کد خبر: ۲۸۴۷۸۳
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵

سقفی از جنس آسمان/ زنان معتاد در تاریکی شب‌های تهران محو شدند

زنان زود‌تر از مردان در برابر اعتیاد ضربه می‌خورند و از خانواده‌ طرد می‌شوند از این رو در هر سن و سالی به بی‌خانمانی مبتلا می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ برخی از جوانان درخانه های کم درآمد زندگی می‌کنند و برای درآمد بیشتر به دنبال کار راهی شهرهای بزرگتر می شوند، اما به خاطر اجاره بالای خانه ها برای خواب به پارک های شهر پناه می برند و این امر یکی از دلایل بالا رفتن امار کارتن خواب های پایتخت شده است و درمیان آمار بی خانمان های تهران بیماران روانی طرد شده از خانواده و یا معتادان هم وجود دارد.

افرادبی خانمان اصولا بر پایه سه علت اساسی فقر، اعتیاد و مشکلات خانوادگی هستند، کارتن خوابی جزچهارمین آسیب اجتماعی به شمار می آید،زیرا افرادی که درخیابان ها سرگردان هستند ممکن است رفتارهای بزهکاری از قبیل دزدی،اعتیاد و ... انجام دهند که این مسئله باعث می شود تا باقی عمر خود را در زندان ها سپری کنند.

جالب است بدایند طبق بررسی ها حدود ۱۵ هزار کارتن خواب و بی خانمان در تهران وجود دارد، که ۱۵ درصد از این افراد را زنان بی خانمان تشکیل می دهند، در بین این افراد بی خانمان از همه گروه های سنی از ۱۸ سال تا بیش از ۹۰ سال مشاهده می شود، اما بیشتر افراد بی خانمان در گروه سنی ۳۵ تا ۴۰ سال هستند.

کارتن خواب ها تقریبا در تمام مناطق پایتخت حضور دارند اما تجمع آنها بیشتر در نقاط بی دفاع شهری مشاهده می شود و در برخی نقاط شهر مانند دروازه غار، فرحزاد و خاک سفید این افراد بیشتر حضور دارند و همچنین برخی از بوستان های شهر نیز محل تجمع افراد بی خانمان شده است.

حضور زنان کارتن خواب بیشتر از موارد دیگر توجه را جلب میکند، در هشت سال گذشته آمار عمده زنان بی‌خانمان و کارتن‌خواب شهر تهران به زنان سالمند تعلق داشت اما این روز‌ها شاهد حضور زنان جوان هستیم.

معاون خدمات اجتماعی شهرداری تهران از کاهش سن زنان کارتن خواب درپایتخت خبر داد و بیان کرد: اطلاع دقیقی از سن زنان کارتن‌ خواب در شهر تهران در دست ندارم، هم‌اکنون در شهر خانواده‌ای به همراه فرزندان خود بی‌خانمان هستند بنابراین سن بی‌خانمانی به کودکان رسیده است.

وی ادامه داد: زنان زود‌تر از مردان در برابر اعتیاد ضربه می‌خورند و از خانواده‌ طرد می‌شوند از این رو در هر سن و سالی به بی‌خانمانی مبتلا می‌شوند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه میانگین سن زنان کارتن‌خواب شهر به ۱۷ و ۱۸ سال کاهش یافته است، تاکید کرد: شاید به صورت موردی فردی با سن کمتر از ۱۵ سال نیز در شهر تهران کارتن‌خواب شود اما به دلیل سن کم سریعا به مراکز بهزیستی تحویل داده می‌شود آنچه در این میان اهیمت دارد این است که زنان کارتن‌خواب شهر تهران جوان شده‌اند و این فاجعه تاسف بار است.

باید دانست که۸۰ درصد از کارتن خواب ها معتاد هستند و در واقع علت بی خانمان شدن این افراد همان اعتیاد بوده است. فقر، اختلافات و مشکلات خانوادگی نیز از دیگر عوامل شایع در بی خانمان شدن این افراد است. کارتن خواب های معتاد باید اصولا به مراکز ترک اعتیاد ستاد مواد مخدر بروند اما با توجه به کمبود امکانات ، مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و به همین دلیل سازمان ها در تلاشند تا دو مرکز جدید را آماده سازی کرده و در اختیار ستاد مواد مخدر قرار دهند تا این افراد بتوانند سلامت خود را بازیابند و به جامعه برگردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین