کد خبر: ۲۸۶۰۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
سخنرانی نتانیاهو در کنگره؛ قدمی به سمت انزوای اسرائیل

سفر نتانیاهو به آمریکا برای برهم‌زدن توافق هسته‌ای

برخی از این سفر نتانیاهو با عنوان «قمار» یاد کرده‌اند و اظهار می‌کنند که برهم‌زدن احتمال توافق ایران و غرب، مهمترین ماموریت سیاسی نتانیاهو طی سال های نخست وزیری اش است. و برخی نیز معتقدند که این سفر و سخنرانی نتانیاهو علیه ایران در کنگره، بیش از آنکه به زیان تهران باشد، به ضرر نتانیاهو خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: در روزهای پیش‌رو، چالش‌های بسیار مهم و البته سختی در انتظار دیپلماسی دولت باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو وجود خواهد داشت. روز گذشته نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قدم به واشنگتن گذاشت تا اوباما را راضی به عقب نشینی از هرگونه توافق با ایران کند.

به گزارش «آفتاب» به نقل از گاردین، البته پیش از این اوباما اعلام کرده بود که به تقاضای دیدار نتانیاهو پاسخ مثبت نخواهد داد. نتانیاهو که به دعوت کنگره به این سفر رفته،ضمن آن به سخنرانی خواهد پرداخت.


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و برخی از جمهوری‌خواهان پیش از این خواستار لغو این سفر یا سخنرانی در کنگره در مورد ایران شده بودند. کاخ سفید این اقدام را در حالی که با ایران در حال گفتو‌گو در مورد برنامه هسته‌ای هستند، مخرب توصیف کرده بود.

در حالی که بنیامین نتانیاهو پیش از عزیمت به آمریکا گفت: به اوباما احترام می‌گذارم اما وی برای حفظ امنیت اسرائیل باید قاطعانه با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کند، طی اقامت خود در واشنگتن در نظر دارد که سرسختانه از مواضع خود بر ضد ایران دفاع کند و آمریکا را به برهم زدن مذاکرات ترغیب کند.

این سفر که بر اساس نظرات برخی دیپلمات‌ها جنجالی‌ترین سفر نتانیاهو به آمریکا است، ماموریت بسیار مهم و ویژه‌ای را برای وی به همراه خواهد داشت.

برخی از این سفر نتانیاهو با عنوان «قمار» یاد کرده‌اند و اظهار می‌کنند که برهم‌زدن احتمال توافق ایران و غرب، مهمترین ماموریت سیاسی نتانیاهو طی سال های نخست وزیری اش است. و برخی نیز معتقدند که این سفر و سخنرانی نتانیاهو علیه ایران در کنگره، بیش از آنکه به زیان تهران باشد، به ضرر نتانیاهو خواهد بود.


کاخ سفيد با حمايت از مخالفان بنيامين نتانياهو، به مقابله با اقدام اخير وي برخواست. دايان فاينشتاين و ريچارد دوربين، سناتورهاي دموکرات آمريکا، اين هفته در نامه‌اي به نتانياهو به وي هشدار دادند که اين سخنراني به تضعيف رويکرد بااهميت دوحزبي کنگره آمريکا در قبال اسرائيل مي‌انجامد.

در مقابل، کاخ سفيد نيز با حمايت از مخالفان بنيامين نتانياهو در انتخابات ماه آينده اسرائيل، با برنامه نخست‌وزير رژيم صهيونيستي که قرار است در سخنراني خود در کنگره آمريکا به سياست اوباما در مورد ايران حمله کند، به مقابله برخواسته است.

مقامات ارشد دولت آمريکا، از جمله جو بايدن، معاون رئيس‌جمهور و جان کري، وزير امور خارجه آمريکا، ملاقات با رهبران اپوزوسيون اسرائيل که نتانياهو را به عنوان کسي که روابط اسرائيل با مهم‌ترين متحد خود يعني آمريکا را به خطر مي‌اندازد، توصيف کرده‌اند، ضروري دانسته‌اند.

بايدن، که همزمان رياست مجلس سناي آمريکا را نيز برعهده دارد، به همراه چندين تن از اعضاي دموکرات کنگره آمريکا، در سخنراني هفته آينده کنگره که پيش‌بيني‌ مي‌شود در طول اين سخنراني، نخست‌وزير اسرائيل، باراک اوباما را به فريب خوردن از ايران در مذاکرات و به خطر انداختن موجوديت دولت يهود متهم کند، شرکت نخواهند کرد.

به گفته آرون ديويد ميلر، مشاور 6 وزير امور خارجه آمريکا در حوزه مذاکرات عرب ــ اسرائيل، اين رويارويي، موجب وخامت بيشتر رابطه در حال حاضر ناکارآمد اوباما و نتانياهو خواهد شد. اما ميلر، که در حال حاضر معاون مرکز وودرو ويلسون در واشنگتن است، گفت که اقدام تفرقه‌انگيز نخست‌وزير اسرائيل، اين امکان را به دولت آمريکا داده تا نشان دهد که روابط آمريکا ــ اسرائيل به خاطر وجود نتانياهو، ناکارآمد است و همچنين فرصتي براي تحت فشار قرار دادن اسرائيل براي «تغيير رژيم» در اختيار دولت آمريکا قرار داده است.

نتانياهو از اين سخنراني به عنوان تلاشي مشروع براي متوقف کردن اوباما از مصالحه با ايران دفاع کرده است. وي ادعا مي‌کند که چنين توافقي، تهران را قادر مي‌سازد تا در آستانه ساخت سلاح هسته‌اي قرار گيرد.

نتانياهو در صفحه توئيتر خود نوشت، «من براي رويارويي با رئيس‌جمهور آمريکا به اين کشور نمي‌روم، بلکه مي‌خواهم براي نجات کشورم سخنراني کنم.»

بايدن و کري، در حاشيه يک کنفرانس امنيتي در آلمان، با بي‌اعتنايي آشکار به نخست‌وزير اسرائيل، رهبران اپوزوسيون اسرائيل را ملاقات کردند. با سفر شتابزده بايدن به آفريقاي جنوبي نيز نتانياهو با يک کرسي خالي در پشت سر خود در کنگره سخنراني خواهد کرد. به علاوه، شماري از نمايندگان کنگره اعلام کرده‌اند که سخنراني نتانياهو را بايکوت خواهند کرد.

به گفته ميلر، تمام اين‌ها عمدا هماهنگ شده است. در وهله اول براي اين که نشان دهند چقدر به خاطر اين دعوت ناراحت هستند، و در درجه بعد، براي نشان دادن بي‌مديريتي نتانياهو در مورد اين مسئله به راي دهندگان اسرائيلي، از اين حقيقت سواستفاده کنند.

نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند که نسبت به سخنراني نتانياهو در کنگره، سوءظن گستره‌اي وجود دارد و بسياري از مردم اعتقاد دارند که وي از اين سخنراني در جهت منافع انتخاباتي خود استفاده مي‌کند. اسحاق هرتزوگ، رهبر حزب کارگر اسرائيل، سخنراني نتانياهو را يک اشتباه راهبردي خواند و نخست‌وزير رژيم صهيونيستي را به استفاده از اين سخنراني در جهت منافع سياسي خود متهم کرد.

وی بعد از ظهر سه شنبه، عازم سرزمین های اشغالی خواهد شد اما چهار ساعت پیش از ترک واشنگتن، حدود ساعت ۱۱ صبح سه شنبه به وقت محلی در کنگره آمریکا حاضر خواهد شد تا علیه توافق هسته‌ ای احتمالی با ایران نطق جنجالی‌ اش را ایراد کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
0
1
دوستان به این فکر کردید چند تا کشور، چقدر وقته دارن رو این پرونده ایران وقت میذارن ؟!؟
جدا عجیب نیس!!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین