خبر: ۲۸۱۷۳۸
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
اظهارات جین فوندا در جشنواره فیلم ساندنس

مبارزه با تبعیض جنسیتی در هالیوود

جین فوندا بازیگر 77 ساله آمریکایی به تازگی از کمپانی‌های فیلمسازی هالیوودی که به کارگردان‌های زن فرصت فیلمسازی نمی دهد، انتقاد کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: هالیوود، حداقل برای زنان، دنیای بی‌رحمی است. تحقیقی که چندی پیش در نشریه آمریکایی «جستار مدیریت» چاپ شد، نشان می‌دهد که دستمزد زنان بازیگر هالیوود، پس از 34سالگی کاهش می‌یابد و این در حالی است که دستمزد بازیگران مرد با افزایش سن، رشد کرده و بالاتر می‌رود. اما مرارت های زنان در هالیوود به اینجا هم ختم نمی شود.

به گزارش «آفتاب» به نقل از گاردین، جین فوندا بازیگر 77 ساله آمریکایی به تازگی از کمپانی های فیلمسازی هالیوودی که به کارگردان های زن فرصت فیلمسازی نمی دهد، انتقاد کرده است.

جين فوندا از استوديوها خواست تا استخدام جنسيت گرايانه و اشتغال به كار مبني بر مردسالاري را متوقف كنند. اين بازيگر كهنه‌كار كه دو جايزه اسكار در كارنامه‌اش دارد به استوديوهاي هاليوودي گفت با سياست‌هاي مغرضانه مبتني بر جنسيتي كه به كار مي‌بندند بايد نزد مردم شرمنده باشند.
فوندا گفت آمار نشان مي دهد كارگردانان زني كه اين شانس را به دست مي‌آورند تا پشت دوربين قرار بگيرند تنها 23 درصد فيلم‌هاي ساخته شده را توليد مي‌كنند و تنها 6 درصد از توليدات استوديوهاي بزرگ توسط كارگردان‌هاي زن توليد شده‌اند. اين بازيگر كه در جشنواره ساندنس سخن مي‌گفت تاكيد كرد سلسله مراتب مردانه حاكم بر اين استوديوها بندرت ممكن است به نابرابري حاكم بر روابط اذعان كنند.

وي گفت: «استوديوها توسط مردان اداره مي‌شوند و در پايين‌ترين حد ممكن زنان را به استخدام در مي‌آورند. او افزود: اين يك موضوع جنسيتي است و به اين معني ينست كه ما همين تجربه را نداشته‌باشيم.»

فوندا با اشاره به اين كه كارگردان‌هاي مردي كه اعتبار چنداني ندارند به طور مرتب كنترل فيلم‌هاي با بودجه زياد هاليوود را در دست مي‌گيرند گفت: «شرم بر استوديوهايي كه چنين جنسيت مدارانه عمل مي‌كنند. وي تاكيد كرد بايد بتوانيم ثابت كنيم كه مي‌توانيم بر مبناي قوانين تجاري عمل كنيم و بايد براي قرار دادن زنان در موقعيت‌هاي قوي بجنگيم و بدانيم قانوني براي انجام ندادن اين كار وجود ندارد. كاترين بيگلو فيلم مردانه «قفسه درد» را ساخت در حالي كه همسر سابقش جيمز كامرون يك فيلم زنانه مثل «آواتار» را ساخت.»

جين فوندا با اشاره به دوره كاري خودش گفت در دهه 1970 كه دو اسكار را در سال 1971 براي «كلوت» و در سال 1978 براي «بازگشت به خانه» برده، اين فيلم‌ها در باكس آفيس فروش موفقي نداشتند. او گفت: «من فيلم‌هايم را با توجه به چيزهايي كه به آنها اهميت مي‌دادم انتخاب كردم. بعضي از آنها واقعا مود توجه قرار گرفتند و برخي از آنها نه.» وي همچنین  گفت به كارهاي اوليه‌اش كه كمتر مشهورند افتخار مي‌كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین