کد خبر: ۲۸۵۱۸۸
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷

استرالیا میانجی جدید ایران و 1+5؛ وزیرخارجه استرالیا به تهران سفر می‌کند؟

"جولی بیشاپ" اولین مقام ارشد دولت استرالیا خواهد بود که از یک دهه گذشته تا به حال به ایران سفر خواهد کرد. این سفر را باید در قالب تلاش دولت استرالیا به منظور مذاکره با مقام های ایرانی درباره چگونگی مقابله با تهدیدات متوجه از جانب داعش، مذاکرات هسته ای، انعقاد قراردادهای سودآور اقتصادی میان ایران و استرالیا و همچنین حوزه آموزش و پرورش دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سایت خرداد نوشت: روزنامه استرالیایی "سیدنی مورنینگ هرالد" با انتشار گزارشی به سفر قریب الوقوع "جولی بیشاپ" وزیر امور خارجه استرالیا به تهران اشاره کرده و این سفر را تلاشی برای ایفای نقش تازه استرالیا به عنوان "میانجی" روابط ایران با کشورهای جهان و به خصوص در موضوع مذاکرات هسته‌ای عنوان کرده است. 
 
این روزنامه استرالیایی با اشاره به کم‌سابقه‌بودن سفر وزیر امور خارجه استرالیا به ایران می‌نویسد: "جولی بیشاپ" اولین مقام ارشد دولت استرالیا خواهد بود که از یک دهه گذشته تا به حال به ایران سفر خواهد کرد و دومین مقام مشابه غربی است که در این فاصله زمانی به ایران سفر می کند. او قرار است در ماه آوریل آینده به ایران برود. این سفر را باید در قالب تلاش دولت استرالیا به منظور مذاکره با مقام های ایرانی درباره چگونگی مقابله با تهدیدات متوجه از جانب داعش، مذاکرات هسته ای و هم چنین انعقاد قراردادهای سودآور اقتصادی میان ایران و استرالیا در زمینه های تولید غلات و گوشت و همچنین حوزه آموزش و پرورش دانست." 
 
"سیدنی مورنینگ هرالد" در ادامه این گزارش اشاره کرده که این موضوع قابل درک است که سفر وزیر امور خارجه استرالیا به عنوان یکی از اصلی‌ترین کشورهای متحد امریکا با چراغ سبز واشنگتن انجام شده است. این نشریه اشاره می کند که بدین ترتیب وزیر امور خارجه استرالیا امیدوار است بتواند نظر مساعد تهران برای همکاری گسترده تر با غرب در شرایط بحرانی در کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه را جلب نماید. 
 
سیدنی مورنینگ هرالد در ادامه اشاره می کند که یکی دیگر از ابعاد اهمیت این سفر آن است که استرالیا اکنون بیش از 600 نیروی نظامی در عراق دارد و از همراهان اصلی امریکا در ائتلاف علیه داعش است و هرگونه توافقی با ایران می تواند به نفع آن کشور باشد. سیدنی مورنینگ هرالد اشاره می کند که به احتمال زیاد وزیر امور خارجه استرالیا علاوه بر تهران از دیگر پایتخت های منطقه از جمله بغداد و ریاض نیز بازدید خواهد کرد. 
 
این روزنامه استرالیایی در بخش پایان گزارش خود اشاره می کند که آخرین سفر مقامی بلندپایه از استرالیا در سال 2003 دانجام شده و در آن زمان "الکساندر داونر" وزیر امور خارجه استرالیا به ایران سفر کرد اما به نظر این روزنامه به دلیل رویکرد تندروانه دولت احمدی نژاد پیشرفت قابل توجهی در جریان آن سفر صورت نگرفت. 
 
این روزنامه استرالیایی اشاره می کند که همزمانی این سفر به به نقطه حساس رسیدن مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 اهمیت آن را مضاعف کرده است. سیدنی مورنینگ هرالد در این باره می نویسد:"در صورتی که توافق جامع حاصل شود ایران به بازار مهمی در خاورمیانه تبدیل خواهد شد که پذیرای سرمایه های خارجی خواهد بود. در آن صورت شرکت های استرالیایی می توانند پروژه های زیادی را در ایران به مرحله اجرا درآورند." 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین