کد خبر: ۲۸۲۰۵۵
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴

ادامه میانجیگری عمان در دور جدید مذاکرات

سفیر کشورمان در مسقط گفت که در دور جدید مذاکرات هسته‌ای، عمان به عنوان کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران، در راستای روابط ممتاز سیاسی خود با کشورمان، به تلاش‌های مداوم خود ادامه می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: علی‌اکبر سیبویه در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی از روابط تهران - مسقط در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی بیان کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در بعد سیاسی ممتاز و بسیار مستحکم است و روابط سیاسی دو کشور الگویی از روابط دو جانبه ممتاز در عرصه روابط منطقه‌یی و بین‌المللی است. هم اکنون نیز دو کشور دوست و همسایه ایران و عمان با درک عمیق متقابل و تفاهم مثال‌زدنی و بر پایه روابط ممتاز سیاسی موجود تقویت تعامل را در جهت تنش‌زادیی در منطقه و بین‌الملل دنبال می‌کنند.

او افزود: در بحث روابط اقتصادی نیز با پیگیری‌های به‌عمل آمده، این روابط از سطح حدود 200 میلیون دلار هم اکنون به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یافته است؛ معتقدم روابط دو کشور در بعد اقتصادی باید مانند روابط سیاسی تا عالی‌ترین درجه ارتقاء یابد.

سیبویه درباره راه‌های توسعه روابط دو کشور نیز بیان کرد: روابط دو کشور در بخش اقتصادی از ظرفیت‌های بالایی برای ارتقاء برخوردار است و لازم است تمامی نهادهای دست اندرکار روابط اقتصادی و تجاری دو کشور و بازرگانان به این عرصه ورود کنند تا شاهد شکوفایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در این بخش باشیم. به عنوان مثال نمایشگاه بزرگ اختصاصی جمهوری اسلامی ایران که دو هفته قبل در مسقط در جریان برگزاری پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برگزار شد با توجه به نوع قراردادهای منعقده میان دو طرف؛ نقطه درخشانی در جهت پیشبرد ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: درباره راه‌های ارتقای روابط اقتصادی و سیاسی می‌توان به راهکارهایی چون افزایش سفرهای متقابل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و...، برگزاری نمایشگاه‌های بازرگانی و فرهنگی مشترک و یا اختصاصی در کشورهای یکدیگر، برگزاری همایش‌های منطقه‌یی و بین‌المللی، توسعه برنامه مبادلات دو کشور و سرمایه‌گذاری مشترک به‌خصوص در بخش‌های زیربنایی و زیرساخت‌های لازم برای توسعه تجارت میان دو کشور، قرار دادن دو کشور به عنوان محور صادرات مجدد به کشورهای هم‌جوار، عملی شدن موافقت‌نامه عشق آباد که ایران و عمان را به کریدور ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه وصل می‌کند و حضور فعال دو کشور در محافل بین‌المللی و منطقه‌یی و... اشاره کرد.

این دیپلمات کشورمان درباره نقش میانجیگری‌ عمان در مذاکرات هسته‌ای گفت: با عنایت به روابط ممتاز میان دو کشور و همکاری قوی آن‌ها، ما شاهد ورود سلطان قابوس به عرصه میانجیگری میان ایران و کشورهای غربی درباره مذاکرات هسته‌ای بودیم. بی‌شک رابطه رهبران دو کشور راهبردی و بسیار مستحکم بوده و در همین راستا سلطان قابوس بر آن است تا برای کشور قوی و دوست خود در منطقه رایزنی کند و مذاکرات مسقط نمونه‌ای از این تلاش‌های کشور دوست و برادر و همسایه در راستای میانجیگری و صلح و دوستی بوده که تاکنون نه تنها در این مورد بلکه در موارد مشابه دیگر، منتج به نتایج مثبت و ثمر بخشی بوده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا در دور جدید مذاکرات، عمان هم‌چنان به عنوان میانجیگر حضور دارد؟ تصریح کرد: سلطنت عمان به عنوان کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران، در راستای روابط ممتاز سیاسی خود با کشورمان، به تلاش‌های مداوم خود در عرصه‌های مختلف ادامه می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین