کد خبر: ۲۸۴۸۸۸
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶

بهار سوزان داعش در موصل

در حالی که گروه تروریستی داعش روز به روز بر اقدامات ضد انسانی و خشونت افسار گسیخته خود می‌افزاید، نیروهای نظامی عراقی با حمایت ائتلاف آماده می‌شوند تا با شروع بهار کار این گروه را در عراق یکسره کرده و اصلی‌ترین پایگاه تروریست‌ها در در این کشور را آزاد کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرده است که نیرویی نظامی شامل 12 گردان و بین 20 تا 25 هزار نظامی در آزادسازی شهر موصل عراق در جنگی که بزرگترین جنگ علیه داعش به شمار می‌آید، شرکت می‌کنند.

بنا به گفته مسئولان آمریکایی وعراقی، بغداد رهبری بازپس‌گیری شهر موصل، که مقر اصلی داعش در عراق محسوب می‌شود را بر عهده دارد، و تمامی گروه‌های عراقی اعم از ارتش، شبه نظامیان محلی، پیشمرگ‌های کرد، نیروهای عشایری و شبه نظامیان شیعه با حمایت هوایی جنگنده‌های ائتلاف و نیروی هوایی عراق، در آن مشارکت دارند.

به گفته یک مسئول بلند پایه در فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، پنتاگون می‌خواهد که نیروهای عراقی حمله علیه داعش در شهر موصل را در آوریل آتی آغاز کنند؛ حمله‌ای که با توجه به وسعت شهر موصل و جمعیت نزدیک به 2 میلیون نفری آن، احتمالا ماه‌ها به طول خواهد انجامید.

ارتش آمریکا برای جلوگیر از همزمانی حمله با ماه رمضان و فصل تابستان که تاثیرات منفی بر نیروهای شرکت‌کننده در جنگ علیه داعش می‌گذارد، اصرار دارد که عملیات موصل در بهار یا دست کم در شرایطی که وضعیت جوی مساعدتر باشد، انجام شود. در این فرصت آمریکا و فرماندهان عراقی نیز می‌توانند به بالا بردن آمادگی نیروهای شرکت کننده در عملیات بپردازند و حلقه محاصره موصل توسط پیشمرگ‌های کرد نیز تنگ‌تر می‌شود.

همزمان با عملیات آزاد سازی موصل، قرار است دیگر مناطق تحت تصرف داعش به ویژه شهر 800 هزار نفری فلوجه و شهرک‌های اطراف شهر الرمادی در استان الانبار نیز مورد حمله همه جانبه قرار گیرد تا فرصت بازیابی توان از داعش گرفته شود.

وزارت دفاع آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که پایگاهی نظامی در اطراف شهر اربیل ایجاد کرده که قرار است در آن یکصد نیروی پیشمرگ با نظارت مشاوران آمریکایی، استفاده از "سلاح ‌های موثر" را آموزش ببینند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در اینباره اعلام کرده که پادگانی که از شنبه گذشته در شهر اربیل فعالیت خود را آغاز کرده چهارمین پادگان در نوع خود در عراق محسوب می‌شد. آمریکایی‌ها برای این حمله سرنوشت ساز که آینده داعش در عراق و حتی سوریه را مشخص می‌کند، همزمان نیروهای عشایر و ارتش عراق را نیز آموزش می‌دهند.

کربی همچنین اعلام کرد: 600 سرباز عراقی در پایگاه عین الاسد، 1600 تن در پادگاه التاجی و 1300 تن در پادگاه سمایه آموزش می‌بینند و ارتش آمریکا 12 تیپ ارتش عراق و نیروهای پیشمرگ را برای "بهار سوزان موصل" آماده کرده است.

علاوه بر نیروهای عراقی، هم‌اکنون هزاران نیروی رزمی و مربی آموزشی خارجی که بیشتر آنها آمریکایی هستند در مناطق مختلف عراق به ویژه اطراف موصل مستقر شده‌اند تا در این عملیات شرکت کنند یا به نیروهای عراقی کمک‌های لازم را ارائه دهند.

هفته گذشته خبرگزاری‌های معتبر خبرهایی مبنی بر اعزام 3 هزار تفنگدار دریایی آمریکا به عراق منتشر کردند که گرچه مسئولان عراقی آن را تکذیب کردند اما "منابع مطلع" تاکید کرده‌اند که نیروهای رزمی خارجی نیز در این عملیات حضور دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین