کد خبر: ۲۸۴۵۴۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
محسن غرویان در گفت‌وگو با آفتاب:

آیت‌الله هاشمی معتقدند کشور را باید با مشورت پیش برد

محسن غرویان استاد و حوزه و دانشگاه درباره صحبت‌های اخیر هاشمی رفسنجانی و بحث شورای رهبری به آفتاب می‌گوید: آیت الله هاشمی رفسنجانی شدیدا قائل به شور و مشورت هستند. بنابراین معتقدند که مسائل کشور را باید با مشورت و رایزنی با صاحب نظران و نخبه گان سیاسی پیش برد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: در حالی که حدود سه هفته تا انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری زمان باقی است و با وجود گمانه‌زنی‌های بسیاری که این روزها درخصوص رییس آینده خبرگان مطرح می‌شود، گفت وگوی صریح آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با روزنامه جمهوری اسلامی این موضوع را وارد مرحله جدیدی کرده است.

به گزارش آفتاب، چند روز پیش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگویی تفصیلی درباره مسائل مختلفی از جمله مجلس خبرگان رهبری و شیوه انتخاب مقام معظم رهبری بعد از فوت حضرت امام (ره) صحبت کرد. او عنوان کرده با جود اینکه نظر وی و مقام معظم رهبری بر شورایی‌شدن رهبری بوده اما این نظر رای نیاورده است. آيت‌الله هاشمی عنوان کرده همان‌طور که در آن زمان بهترین گزینه را مقام معظم رهبری می‌دانسته است الان هم همان نظر را دارد. او در صحبت‌های خود تاکید کرده است: "اگر فردا آیت‌الله خامنه‌ای نباشد چه کسی را دارید که رهبری را بر عهده بگیرد." همچنین مطرح شده: "شاید در آینده بدون شورا نتوان کار درست را انجام داد."

 محسن غرویان استاد و حوزه و دانشگاه درباره صحبت‌های اخیر هاشمی رفسنجانی و بحث شورای رهبری به آفتاب می‌گوید: آیت الله هاشمی رفسنجانی در طول زندگی خود نشان داده‌اند که شدیدا قائل به شور و مشورت هستند. بنابراین معتقدند که مسائل کشور را باید با مشورت و رایزنی با صاحب نظران و نخبه گان سیاسی پیش برد.

او ادامه می‌دهد: آیت‌الله هاشمی در مقاطع مختلف بر مسئله شورا و مشورت تاکید دارند و در مصاحبه اخیر خود با روزنامه جمهوری اسلامی هم تاکید کرده‌اند که در مراحل مختلف از جمله در مسئله شورای رهبری در مجلس خبرگان بحث بوده و خود مقام معظم رهبری با شورای رهبری موافق بوده‌اند.

غرویان می‌افزاید: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح می‌کنند که در آن زمان ما فردی بهتر از مقام معظم رهبری نداشتیم. بنابراین خود ایشان هم تلاش می‌کنند تا مقام معظم رهبری بعد از حضرت امام (ره) به عنوان رهبر انتخاب شوند.

 حدود پنج ماه است که مجلس خبرگان رهبری به عنوان عالی مقام‌ترین مجلس در کشور بدون رییس اداره می‌شود. 19 اسفند قرار است اعضای 80 نفره این مجلس تشکیل جلسه دهند و جانشین آیت الله مهدوی کنی را تعیین کنند. ریاست بر این مجلس با وجود اینکه به‌زعم برخی کارشناسان به عنوان یک مقام  تشریفاتی به حساب می‌آید اما برخی دیگر از نقش پشت‌پرده آن سخن به میان می‌آورند و در زمان خود آن را با اهمیت می‌دانند.

بعد از فوت آیت الله مهدوی کنی جدال لفظی بر سر ریاست این مجلس به وجود آمده است. احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان در مصاحبه با خبرگزاری فارس درباره ریاست خبرگان و گمانه‌زنی‌های حول آن اعلام کرده بود که آیت الله هاشمی رفسنجانی تمایلی برای ریاست ندارند. این اظهارنظر واکنش‌هایی را در پی داشت. از آن جمله یکی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی به نقل از او آورد که اگر فردی که صلاحیت لازم را داشته باشد کاندیدا نشود، خود را کاندیدا خواهد کرد.

احمد جنتی، دبیرشورای نگهبان نیز در اظهارنظری عنوان کرده بود که انتخابات خبرگان رهبری بسیار مهم است چون به رهبری و ستون انقلاب مربوط می‌شود و عده ‌ای از هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای تصرف مجلس خبرگان هستند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی پیش از این نیز رهبری مجلس خبرگان را بر عهده داشته و بعد از انتخابات 88 و مشکلاتی که در این زمینه آن به وجود آمد، کناره‌گیری کرد. آیت الله مهدوی کنی آن زمان به ریاست انتخاب شد و اعلام کرد که آیت الله هاشمی رفسنجانی از او خواسته تا ریاست را بپذیرد.

با نزدیک شدن به زمان تشکیل جلسه مجلس خبرگان جدال بر سر ریاست بیشتر شده است. اظهارنظرها درباره کاندیداها ادامه دارد افرادی مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، هاشمی شاهرودی رییس قبلی قوه قضاییه، موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، جنتی رییس شورای نگهبان، یزدی دبیرکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مصباح یزدی رییس موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی و رهبر معنوی جبهه پایداری از گزینه‌هایی هستند که برای ریاست بر مجلس خبرگان از آنها یاد می‌شود. اما گمانه‌زنی‌ها بیشتر دو قطبی هاشمی شاهرودی -هاشمی رفسنجانی را نشان می‌دهند.

غرویان اما درباره بحث کمیسیون تحقیق و نظارت بر اعمال رهبری که هاشمی رفسنجانی در مصاحبه خود به آن اشاره کرده است می‌گوید: آقای هاشمی نظرشان بر این است که همه چیز در قانون اساسی ما پیش‌بینی شده و ما در این مورد مشکلی نداریم. به هر حال نظارت بر اعمال رهبری هم در قانون تعبیه شده که باید وجود داشته باشد.

این استاد دانشگاه می‌افزاید: در مصداق هم ایشان فعلا بهترین فرد را مقام معظم رهبری می‌دانند. معنای این موضوع این است که مشکلی در رهبری و ولایت فقیه نداریم. توجه آیت‌الله هاشمی هم بر این است که از نظر قانونی مشکلی وجود ندارد و خبرگان هم مسئله نظارت را پیش‌بینی کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
6
24
نمی دونم چرا از این ایت الله غروی تازه گی ها خوشم اومده! نمی دونی چون حرف دل مردم را می زنه! همین!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
4
15
کشور را باید با مشورت پیش برد
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
7
16
بعد از رهبر ، ایت الله رفسنجانی آبروی جمهوری اسلامی هستند .
مهاجر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
12
2
چرامنفی ثبت نمیشه
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
5
5
برای مجلس خبرگان فقط تجربه رفسنجانی بدرد میخوره
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین