کد خبر: ۲۸۲۸۵۷
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲

کدام رسانه فیلم سوزاندن خلبان اردنی را بدون سانسور نشان داد؟

"ریک نلسون" کارشناس امنیتی ضمن انتقا از رویکرد فاکس‌نیوز درباره پوشش این خبر می‌گوید: "فاکس‌نیوز به بازوی رسانه‌ای القاعده و داعش تبدیل شده است. آنان شاید برای‌شان به پاس قدردانی چک هم بفرستند!"
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: روزنامه "گاردین" با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که تنها شبکه تلویزیونی امریکایی که فیلم سوزاندن "معاذ الکاسبه" خلبان اردنی به دست نیروهای داعش را به نمایش گذاشته شبکه خبری "فاکس"‌نیوز بوده است. این روزنامه بریتانیایی همچنین اشاره کرده که حساب توئیتری یکی از هواداران داعش نیز فیلم انتشار یافته از سوی فاکس‌نیوز را به اشتراک گذاشته است. فاکس‌نیوز در حالی این اقدام را انجام داده است  که همواره در ارائه چهره‌ای خشن از مسلمانان نقش فعال داشته و به دلیل نزدیکی به نئومحافظه‌کاران امریکایی در پیشبرد پروژه اسلام‌هراسی نقش مهمی ایفا کرده است. 
 
به گزارش خرداد، "گاردین" در ادامه گزارش خود می نویسد: "فاکس‌نیوز بدون آن که بخش‌هایی از فیلم که دهشتناک هستند را حذف کند به عنوان تنها رسانه امریکایی به‌طور کامل منتشر کرده است. در این فیلم 22 دقیقه‌ای معاذ الکاسبه در یک قفس توسط نیروهای داعش به آتش کشیده می‌شود. فاکس‌‌نیوز پیشتر فیلم‌های مرتبط با افراد به‌گروگان‌گرفته‌شده توسط داعش را به‌طور کامل نمایش نمی‌داد. شبکه فاکس نیوز با انتشار بیانیه‌ای در این‌باره گفته است: "پس از در نظر گرفتن ملاحظات، تصمیم گرفتیم تا به خوانندگان فاکس‌نیوز این اختیار را بدهیم تا خود بربریت داعش را تماشا کنند. بینندگان آنلاین ما با انتخاب دو گزینه می‌توانستند فیلم را تماشا کنند یا از این کار صرفنظر نمایند." 
 
روزنامه "گاردین" در ادامه اشاره می‌کند که شبکه رسانه "الفرقان" بازوی تبلیغاتی داعش با استقبال از اقدام فاکس‌نیوز این فیلم را در حساب توئیتری خود قرار داده و نوشته است: "هر کسی می‌خواهد نسخه الفرقان از این فیلم را داشته باشد در اینجا می‌تواند به آن دسترسی یابد. این بار دیگر نمی‌توانند فیلم را پاک کنند چرا که یک شبکه امریکایی آن را منتشر کرده است."
 
گاردین اشاره می‌کند که سایت یوتیوب چند ساعت پس از انتشار این فیلم، آن را حذف کرده است و سخنگوی فیسبوک نیز در مصاحبه با گاردین اظهار داشته که هر کسی که این فیلم را در فیسبوک به اشتراک بگذارد سریعا فیلمش حذف خواهد شد. 
 
گاردین با اشاره به واکنش دیگر رسانه‌های غربی به خبر کشته‌شدن خلبان اردنی می‌نویسد: "دیگر رسانه‌های خبری از جمله دیلی میل، نیویورک دیلی نیوز و نیویورک پست تنها با انتشار گزارش‌های خبری از تصاویر خلبان اردنی در حین سوختن استفاده کردند. 

گاردین در ادامه این گزارش نظر برخی از کارشناسان را جویا شده است. "مالکوم نانس" کارشناس ضدتروریسم معتقد است که انتشار فیلم سوزاندن خلبان اردنی و اقدامات مشابه دیگر داعش از سوی رسانه‌ای غربی دقیقا آن چیزی است که داعش می‌خواهد و اقدامی نادرست است. او در این‌باره می‌گوید: "این سبب ارزش‌بخشیدن به عمل ترور می‌شود. داعش نیز دقیقا می‌خواهند اقدامات تروریستی‌شان از طریق رسانه‌ها بازتاب گسترده پیدا کند."
 
"ریک نلسون" کارشناس امنیتی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل نیز ضمن انتقا از رویکرد فاکس‌نیوز درباره پوشش این خبر می‌گوید: "آنان سازمانی تروریستی هستند و می‌خواهند اقدامات‌شان در قلب و ذهن مردم سرتاسر جهان راه یابد بازنشر فیلم‌های آنان سبب می‌شود تا هدف‌شان راحت‌تر عملی شود." او در این باره به صراحت می‌گوید: "فاکس‌نیوز به بازوی رسانه‌ای القاعده و داعش تبدیل شده است. آنان شاید برای‌شان به پاس قدردانی چک هم بفرستند!" 

در میان نشریات و مطبوعات عربی روزنامه پان‌عرب "الحیات" ضمن محکوم‌کردن اقدام داعش در صفحه نخست خود با تیتر بزرگ نوشته است:"بربریت". نشریه دست‌چپی لبنانی "السفیر" نیز می‌نویسد: "چه تعداد افرادی وجود دارند که نام‌شان ذکر نشده و توجه داعش کشته شده‌اند؟" 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین