کد خبر: ۲۸۲۴۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷

مسیر یک دولت از ادعای پاکدستی تا فسادهای مالی و خاموشی حامیان

پاکدستی، خدوم و مهرورز از مهمترین تکیه کلام های مسئولان بلندپایه دولت نهم و دهم بود و در آخرین روزهای کاری دولت سابق، رییس جمهوری وقت در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که دولت پاکدست بوده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اکنون با گذشت حدود 19 ماه از پایان عمر دولت یازدهم، معاون اول رییس جمهوری سابق به تحمل مجازات چند سال زندان و پرداخت جریمه برای یک پرونده فساد مالی محکوم شده و به گفته محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا، « به لحاظ وسواس ، دقت و تحقیقات ، مشکلاتی سر راه بود که اگر این مشکلات نبود و برخی دخالت نمی کردند شاید روند رسیدگی سریع تر انجام می شد.»

بنا به اعلام محمدرضا رحیمی، وی واسطه توزیع 12 میلیارد ریال پول در نظر گرفته شده توسط فردی به نام ابدالی به 170 نماینده مجلس با همکاری برخی نمایندگان مجلس هشتم به بهانه هزینه برای انتخابات مجلس بوده است که حتی می تواند نشانه اقدام برای تاثیر گذاری در انتخابات باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در همین زمینه با بیان این که هنوز ادعای محمد رضا رحیمی معاون اول دولت دهم بررسی و اثبات نشده است، گفت: اگر این ادعا در مراجع ذی صلاح اثبات شود حتما در موعد انتخابات عکس العمل شایسته نشان خواهیم داد.

«نجات الله ابراهیمیان» در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در واکنش به ادعای رحیمی در نامه اخیر خود به رییس دولت دهم افزود: با توجه به تاکیدات امام راحل و رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از تاثیرگذاری کانون های قدرت و ثروت بر جریان انتخابات، اگر از سوی مراجع ذی صلاح به این موضوع و موضوعاتی از این قبیل رسیدگی شود و نتیجه رسیدگی ها حکایت از سوء جریان مالی در جریان رقابت های انتخاباتی داشته باشد، مسلما شورای نگهبان نمی تواند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد و بر اساس مقررات، موضوع را بررسی و تصمیمات شایسته اتخاذ خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: با توجه به این که فعلا موضوع در حد نامه نگاری اشخاصی است که درگیر یک پرونده قضایی هستند لذا باید منتظر رسیدگی و بررسی مقامات صالح باشیم که اگر چنین سوء جریانی ثابت شود حتما در بررسی وضعیت مد نظر شورای نگهبان قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر، ابدالی در حالی این پول را به نمایندگان وقت اختصاص داده که بدهکاری چندین میلیاردی به نظام بانکی داشته است و مسئولان وقت به جای پیگیری تادیه معوقه این فرد، به گفته معاون اول رییس جمهوری سابق، 12 میلیارد ریال برای 170 نماینده تقسیم کرده اند که به نوشته رحیمی تمامی اسناد و رسیدهای آن هم موجود است.

قبل از این پرونده که سبب شد نام وی به عنوان ارشد ترین مقام محکوم شده ایران به جرم فساد مالی ثبت شود و حتی محمود احمدی نژاد برائت ضمنی خود را از او اعلام کند، بابک زنجانی راهی زندان شده بود تا به چندین هزار میلیار ریال مطالبات نفتی از وی رسیدگی شود.

براساس بررسی ها، زنجانی در طول چند سال به عنوان فروشنده خصوصی نفت بدون رعایت مقررات بازگشت پول، واسطه فروش تولیدات نفتی به خارج بوده و در حالیکه بدهکاری هنگفتی دارد، سرمایه داخلی موجود وی اندک است و در این زمینه اعلام شده برای بازگرداندن حقوق بیت المال هم حاضر به همکاری نیست.

پرونده دیگر: زمان دولت سابق 22 میلیارد دلار (22 هزار بسته یک میلیون دلاری) در عرض 17 ماه با توجیه کنترل ارزش برابری ریال در برابر دلار، به ترکیه و دوبی انتقال یافت که سودهای مستقیم حاصل از آن برای دو صرافی مقصد دلارهای نفتی کشور، هزاران میلیارد اعلام شده و از سوی دیگر هنوز به روشنی درباره سرنوشت مابه التفاوت نرخ تبدیل رسمی و بازار آزاد توصیحی داده نشده است.

افزون بر این سه پرونده و همچنین موضوعات دوران ریاست سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی و هدایای این مقام وقت در قالب کارت هدیه که مدعی شده فهرست گیرندگان آن را به مجلس نیز ارسال کرده است، فسادهای سه هزار میلیاردی منجر به حکم اعدام مجرم و همچنین 12 هزار میلیاردی و ... نمونه های دیگری از این پرونده ها از دیگر موارد به شمار می رود.

این پرونده ها در حالی هر روز بیشتر می شود که احمدی نژاد سیزدهم مرداد سال ۹۱ در دیدار با نمایندگان تشکلهای علمی و فرهنگی کشوربا بیان اینکه تعهد دولت به عدالت، پاکی و پاکدستی بوده است، گفت: در جریاناتی که طی سال های اخیر علیه دولت ایجاد شد، هیچ کس نتوانست اثبات کند که دولت به اندازه یک ریال از پاکدستی فاصله گرفته است و اینکه دولت را به سوءاستفاده و حمایت از سوءاستفاده کنندگان متهم می کنند، هرگز صحیح نیست.

وی با اشاره به اینکه امروز دولت به دلایل مختلف سکوت اختیار کرده است، اما این به معنای آن نیست که پاسخی برای اتهامات نداشته و یا قبول کرده که در برابر اتهامات مقصر است، اظهار داشت: دولت به پاکی تعهد داشته و امروز نیز پاک پاک است و نباید با آدرس های غلط و حرف های بیهوده اذهان را منحرف کرد. اگر پسر بنده نیز اقدامی خلاف انجام داده و قدمی کج بردارد، با او شدیدتر از کسانی که تخلفات میلیاردی کرده اند، برخورد خواهم کرد.

* وی ۳۰ آذر ۹۱ نیز در سخنانی خاص به بهانه دفاع از طرح هدفمندی یارانه ها تمامی مشکلات اقتصدی کشور را حاصل بسته بودن دست دولت در سیاست گذاری ،اعمال نفوذ برخی، مانع تراشی مجلس،تحریم دشمنان و … دانست و با صراحت هرچه تمام تر دولت خود را پاک ترین دولت تاریخ دانست و مدعی شد که منتقدان و مخالفان دولت اقتصاد کشور را نابود کرده اند!

وی مدعی شد: پاک ترین دولت تاریخ این کشور این دولت است من ادعا می کنم و خودم اثبات می کنم. کما اینکه همه بسیج شدند یک لکه به دولت بچسبانند، نتوانستند.

* احمدی نژاد هفتم مردادماه ۹۲ و در واپسین روزهای عمر دولت دهم طی گزارشی به مردم گفت: در زمینه های شجاعت، عشق به ایران، خودباوری، خودآگاهی، اعتماد به نفس، عشق به سرزمین، افتخار به ایرانی بودن و فرهنگ کار و تلاش و حذف فرهنگ اشرافی گری، ساده زیستی، پاک دستی مسئولین اقدامات خوبی صورت گرفته است.

و اما، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که روز گذشته برای افتتاح دو سد مروک و ایوشان به خرم آباد سفر کرده بود، در همین زمینه گفت: مردم انتظار دارند با برنامه ریزی مشکلات حل شود، اگر قرار بود با شعار مشکلات حل شود، در دوره گذشته بیشترین شعار در تاریخ کشور برای مبارزه با فساد داده شد، اما بیشترین فسادها و بزرگ ترین فسادهای قرن اتفاق افتاد.

با وجود انتشار گسترده اطلاعات پرونده های فساد هزاران میلیاردی مالی و بانکی بویژه محکومیت قطعی رحیمی، حامیان دیروز دولت سابق از جمله بسیاری از 211 نماینده مجلس که پس از انتصاب وی به مقام معاون اولی توسط رییس جمهوری وقت، در نامه ای به محمود احمدی نژاد از این اقدام تقدیر کرده بودند و همچنین رسانه هایی که همیشه بر پاکدستی و سلامت دولت تاکید می کردند، امروز سکوت کرده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین