کد خبر: ۲۸۲۶۹۱
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۴

پیشنهاد مشوق اقتصادی عربستان به روسیه برای قطع حمایت از سوریه

روزنامه آمریکایی ˈنیویورک تایمزˈ امروز (چهارشنبه) گزارش داد عربستان سعودی قصد دارد با توسل به مشوق های اقتصادی از جمله کاهش تولید نفت بر ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه برای قطع حمایت از سوریه فشار آورد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این روزنامه با استناد به گفته مقامات آمریکایی و سعودی نوشت: گفته می شود مقامات سعودی مشوق های اقتصادی به سران مسکو در ازای امتیازدهی روسیه بر سر بحران داخلی سوریه داده اند. 

عربستان سعودی و روسیه مذاکرات زیادی طی چند ماه قبل در این مورد برگزار کردند که هنوز به موفقیتی منجر نشده است. 

معلوم نیست مقامات ریاض چقدر صراحتا موضوع نفت را به بحران سوریه در مذاکرات مرتبط کرده اند اما مقامات سعودی می گویند به دلیل توانایی خود برای کاهش عرضه نفت و احتمال افزایش قیمت نفت با پیشنهاد برای کاهش تولید می توانند روی پوتین اعمال نفوذ کنند. آنهم در شرایطی که روسیه با مشکلات فراوان اقتصادی روبروست. 

یک دیپلمات سعودی گفت: اگر نفت بتواند برای سوریه صلح بیاورد، به نظر من عربستان برای رسیدن به این توافق تلاش می کند. 

مقامات سعودی بارها آشکارا گفته اند قیمت نفت به دلیل افزایش عرضه کاهش یافته است و اصرار دارند عربستان اجازه نمی دهد اولویت های ژئوپلیتیکی بر مسائل اقتصادی این کشور تاثیر گذارد. در همان حال باور دارند کاهش قیمت نفت منافع دیپلماتیک زیاد راهبردی از جمله مذاکره برای برکناری دولت ˈبشار اسدˈ رییس جمهوری سوریه دارد. 

بر اساس این گزارش سوریه یکی از مهم ترین موضوعات مطرح شده در مذاکرات هیات سعودی بود که در نوامبر (آبان/آذر) به مسکو رفته بودند. 

یک مقام دولت ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا گفت که گفت وگوی صریحی بین دو کشور طی چند ماه قبل برقرار بوده است. 

البته معلوم نیست آیا مرگ ملک عبدالله، پادشاه عربستان، دو هفته قبل چه تاثیری در ادامه مذاکرات خواهد داشت. 

این در حالی است که در دیدار ˈسعود الفیصلˈ وزیر امور خارجه عربستان سعودی با ˈسرگئی لاوروفˈ همتای روس وی در ماه نوامبر (آبان/آذر) لاوروف تاکید کرد امور سیاسی بین الملل نباید نقشی در کاهش قیمت نفت داشته باشد. 

وی گفت: ما با همکاران سعودی موافق هستیم که بازار نفت باید بر اساس عرضه و تقاضا به ثبات برسد و نباید تلاش در عرصه سیاست بین الملل یا ژئوپلیتیک جهانی بر آن تاثیر گذارد. 

با اینهمه تحلیلگران روس معتقدند پوتین تسلیم هیچ معامله ای برای حمایت نکردن از بشار اسد نخواهد شد. 

ˈآنگلا استنتˈ کارشناس مسائل روسیه در مدرسه امور خارجی ˈجرج تاونˈ گفت: این تغییر بسیار عمده است و به نظر من اصلا ممکن نخواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین