کد خبر: ۲۸۴۵۳۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶

روند سوال‌برانگیز صدور مجوز نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا

حجم گردش مالي بازار كالاهاي اساسي در يك بازه زماني اندك رقم‌هاي بالايي را شامل شده و عده‌اي به دنبال منفعت‌هاي خارج از قاعده مرسوم در اين عرصه باشند. در سال 1390 كارمندی اقدام به ثبت شركتي كرده و نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم كالا، از مواد غذايي گرفته تا موبايل، لوازم صوتي و تصويري و مبلمان، در چندين نوبت در طول سال در نقاط مختلف تهران را دراختیار گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: روزنامه آرمان در مطلبی درباره نمایشگاه‌های عرضه مستقم کالا با ذکر این نکته که "با نزديكي به روزهاي پاياني سال...ساماندهي تنظيم بازار و تقاضاي فزاينده بازار كالاهاي اساسي به دغدغه مردم و مسئولين تبديل شده است"، نوشته است: بازاري كه حجم گردش مالي آن در يك بازه زماني اندك رقم‌هاي بالايي را شامل شده و بديهي است كه در اين ميان عده‌اي به دنبال منفعت‌هاي خارج از قاعده مرسوم در اين عرصه باشند.
 
این روزنامه در ادامه می‌نویسد: در دولت سازندگي در راستاي ساماندهي بازارهاي عرضه و تقاضا و حمايت توامان از توليد‌كننده و مصرف‌كننده؛ نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم كالاهاي اساسي در اقصي نقاط كشور راه‌اندازي شده كه با استقبال و رضايت عمومي روبه‌رو گرديد اما به‌تدريج و در سال‌هاي اخير اين هدف‌گذاري مثبت با سوءاستفاده برخی به سمت و سويي رهنمون شده كه هم توليد‌كننده و هم مصرف‌كننده متضرر شده و در اين ميان برخی به سودهاي بادآورده دست مي‌يابند.
  
در سال 1390 كارمندی اقدام به ثبت شركتي كرده و نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم كالا، از مواد غذايي گرفته تا موبايل، لوازم صوتي و تصويري و مبلمان، در چندين نوبت در طول سال در نقاط مختلف تهران را دراختیار گرفته است كه تعداد مجوزهای صادره براي آن کم نبوده است. نكته جالب در اين فرآيند عملكرد مسئولان ذیربط است كه با اعطاي  مجوز به نوعی او را همراهي و زمينه بهره‌گيري از اين شرایط را فراهم مي‌كنند. اين درحالي است كه به‌طور معمول در واگذاري مجوزهای اين‌چنيني، با برگزاري مزايده و يا با ايجاد سازوكاري دقیق تر زمينه براي رقابت سالم فعالان اقتصادي و كارآفرينان با حاشيه سود منطقي فراهم مي‌شود اما گاه بدون اندك توجهي به ساير درخواست‌ها و اعلام آمادگي ديگرشركت‌هاي توانمندي كه ساليان سال در اين عرصه تجربه اندوخته، مجوزهایی را به شركتی  واگذار كرده که جای سوال و ابهام دارد.
 
روزنامه آرمان در بخش دیگری از مطلب خود نوشته است: در سال 92 و اميد به تغييردر اين وضعيت، انتقاد‌هاي فعالان بالاگرفت و در اواخر سال گذشته و درآستانه برگزاري نمايشگاه بهاره در مصلي امام خميني(ره) با وجود اينكه از طرف اتاق اصناف براي اين شركت مجوز برگزاري نمايشگاه صادر شده بود، تحت فشار فعالين اقتصادي و رسانه‌ها، مقامات وزارت صنعت و معدن و تجارت مجوز صادره را باطل نمودند اما اين فرد با حمايت دیگر توانست نمايشگاه خود را برگزار كند كه این مورد هم جاي سوال دارد. حال در سال 93 نيز گويا همين روند حكمفرماست.با وجود تمامي حواشي ايجاد شده توسط شركت مذكور در برپايي نمايشگاه در سال گذشته كه منجر به ضرر و زيان و اعتراض بيش از 1000 غرفه داري كه بابت هر غرفه دو و نيم ميليون تومان پرداخت كرده بودند گرديد، بنا به اسناد دريافتي شركت مذكور مجوزي در تاريخ 19/9/93 جهت برگزاري نمايشگاه بهاره در مصلي امام خميني(ره) از مسئولين اتاق اصناف تهران دريافت كرده و شروع به ثبت‌نام از غرفه‌داران نموده است.
 
نكته آنجاست كه شركت مذكور همانند سال گذشته با همان مجوز اوليه اقدام به عقد قرارداد و برگزاري نمايشگاه خواهد کرد با اين وصف يك دور باطل همچون سال گذشته اجرايي خواهد شدو در بر همان پاشنه قبلي چرخيد. حال سوال اساسي اينجاست كه آيا با همه اين موارد ذكر شده، نمايشگاه عرضه مستقيم كالا در مصلاي تهران در آخر هفته جاري برگزار خواهد شد و نهادهاي مختلف در اين زمينه حاضر به انجام وظايف نظارتی خود خواهند شد؟ اين گزارش را در مراحل بعد تكميل خواهيم كرد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین