کد خبر: ۲۸۳۲۹۸
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷

فوتبال مصر بار دیگر رنگ خون گرفت/ 40 کشته در حمله نیروهای امنیتی به هواداران تیم "زمالک"+تصاویر

بعد از فاجعه ورزشگاه پورت سعید که اول فوریه 2012 رخ داد بار دیگر مصر شاهد فاجعه ورزشی دیگر بود و این بار در پی حمله نیروهای امنیتی مصر به هواداران تیم زمالک که قصد داشتند وارد ورزشگاه دفاع هوایی در قاهره شوند، درگیری‌هایی میان این نیروها و هواداران این تیم رخ داد که موجب کشته شدن حدود 40 تن و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در پی تلاش نیروهای امنیتی مصر برای ممانعت از ورود حدود 500 هوادار تیم زمالک به ورزشگاه دفاع هوایی در قاهره برای تماشای بازی میان تیم انبی و زمالک، درگیری‌هایی میان این نیروها با هواداران تیم زمالک رخ داد.

نیروهای امنیتی با استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله و همچنین گلوله‌های ساچمه‌ای به سمت هواداران تیم زمالک یورش بردند که موجب کشته شدن 40 تن و زخمی شدن حدود 50 تن دیگر شد.

وزارت کشور مصر نیز اعلام کرد که هزاران تن از هواداران تیم زمالک تلاش می‌کردند تا به ورزشگاه دفاع هوایی در قاهره یورش ببرند که در نتیجه درگیری‌هایی میان آنها و نیروهای امنیتی رخ داد.


وزارت کشور مصر اعلام کرد که نیروهای امنیتی مانع ورود هوادارانی شدند که به ادعا آنها سعی داشتند بدون بلیط به ورزشگاه یورش ببرند و حرکت و عبور و مرور را مختل کرده بودند.

در بیانیه وزارت کشور مصر آمده است، این افراد تلاش می‌کردند تا اتوبوسی را که اعضای تیم زمالک را حمل می‌کرد، متوقف کرده و مانع رسیدن آنها به ورزشگاه شوند. آنها همچنین تلاش می‌کردند تا یکی از خودروهای پلیس را به آتش بکشند؛ برای همین نیروهای امنیتی برای متفرق کردن آنها و برقراری امنیت در ورزشگاه وارد عمل شدند.

به گزارش وزارت کشور مصر، هواداران تیم زمالک تلاش می‌کردند تا با زور وارد ورزشگاه شوند برای همین نیروهای امنیتی جهت ممانعت از حمله آنها به تاسیسات داخل ورزشگاه وارد عمل شدند.

در همین راستا انجمن هواداران باشگاه زمالک در صفحه رسمی خود در فیس‌بوک این حادثه را یک "کشتار و توطئه از پیش تعیین شده" دانست.

در بیانیه این انجمن آمده است، وزارت کشور مصر درهای ورزشگاه را با سیم‌های خاردار محاصره کرده بود و زمانی که هواداران تلاش کردند تا وارد ورزشگاه شوند نیروهای امنیتی با استفاده از گلوله و گاز اشک‌آور به آنها حمله بردند.

جنبش 6 آوریل (از گروه‌های مخالف) نیز این حادثه را تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر اظهارات فاش شده اخیر از دفتر عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر دانست. روز شنبه نوار صوتی منتشر شده بود که نشان می‌داد وی زمانی که وزیر دفاع بود رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را به تمسخر گرفته بود.

تلویزیون مصر نیز به دنبال این حادثه اعلام کرد که مسابقات فوتبال مصر تا اطلاع ثانوی برگزار نمی‌شود.

عبدالفتاح فاید، مدیر دفتر الجزیره مصر نیز اعلام کرد که دشمنی آشکاری میان وزارت کشور و باشگاه زمالک وجود داشته چراکه درخواست‌هایی برای قرار دادن نام انجمن هواداران این باشگاه در لیست گروه‌های تروریستی ارائه شده است.


خلیل العنانی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه جان هابکینز آمریکا اعلام کرد که این حادثه جنایتی است که به دیگر جنایت‌های نظام مصر در ریختن خون مصری‌ها اضافه می‌شود.

وی تاکید کرد: دادخواست قضایی برای قرار دادن نام انجمن‌های این تیم در لیست گروه‌های تروریستی ارائه شده است و در واقع انجمن‌های هواداران فوتبال مصر در راس انقلاب 25 ژانویه هستند.

در همین راستا اخوان‌المسلمین مصر نیز رخدادهای مذکور را جنایتی علیه مردم مصر دانست. محمد منتصر، سخنگوی اخوان‌المسلمین اعلام کرد: با توجه به حوادث رخ داده، همگان می‌فهمند که نظام کنونی تنها کشتار را می‌شناسد.

محمد الزمر، رئیس حزب احداث و توسعه مصر نیز اعلام کرد که حوادث ورزشگاه دفاع هوایی تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر اظهارات فاش شده از دفتر عبدالفتاح سیسی است.

سخنگوی کابینه مصر نیز اعلام کرد که در پی این حادثه مسابقات لیگ داخلی فوتبال این کشور تا اطلاع ثانوی به تاخیر افتاده است.

فاجعه جدید در فوتبال مصر در حالی رخ داده که در فوریه 2012 نیز ورزشگاه "پورت سعید" شاهد بدترین فاجعه ورزشی این کشور در نوع خود بود. در آن تاریخ هواداران دو تیم الاهلی و المصری با یکدیگر و نیروهای امنیتی درگیر شدند که 72 کشته برجای گذاشت و به "کشتار پورت سعید" معروف شد. پس از آن بود که هواداران از حضور در استادیوم‌های فوتبال منع شدند.

فدراسیون فوتبال مصر اخیرا بار دیگر به مردم اجازه داد که در دور دوم مسابقات لیگ برتر فوتبال این کشور که از روز یکشنبه آغاز شد، به ورزشگاه‌ها بیایند.

در همین حال فدراسیون فوتبال مصر برای حضور تماشاگران سقف گذاشته و اعلام کرده بود که تعداد آنها نباید بیشتر از 10 هزار تن باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین