تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸

دستاورد بزرگ دانشمندان در افزایش موفقیت لقاح خارج رحمی

یک دستاورد بزرگ در علم باروری می‌تواند منجر به افزایش موفقیت لقاح خارج رحمی شود که در حال حاضر امید بسیاری از زنان برای بچه‌دار شدن است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اگرچه با وجود محبوبیت زیاد، درصد موفقیت لقاح خارج رحمی بسیار ضعیف بوده و تنها 75 درصد تلاشها منجر به بچه‌دار شدن می‌شود. اکنون دانشمندان دانشگاه منچستر توانسته‌اند راهی را برای کاهش 50 درصدی نرخ شکست این روش پیدا کنند.

آن‌ها یک سوئیچ مولکولی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند از پذیرفته شدن جنین در رحم مادر جلوگیری کند.

اگر بتوان این سوئیچ را با دارو متوقف کرد، می‌توان تعداد کودکان متولد شده توسط روش لقاح خارج رحمی را تا 18 هزار مورد در سال افزایش داد.

بنظر می‌رسد که حدود 37 درصد از دوره‌های لقاح خارج رحمی به دلیل کاشته نشدن جنین در دیواره رحم شکست می‌خورند.

زنانی که بطور مدوام با این شکست روبرو شده‌اند، از سطوح بالای یک سوئیچ مولکولی برخوردار بوده اند که در ارتباطات بین جنین و رحم مادر اختلال ایجاد می‌کند.

محققان در آزمایشات خود دریافتند که با کاهش سطح این مولکول موسوم به microRNA-145، احتمال پذیرفته نشدن جنین کاهش خواهد یافت.

به گفته دانشمندان، زمانی که جنین برای کاشت آماده شد، جای‌گیری آن به دقت و همزمان با حداکثر پذیرندگی در رحم انجام می‌شود. این زمان تنها چهار روز است.

آن‌ها دریافتند که پروتئین IGF1R در طول این چهار روز برای چسبیدن جنین به دیواره رحم مورد نیاز است.

آزمایشات محققان نشان داد که سوئیچ مولکولی microRNA-145 از رشد این پروتئین در رحم جلوگیری می‌کند.

به اعتقاد محققان، این دستاورد در آینده می‌تواند زندگی بسیاری از زنان بدون فرزند را دگرگون کند.

در حال حاضر دسته‌ای از مواد شیمیایی در بازار موجود هستند که می توانند این سوئیچ مولکولی را مهار کنند و می‌توان آن‌ها را برای متوقف کردن عملکرد این مولکول توسعه داد.

به گزارش ایسنا، نتایج این پژوهش در مجله Cell Science منتشر شده است.