آفتابنیوز : آفتاب: تا همین چند سال پیش، زمستان برای تهرانی ها یادآور سرمای هوا، سفیدی برف، لباس های گرم و کرسی خانه مادربزرگ بود، اما گویا مدتی است که این خاطرات زیبای دور و نزدیک، جای خود را با تنگی نفس روزانه شهروندان عوض کرده است.
به گزارش ایرنا، اکنون زمستان پایتخت برای تهرانی با رنگ باختن هوا خودنمایی می کند، دود خارج شده از حدود شش میلیون خودرو شخصی، عمومی و موتور سیکلت که چهار برابر از ظرفیت شهر بیشتر است، هزاران کارخانه صنعتی و کم مهری باران و باد، کوه ها را می پوشاند و نمی توانیم به سیاق گذشته از زمستان بگوییم. حالا به جای برف بازی با کودکانمان در خیابان های شهر باید بساط سرگرمی آنان را در پستویی از خانه فراهم کنیم، چون توصیه شده که از بردن کودکان و سالمندان به فضای باز جلوگیری کنیم.
چه بر سر تهران آمده و چه شده که این همه خاطرات زمستانی جای خود را به غبار آلودگی داده است؟ چه کسی مقصر این وضعیت تهران است؟ خودروهای تک سرنشین، سرمای هوا که وارونگی ایجاد می کند یا کارخانجات شن و ماسه اطراف تهران؟ تا چه زمانی باید دست به دامان باد و باران شویم تا دمی هوای تازه فرو بریم؟
استانداری تهران راه سالم کردن هوای پایتخت را در عدم فعالیت کارخانجات شن و ماسه اطراف تهران دیده، در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران که ماه گذشته به ریاست معاون استاندار تهران برگزار شد، تصمیماتی برای کاهش آلودگی هوای تهران اتخاذ شد که قابل توجه است.
تعلیق فروش طرح ترافیک روزانه توسط شهرداری تا زوج و فرد کردن تردد خودروها در کل شهر از جمله این تصمیم ها بود که چندی بعد با کاهش مقطعی آلاینده های هوا متوقف شد.
اما آیا اتخاذ این تصمیم های مقطعی راهکار کاهش آلودگی هوای تهران در روزها و سال های پیش رو است؟ آیا شناخت مهمترین منابع آلوده کننده هوای تهران و جلوگیری از انتشار آن ها منطقی تر به نظر نمی رسد؟
ˈسید وحید حسینیˈ مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا شهرداری تهران با بیان اینکه تعیین فقط یک منبع اصلی و تاثیرگذار برای آلودگی هوای تهران علمی نیست، به خبرنگار ایرنا گفت: معضل آلودگی هوای تهران بسیار پیچیده است و منابع مختلفی از سوخت ناسالم تا خودروهای فرسوده، موتورسیکلت ها و کارخانجات اطراف تهران در آلودگی هوای تهران موثرند.
وی منشا نزدیک به 80 درصد آلودگی هوای تهران را به حرکت وسایل حمل و نقل (خصوصی و عمومی) نسبت داد و گفت: موتورسیکلت های بنزینی، خودروهای دیزل و فرسوده تاثیر قابل توجهی بر آلودگی هوای تهران دارند.
حسینی با تاکید بر اینکه نوع خودرو و سوخت مورد استفاده آن در تعیین آلوده بودن خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است، اضافه کرد: آلودگی هوای تهران تنها یک مقصر ندارد و درمان آن به نسخه های متعدد و پیچیده ای نیازمند است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا شهرداری تهران با اشاره به اینکه نزدیک به سه هزار اتوبوس دیزل در شهر تهران تردد می کنند، گفت: این در حالی است که بیش از 150 هزار خودروی دیزلی غیر استاندارد در شهر تهران در حال حرکتند و در آلودگی هوای تهران تاثیر زیادی دارند.
صحبت های مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران، تایید کننده سخنان سرهنگ ˈحسن عابدیˈ جانشین پلیس راهور تهران بزرگ است.
جانشین پلیس راهور تهران بزرگ نیز با بیان اینکه تاکنون مطالعه چندان عمیقی که بتواند میزان آلایندگی منابع آلوده کننده هوای تهران را مشخص کند، صورت نگرفته، به خبرنگار ایرنا گفت: تعیین اصلی ترین منبع آلوده کننده هوای تهران نیازمند تحقیقات وسیع و در نظر گرفتن عوامل مختلفی است که باید به دور از هرگونه حب و بغضی انجام شود.
وی در بیان پیچیدگی تشخیص مهمترین منبع آلوده کننده هوای تهران، تصریح کرد: خودروهایی وجود دارند که به ظاهر دود چندانی از آن ها خارج نمی شود اما به مراتب از خودروهایی که دود زیادی تولید می کنند، آلوده کننده تر هستند.
سرهنگ عابدی از رتبه بندی آلوده کننده های هوای تهران اجتناب کرد و افزود: خودروهای فرسوده، سوخت توزیعی در سطح شهر، کارخانجات اطراف تهران، وسایل نقلیه سنگین به خصوص اتوبوس های ریالی شرکت واحد که به بخش خصوصی واگذار نشده اند، از مهمترین منابع آلوده کننده هوای تهران هستند.
وی از تاکسی هایی که عمری بیشتر از حد استاندارد دارند در کنار موتورسیکلت های بنزینی، به عنوان دیگر منابع آلودگی هوای پایتخت نام برد و با اشاره به فصل برودت هوا افزود: وسایل گرمایشی به خصوص بخاری های گازی که در منازل مورد استفاده قرار می گیرند از دیگر عوامل آلودگی هوای تهران در فصل زمستان هستند.
با تامل در سخنان گفته شده، نیاز هرچه بیشتر به انجام پژوهش های کاربردی در حوزه آلوده کننده های هوای تهران بیش از پیش احساس می شود و به نظر می رسد این اقدام با واگذاری مسوولیت مقابله با آلودگی هوای تهران به یک نهاد خاص یا تشکیل یک نهاد جدید به منظور هماهنگ سازی اقدامات در این حوزه، عملی خواهد بود.