کد خبر: ۲۸۳۷۹۷
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷

هوای اهواز امروز بدون گرد و غبار است/ «سیلیس» در ریزگردهای خوزستان

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: امروز هوای اهواز صاف و بدون گرد و غبار است. تقریباً هر ۲ روز یکبار آلودگی هوا مشاهده می شود. بیشتر بیماران این آلودگی سرپایی درمان و مرخص می شوند، بیشترین نگرانی مردم اثرات سوء روانی این پدیده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: اسماعیل ایدنی، قائم مقام وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت‌وگو با  فارس اظهار کرد: در پنج روز گذشته سه بار هوای پرگرد و غبار و آلوده در استان خوزستان داشتیم و تقریباً هر دو روز یکبار هوای پر گرد و غبار مشاهده می‌شد، ولی امروز هوا صاف و فاقد گرد و غبار است.

وی تصریح کرد: گرد و غبارهای این روزهای اهواز در هنگام باد و طوفان فضا را دربرمی‌گیرد و پس از 5 ساعت از بروز باد و طوفان، گرد و غبار فرومی‌نشیند که نشان می‌دهد ذرات سنگین است و رسوب می‌کند، در صورتی که سال‌های پیش گرد و غبارها تا سه روز در هوا باقی می‌ماند.

ایدنی خاطرنشان کرد: صبح روزی که وزیر بهداشت به اهواز سفر کرد، هوا به شدت گرد و غبار داشت و محدوده دید 50 متر بود، ولی هنگامی که شب‌هنگام وزیر به اهواز سفر کرد، هوا به حدی صاف بود که ما نگران بودیم چگونه ثابت کنیم که هوای اهواز آلوده و مملو از گرد و غبار است، اما در روز 22 بهمن مجدداً گرد و غبار فضا را گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، مشکل اصلی در رابطه با پدیده ریزگردها را جنبه روحی و روانی این اتفاق دانست و گفت: ریزگردها به علت اثر سوء بر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی مردم، اثرات نامناسب بر روح و روان مردم گذاشته است و مردم نگران هستند.

وی افزود: بیمارستان‌ها و اورژانس‌های استان خوزستان برای مقابله با عوارض ناشی از ریزگردها آمادگی کامل دارند و زمان بروز این واقعه، اتوبوس‌ آمبولانس‌های متعدد در سطح شهر وجود دارند، تا در مواقع اورژانسی و حاد به مردم خدمت‌رسانی کنند.

ایدنی تأکید کرد: به طور کلی حجم موارد اورژانسی نیز به علت آشنایی مردم با این واقعه و خودمراقبتی و کاهش ترددها کاهش یافته است و به ندرت نیاز به بستری در بین مردم مشاهده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مراجعه به اورژانس‌ها 3 تا 4 برابر افزایش یافته است ولی بیشتر موارد سرپایی حل می‌شود و تعداد بستری بسیار کم بوده است و در قیاس با بحران‌های تنفسی استان خوزستان در پاییز امسال و سال گذشته، امسال بحران تنفسی نداشتیم.

وی گفت: امسال حتی نیاز به خدمات خیلی خاص و ویژه برای مردم دیده نشد و خوشبختانه هیچ‌کس بر اثر ریزگردها فوت نکرده است.

ایدنی تصریح کرد: همانطور که وزیر بهداشت و هیأت همراه ایشان نیز در دیدار از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی مشاهده کردند، مردم به این مراکز مراجعه می‌کنند و به صورت سرپایی درمان و ترخیص می‌شوند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: دولت خدمات اورژانس در بخش‌های دولتی، خصوصی و عمومی غیردولتی مثل بیمارستان‌های نظامی را رایگان کرده است و مردم هیچ‌گونه هزینه‌ای در رابطه با مشکلات تنفسی متقبل نمی‌شوند.

وی افزود: قرار است بیش از یک میلیون ماسک تهیه شود و توسط هلال احمر و ارگان‌های ذیربط در تمام مکان‌ها مانند مهدکودک‌ها، مدارس و ادارات توزیع شود و اولویت در این بین مربوط به اقشار آسیب‌پذیر و در معرض خطر است.

ایدنی تصریح کرد: قرار است یک مرکز تحقیقاتی جامع نیز ایجاد شود تا تأثیرات ریزگردها بر سلامت و در کل تأثیرات زیست‌محیطی ریزگردها مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز خاطرنشان کرد: تاکنون 220 هزار ماسک توزیع شده است که بالای 95 درصد تأثیرگذار بوده است و در کوتاه‌مدت بسیار مفید است، ولی باید دید که این ریزگردها در آینده چه تأثیراتی خواهند گذاشت که نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر است.

وی گفت: غالب ذرات گرد و غبار سیلیس است ولی مشخص نیست تا چه حد توسط افراد جذب می‌شود و اینکه آیا می‌تواند عوارضی داشته باشد یا خیر، ولی همانطور که گفتم مشکل اصلی جنبه روحی ـ روانی این ماجراست، چرا که هر دو روز یکبار مردم را مستأصل می‌کند.

ایدنی تأکید کرد: در آینده باید این گرد و غبار آنالیز شود و تأثیرات آن بر بدن مشخص شود؛ یعنی این خاک چیست و کدام بخش آن توسط کدام بخش بدن و کدام ارگان جذب می‌شود؟ و اینکه آیا بیماری‌زا هست یا نیست؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به مردم استان خوزستان توصیه کرد: از ترددهای غیرضروری در روزهایی که گرد و غبار بیش از حد نرمال است اکیداً خودداری کنند و در داخل خانه‌ها بمانند، چرا که هوای داخل خانه تمیزتر از فضای آزاد است.

وی تأکید کرد: در این ایام به هیچ وجه نباید فعالیت ورزشی صورت گیرد، چرا که مقدار استنشاق هوا را افزایش داده و مقدار بیشتری از گرد و غبار به داخل ریه‌ها وارد می‌شود.

ایدنی، شستشوی مکرر دست، صورت و مناطق در معرض هوای بدن را ضروری دانست و گفت: این بخش‌های بدن باید مکرراً شست‌وشو شوند تا ذرات گرد و غبار از روی آنها پاک شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مردم از خرید مواد غذایی و خوردن مواد غذایی که به صورت باز فروخته می‌شود اکیداً خودداری کنند، چرا که بدین شکل گرد و غبار وارد سیستم گوارش می‌شود.

وی خوردن میوه و سبزیجات را به واسطه دارا بودن مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان و تقویت سیستم دفاعی بدن توصیه کرد و گفت: با خوردن میوه و سبزیجات، در صورت داشتن عوارض، اثرات سوء گرد و غبار کنترل می‌شود.

به گفته وی وزیر در سفر به اهواز از مناطق سوسنگرد، هویزه، چزابه و هورالعظیم دیدار کرد و مسیر باد و حرکت گرد و غبار از سمت عراق را رویت کرد.

وی گفت: چند سالی است که با معضل آلودگی هوا درگیر هستیم. برای حل این مشکل باید کار ریشه ای کرد چرا که هم اکنون اقدامات ما مقطعی و معطوف به معلول است مثلاً پخش کردن ماسک، تجهیز بیمارستان‌ها یا توصیه به مردم مبنی بر مصرف آنتی اکسیدان توسط آنان از جمله اقدامات معطوف به معلول است.

ایدانی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از مشکل ناشی از خشکسالی است و بخش زیادی ناشی از کشورهای دیگر است برای مثال خشک شدن تالاب‌های جنوب عراق و سد زدن های ترکیه بر دجله از عوامل این مشکل هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: ما در کنار صحرای عربستان هستیم و امارات و کویت نیز همین مشکل ریزگردها را دارند و خشکسالی به این مشکل دامن زده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعطیلی مدارس استان خوزستان در روزهای اخیر گفت: مدارس فقط در روزهایی که گرد و غبار موجود در هوا بیش از حد شدید است تعطیل بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین