کد خبر: ۲۸۳۹۲۸
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹
پیشنهاداتی برای علیرضا آمد که در تاریخ هلند بی‌سابقه بود

جهانبخش ۲ بار زیر ذره‌بین منچستریونایتد قرار گرفت

مدیربرنامه‌های بازیکن ایرانی نایمخن گفت: در دو مقطع زمانی پس از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، منچستریونایتد برای جذب جهانبخش استعدادیابی کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: شاید بتوان امیر هاشمی مقدم را از چهره‌های نوستالوژیک فوتبال ایران معرفی کرد؛ بازیکنی که استقلالی‌ها خاطرات خوش زیادی در دهه 60 از او و گلزنی‌هایش دارند، هرچند که خیلی زود از فوتبال در ایران خداحافظی کرد و برای ادامه تحصیل به انگلیس رفت.

امروز هاشمی‌مقدم در هلند مشغول استعدادیابی است و در همین راستا توانست سال گذشته علیرضا جهابخش را از تیمی نه چندان مطرح در فوتبال ایران به فوتبال هلند معرفی کرد تا امروز این بازیکن با گلزنی‌هایش باعث افتخار فوتبال ایران باشد.

فارس نوشت: بر همین اساس با هاشمی‌مقدم مدیربرنامه‌های جهانبخش که عقیده دارد در آینده‌ای نه چندان دور قصد دارد چند بازیکن دیگر ایرانی را نیز به اروپا ببرد گفت و گویی را انجام دادیم که متن کامل آن در زیر می‌آید:

فارس: چه شد که علیرضا جهانبخش سر از هلند درآورد؟

علیرضا در ابتدا در یک پروسه 6 - 7 ماهه از سوی باشگاه نایمخن استعدادیابی شد، بعد از اینکه دو بار او را در دیدار مقابل امارات و قطر دیدند و یک مقدار به کیفیت‌های فنی او مطمئن شدند با من تماس گرفتند و نظرم را خواستند که در نهایت قرار شد از جهات مختلف او را مورد بررسی قرار دهد چرا که برای بازی کردن در اروپا فقط استعداد فنی کافی نیست و یک بازیکن باید از هر لحاظ کامل باشد.

در ادامه با سفر به ایران با علیرضا و خانواده‌اش چند بار جلسه گذاشتم و او توانست نظر من را جلب کند و من هم رضایتم را به باشگاه نایمخن اعلام کرد و گفتم او بازیکن مستعدی است و اگر بتواند از تمام توان خود کند یک روز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین استعدادهای دنیا شناخته خواهد شد.

فارس: البته خیلی از کارشناسان جدای از مسائل فنی، حتی از لحاظ منش و اخلاق نیز او را قبول دارند.

به واقع همین طور است. من خودم در آلمان، انگلیس و مجارستان بازی کرده‌ام و تجربیات قبلی خوبی از بازی در اروپا دارم و می‌‌دانم که بازی کردن در این قاره با توجه به برخی شرایط، دشواری‌های خاص خود را دارد. پس بازیکن باید از هر لحاظ حتی از لحاظ روحی و روانی نیز بازیکن بزرگی باشد و نباید این طور باشد که بازیکن با آمدن به اروپا فقط به دنبال درآمدزایی و گرفتن پول باشد.

در جلسه اولی که با علیرضا داشتم از او درخواست کردم که پدرش هم در جلسه باشد تا طرز فکر خانواده او و اینکه تا چه اندازه پشت او هستند را هم مطلع شوم. در فوتبال اروپا خیلی مسائل مؤثر و مهم است و پس از جلسه اول به واقع از برخورد و رفتار این بازیکن شوکه شدم چراکه او را بازیکنی با روحیه بالا و مؤدب و خوش برخورد دیدم. بنابراین شکی روی موفقیت او نداشتم.

فارس: پس این یک سال و نیم همانطور که پیش بینی کرده بودید برای جهانبخش پیش رفت؟

صد درصد. علیرضا وقتی به هلند آمد هنوز بازیکن تیم ملی نبود و هنوز در تیم امید بازی می‌کرد. زمانی که به هلند آمد با هم یک قرار گذاشتیم. قرار شد ابتدا در تیمش در هلند موفق شود، سپس به تیم ملی دعوت شود و سپس خودش را در تیم ملی تثبیت کند. در ادامه سعی کند با بازی‌های درخشان و گلزنی در نایمخن به جام جهانی برود. سپس قرار گذاشتیم تا پس از جام جهانی باید تلاشش را کند تا تیم‌های بزرگ‌تر اروپایی به دنبال او بیایند. این برنامه‌ریزی تا به حال درست پیش رفته است. پس از جام جهانی با صحبت کردم تا دو برابر تلاشش را بیشتر کرده تا بتواند تیم ملی را در جام ملت‌ها نیز همراهی کند.

فارس: پس مرتب با او جلسه گذاشته و در خصوص موارد مختلف با جهانبخش صحبت می‌کنید؟

فکر می‌کنم حداقل هفته‌ای دو سه شب را با هم سپری می‌کنیم و او دوست خوبی برای پسرم نیز به شمار می‌رود. وقتی با او دست داده‌ام نمی‌توانم وسط کار او را به امان خدا رها کنم.

فارس: آینده فوتبالی‌ علیرضا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

او پیشرفت بسیار خوبی در هلند کرده است. علیرضا در واقع از آن دسته از بازیکنانی است که هم خودش خوب بازی می‌کند و هم برای تیمش مؤثر است. در واقع زمانی که او نباشد 50 درصد از بار فنی نایمخن کاسته می‌شود.

فارس: پیشنهادات تیم‌هایی مثل منچستر یونایند در مقطع زمانی پس از جام جهانی صحت داشت یا یک نوع بازارگرمی رسانه‌ای بود؟

اصلا بازار گرمی نبود و دو بار منچستر یونایتد او را مورد استعدادیابی قرار داد. البته بار اول خود من هم شک داشتم اما در بار دوم خودشان تأیید کردند که برای دیدن بازی علیرضا آمده‌اند. البته این دلیل نمی‌شود که با دو بار تماشای بازی‌های او با علیرضا قرارداد ببندند. آنها یک بازیکن را حدود یک سال درنظر می‌گیرند تا پس از اینکه بازیکن فوق به پیشرفت کامل رسید با وی قرارداد ببندند.

فارس: یعنی باید منتظر حضور این بازیکن در منچستر باشیم؟

در این مقطع نه من دوست دارم به این تیم بزرگ انگلیسی برود و نه خودش رضایت دارد.

فارس: یعنی قرار است برای فصل سوم هم در نایمخن بماند؟

به هیچ عنوان تابستان گذشته با وجود پیشنهادات خوبی که داشت، اجازه خروجش از این تیم صادر نشد. برای جدایی علیرضا در فصل آینده نیز باید تیمش بتواند دوباره به لیگ برتر بازگردد که البته این هم شرط اصلی نیست و موضوع اصلی ارقامی است که این باشگاه باید از تیم‌های دیگر دریافت می‌کند. ارقامی که فصل گذشته قرار بود برای علیرضا بدهند ارقامی بود که در تاریخ هلند کسی آن را به یاد ندارد و کسی فکر نمی‌کرد در فوتبال هلند به یک بازیکن چنین ارقامی را بدهند اما به واقع رقم بالایی را برای جذب او پیشنهاد داده بودند. اما در حال حاضر مهم این است که او اگر به تیمی می‌رود که به هر شکل ممکن در ترکیب تیمش بازی کند و هیچ علاقه‌ای ندارم که او به یک تیم مطرح آلمان یا انگلیس برود و بخواهد نیمکت‌نشین باشد. اگر چنین تیمی باشد که علیرضا در آن بازی کند شاید او تابستان سال آینده از نایمخن جدا شود.

در حال حاضر موافق حضور علیرضا در تیم‌هایی مثل میلان یا منچستر یونایتد یا سیتی نیستم و خودش هم موافق نیست. یک تیم بزرگ اروپایی در حال حاضر برای او می‌تواند یکی از 8 تیم اول انگلیس یا تیمی مثل اشتوتگارت یا دورتموند باشد. در واقع تیمی باید باشد که علی با بازی در آن بتواند در چشم باشد و روز به روز پیشرفت کند.

فارس: جای پیشرفت بیشتری را برای او متصور هستید؟

قطعاً. علیرضا تا به حال 60 درصد پتانسیل خود را به نمایش گذاشته و هنوز جای زیادی برای پیشرفت کردن دارد. متأسفانه او در جام جهانی و جام ملت‌ها کمتر فوتبال بازی کرد اما اینها دلیلی نمی‌شود که بگوییم او دیگر در فوتبال اروپا جای پیشرفت ندارد.

فارس: شایعاتی هم وجود داشت که او در استرالیا از دست کادرفنی به خاطر بازی نکردن ناراحت بود.

خیر این موضوع صحت ندارد. البته بازیکن به خاطر بازی نکردن باید ناراحت باشد و اگر هم چنین موضوعی باشد امری غیرطبیعی نیست.

فارس: هماهنگی‌ها برای حضور علیرضا در تیم امید برای همراهی این تیم در مسابقات تهران شده است.

هنوز نامه نگاری‌ها با نایمخن انجام نشده است. البته علیرضا با تیم ملی ایران در جام جهانی بازی کرده است و اگر الان از سوی تیم امید برای وی دعوتنامه ارسال شود، باشگاه او را متعجب خواهد کرد. خود علی هم علاقه زیادی دارد تا تیم ملی امید را همراهمی کند اما باید این مجوز ابتدا از سوی کی‌روش صادر شود و سپس اینکه او در مرحله نهایی برای تیم امید بازی کند. دیگر نباید علیرضا در دور اول همراه با تیم امید با تیم‌های ضعیف‌تر بازی کند و احتیاجی برای حضور وی در مسابقات تهران نیست.

فارس: در حال حاضر قصد ندارید بازیکنان ایرانی بیشتری را به فوتبال اروپا و به ویژه هلند ببرید؟

با همکاران هلندی‌ام در حال حاضر مشغول استعدادیابی چند بازیکن دیگر ایرانی هستیم و تمام سعی من این است که جلوگیری کنم از اینکه بازیکنان ایرانی راهی کشورهای عربی شوند و بیشتر علاقه دارم تا بازیکنان جوان و مستعد ایرانی در فوتبال اروپا پیشرفت کنند.

فارس: نمی‌توانید اسمی از آنها ببرید؟

خیر نمی‌توانم نامی از بازیکنی ببرم اما اسامی هستند که شاید خیلی از طرفداران فوتبال در ایران آنها را نشناسند.

فارس: یعنی منتظر باشیم که در فصل آینده لیگ هلند شاهد حضور بازیکنان دیگر ایرانی باشیم؟

 تمام سعی خود را می‌کنیم تا حداقل یک بازیکن و حداکثر 3 بازیکن ایرانی در فصل آینده در لیگ هلند بازی کنند. تمام تلاش ما این است که سال آینده شاهد حضور یک جهانبخش دیگر در هلند باشیم.

فارس: چرا این تجربیات را در قالب‌های مختلف در ایران به جوانان ایرانی انتقال نمی‌دهید؟

در حال حاضر به شکل دیگری نمی‌توانم برای کشورم مفید باشم. حدود 12 سال در به صورت آکادمیک در اروپا درس خوانده‌ام و 5 سال مدرس فیفا بوده‌ام و سال‌ها سوابق مربیگری و کمک مربیگری تیم‌های حرفه‌ای را در کارنامه‌ام دارم به این امید که یک روز به ایران برگردم اما با وجود اینکه چند بار هم حتی در زمان ریاست آقای کفاشیان اوایل حضور آقای کی‌روش در تیم ملی از من رزومه خواسته شد اما در نهایت انتخاب‌ها به گونه دیگری بود، هرچند که در فوتبال ایران بیشتر روابط نسبت به ضوابط در اولویت هستند. البته من هم امیدم را از دست نمی‌دهم و به تلاشم ادامه می‌دهم.

فارس: نظرتان در مورد حضور بازیکنان ایرانی در لیگ‌های عربی چیست؟

امکان ندارد این موضوع اتفاقی باشد. آنها جمع شده‌اند که فوتبال ایران را نابود کنند و خود ما هم این اجازه را به آنها می‌دهیم. مگر می‌شود بازیکنی مانند قوچان نژاد که تا قبل از جام ملت‌ها تعداد گل زیادی را برای تیمش به ثمر می‌رساند، پس از جام ملت‌ها با تیمش کنار نیاید؟ این موضوع اتفاق نیست. آنها برنامه دارند که فوتبال ایران را زمین بزنند. آیا بازیکنانی مانند دژاگه در جام ملت‌ها همان دژاگه زمان جام جهانی بودند. پس این مسائل به هیچ وجه اتفاقی نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین