کد خبر: ۲۸۵۴۶۵
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶

3 دلیل برای فاجعه‌باربودن عدم توافق هسته‌ای با ایران برای امریکا

"ویلیام جی پری" وزیر دفاع پیشین امریکا در کابینه "بیل کلینتون" رییس جمهوری پیشین آن کشور با انتشار یادداشتی تحلیلی تحت عنوان "اجازه دهید توافق هسته‌ای" با ایران حاصل شود با استدلال خود به سه دلیلی اشاره کرده تا خسارت‌های عدم توافق هسته‌ای با ایران در این دور از مذاکرات را برای امریکایی ها تشریح کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خرداد، وزیر دفاع پیشین امریکا با اشاره به این که موضوع هسته‌ای ایران خطرناکترین مسئله برای امنیت ملی امریکا است می‌نویسد: "امریکا زمانی که رهبران آن با همکاری یکدیگر در راستای دفاع از امنیت ملی و رویکرد مناسب در سیاست خارجی حرکت کنند می‌تواند امن‌ترین کشور جهان باشد. توافق هسته‌ای با ایران را نیز باید در این راستا ارزیابی کرد. آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای با ایران این امید را ایجاد کرده که آن کشور به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت. علیرغم تلاش‌های موثر اوباما در این جهت کنگره امریکا قصد دارد تا با وضع تحریم‌های تازه علیه ایران امکان هرگونه مصالحه با آن کشور را از بین ببرد. علاوه بر آن سفر قریب الوقوع "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به واشنگتن و سخنرانی او در کنگره امرکیا درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز وضع را پیچیده‌تر خواهد ساخت."
 
وزیر دفاع پیشین امریکا در ادامه اشاره می‌کند که امریکا نباید فرصت ایجاد شده برای توافق هسته‌ای با ایران را از دست دهد و در این باره سه استدلال را برای توجیه ادعای خود مطرح می‌کند:
 
1-دشواری مبارزه با داعش و کاهش اعتبار بین‌المللی امریکا
در صورتی که امریکا نتواند به توافقی موفقیت‌آمیز با ایران دست یابد اعتبار بین‌المللی این کشور نزد هم‌پیمانانش کاهش خواهد یافت. این موضوع در زمانی روی خواهد داد که اعتبار امریکا و تصمیمات این کشور در میان متحدان عرب آن در خلیج فارس با تردیدها و تزلزل مواجه شده است. چنین شرایطی برخلاف مصالح امریکا و همکاری آن کشور با دیگر کشورهای عضو ائتلاف علیه داعش خواهد بود.
 
2-افزایش فشار مخالفان توافق هسته‌ای بر دولت روحانی
در صورت عدم حصول توافق، فشارهای داخلی بر دولت ایران از سوی مخالفان توافق به‌شدت افزایش خواهد یافت. این موضوع برخلاف مصالح ملت ایران نیز می‌باشد چرا که در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های بین‌المللی وضع شده علیه آن کشور فشار زیادی بر مردم آمده و عدم توافق نیز می‌تواند بر ناتوانی دولت ایران در تحقق وعده‌هایش به مردم آن کشور بیفزاید. باید پذیرفت که ایران نیز خواستار تمدید مدت زمان مذاکرات نیست. وزیر امور خارجه ایران اخیرا در کنفرانس امنیتی مونیخ این موضوع را مورد تاکید قرار داد. شواهد نشان می‌دهند که ایران برای توافق آمادگی دارد.
 
3-بازشدن دست نمایندگان تندرو کنگره امریکا
در صورت شکست مذاکرات، مردم امریکا نمی‌توانند به حمایت خود از دولت اوباما برای دستیابی به توافق ادامه دهند و در آن صورت دست کنگره امریکا باز خواهد شد. نباید فراموش کرد که دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران در راستای منافع ملی امریکا است. اجازه دهیم راه حل دیپلماتیک تنها گزینه ممکن برای حل نزاع بر سر برنامه هسته‌ای ایران باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین