کد خبر: ۲۸۵۳۲
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۴ - ۱۰:۱۶
يك روزنامه روسی نوشت:

کمک به حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران در جهت منافع مسکو است

آفتاب‌‌نیوز : این روزنامه نوشت: تهران اعلام کرده تنها در صورتی حاضر به مذاکره با روسیه است که تولید سوخت هسته‌ای مورد نیاز خود را در خاک خود انجام دهد و قصد ندارد بنا به پیشنهاد روسیه مبنی بر انجام مرحله نهایی غنی‌سازی در خاک روسیه، این کار را در جایی خارج از مرزهای ایران انجام دهد.

به نوشته این روزنامه، با وجودي كه غرب به شدت مي‌كوشد با مطرح کردن به اصطلاح «طرح روسيه» به اهداف خود در خصوص برنامه هسته‌اي ايران دست يابد، ولي منافع مسكو ايجاب مي‌كند تا واقعا به حل و فصل اين مساله علاقه‌مند باشد.

در ادامه این تحلیل آمده است: طرح پیشنهادی متعلق به روسيه است، ولي بايد توجه داشت كه اصل اين نظريه از مدت‌ها قبل در ميان كارشناسان روسي و غربي مطرح بوده است و احتياط مسكو در قبال آن نيز كاملا قابل درك ميباشد.

در این نوشته آمده است: هر چند در خود روسيه اصطلاح معروف «طرح روسيه» به كار برده نمي‌شود، ولي شركاي غربي مسكو به شدت علاقمندند كه از اين عبارت استفاده كنند. در هر صورت مسكو بي‌ترديد به حل و فصل مساله هسته‌اي ايران علاقه خاصي دارد و اين امر هم طبيعي است، چرا كه مسكو در صورت موفقيت مي‌تواند با يك تير دو نشان بزند: از يك سو روابط تجاري- بازرگاني نزديك خود با تهران را بويژه در زمينه هسته‌اي حفظ نمايد و از سوي ديگر از بروز اختلاف با شركاي غربي‌اش، به ويژه آمريكا اجتناب ورزد. مقامات غرب نيز به اين علاقمندي پي برده و سعي دارند از آن به نفع خود استفاده كنند. چرا كه معتقدند اگر «طرح روسيه» با شكست مواجه شود، می‌توانند روسيه را با خود همسو كنند.

اين روزنامه در ادامه آورده است: مساله اينجاست كه انگیزه‌های لازم برای جلب موافقت تهران وجود ندارد. به خصوص اگر مذاكرات ايران و سه كشور اروپايي را با مذاكرات شش‌جانبه كه به منظور حل و فصل مسئله هسته‌اي كره شمالي در پكن برگزار مي‌شود مقايسه کنیم، تضمين‌هايي كه به پیونگ یانگ داده شده، به تهران داده نشده است. اين تضمين‌ها عبارتند از: تضمين امنيتي، عادي سازي روابط با آمريكا، كمك‌هاي اقتصادي قابل توجه و همكاري در عرصه انرژي و حتي ساخت نيروگاه با رآكتورهاي آب سبك.

این نوشته می‌افزاید: واشنگتن در حالی این تفاوت در برخوردها در قبال ايران و كره شمالي را اعمال می‌کند که بوش هر دو کشور را «محور شرارت» خواند است و با هیچ یک روابط دیپلماتیک ندارد.

روزنامه «نيزاويسيمايا گازيه‌تا» همچنین آورده است: هرچند دولت آمريكا برای متقاعد کردن ایران سعی در ایجاد انگیزه مثبت نمی‌کند، ولي روسيه اقدامات ديپلماتيك زيادي انجام داده است تا بر تصميم‌گيري‌هاي تهران در اين خصوص تاثير بگذارد. از جمله اين انگيزه‌ها مي‌توان از تضمين‌هاي امنيتي و يا عادي‌سازي روابط اقتصادي ياد نمود. جورج بوش مي‌توانست چنين تضمین‌هایی را در زمان تأیید «طرح روسيه» عنوان کند، اما به هر ترتيب واشنگتن از نشان دادن چنين چراغ سبزي خودداري مي‌كند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین