کد خبر: ۲۸۲۶۱۵
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶

بیش فعالی در کمین کودکان نسل جدید

علل افزایش تعداد کودکان بیش فعال به مسائل متفاوتی برمیگردد که مهمترین آن ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. احتمالا این کودکان در بخش های مربوط به توجه و تمرکز در مغز دچار نقس جزئی هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اجتماعی: مرکز کنترل بیماری اعلام کرده است که در سال‌های اخیر تعداد کودکانی که از کمبود توجه و بیش‌فعالی رنج می‌برند، بیشتر از گذشته شده است. در سال 2003 این رقم معادل 7.8 درصد بود که در سال 2007 تا 9.5 درصد افزایش پیدا کرد و همچنین در سال 2011 به 11 درصد رسید.

به گزارش «آفتاب» به نقل از واشنگتن پست، علل افزایش تعداد کودکان بیش فعال به مسائل متفاوتی برمیگردد که مهمترین آن ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. احتمالا این کودکان در بخش های مربوط به توجه و تمرکز در مغز دچار نقس جزئی هستند.

طی یک دهه گذشته، تعداد کودکانی که دارای اختلالات رفتاری و حواس هستند بیشتر شده است. یک معلم مقطع دبستان می گوید حداقل 8 نفر از 22 دانش آموز خود دارای این گونه اختلالات هستند.

آنجلا هانسکوم روانشناس کودکان، می گوید:« کنترل کودکان بیش فعال در مدرسه و نشاندن آنها بر روی نیمکت برای ساعت های طولانی بسیار مشکل است. بسیاری از این کودکان از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند و خود را خوب و شایسته نمی دانند.»

در حالی که به دلیلی شیوه و روش زندگی مدرن، کودکان بیش از اندازه با تکنولوژی و بازی‌های کامپیوتری در تعامل هستند، انرژی خود را نمی توانند در محیط آزاد و با دویدن و بازی کردن جسمی آزاد کنند. به همین دلیل به خاطر انباشت انرژی، آن را از طریقی بیمارگونه آزاد می کنند.

بیش‌فعالی دارای ویژگی‌های بارزی است که شامل پرتحرکی، کمبود توجه و تمرکز، بروز اعمال ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی می‌شود. این اختلال سه نوع است؛ در گونه اول که کودک فقط در توجه و تمرکز مشکل دارد.

در نوع دوم فقط پرتحرکی دیده می شود و بالاخره نوع ترکیبی که کودک هم پرتحرک است و هم مشکل توجه و تمرکز دارد این اختلال در کودکان دبستانی و در پسرها سه تا پنج برابر شایع تر از دختران است و بیشتر در پسران اول خانواده مشاهده می‌شود.

معمولا اختلال از سه سالگی به بعد تشخیص داده می‌شود. کودکان مبتلا در دوره شیرخواری اکثرا پرتحرک هستند و دست‌ها و پاهای خود را زیاد حرکت می‌دهند؛ کم خواب، کم غذا هستند و زیاد گریه می‌کنند.

کودکان بیش فعال احساس خطر نمی‌کنند و به کارهای خطرناک علاقه نشان می‌دهندن که گاهی اطرافیان این موضوع را نشانه شجاعت کودک به حساب می‌آورند در صورتی که این مورد یکی از علائم بیش فعالی به شمار می‌آید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین