کد خبر: ۲۸۶۲۶۱
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹

الجزيره: مخالفت يهوديان آمريکا با سخنرای ضدایرانی در کنگره

الجزیره انگلیسی تصریح کرد یهودیان آمریکا ، سفر نتانیاهو به آمریکا را اشتباهی تاکتیکی می دانند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، "تام آکرمن" خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی در گزارشی از واشنگتن گفت:«سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به آمریکا جنجالی شده است.

او با مفاد توافق هسته ای آمریکا با ایران مخالف است. نتانیاهو درحالی امروز در کنگره آمریکا سخنرانی می کند که شب گذشته در نشست بزرگترین گروه لابی کننده طرفدار اسرائیل در آمریکا (ایپک) سخنرانی کرد.

 از نتانیاهو در نشست کمیته امور عمومی آمریکا-اسرائیل(ایپک) همانند سالهای گذشته به گرمی استقبال شد. ایپک یکی از قدرتمندترین گروههای فشار در واشنگتن است.

نتانیاهو در سخنرانی امسال خود در ایپک از این سخن گفت که اختلافهایش با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران نباید سبب بروز اختلاف بین دموکراتها و جمهوری خواهان در حمایت سنتی قوی آنها از اسرائیل شود.

نتانیاهو از اینکه برخی می کوشند سفرش به آمریکا را عامل بوجود آمدن چنین اختلافی بیان کنند، ابراز تاسف و تاکید کرد همواره دو حزب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا باید به حمایت خود از اسرائیل ادامه بدهند.

 این درحالی است که بسیاری از یهودیان آمریکا می گویند حضور نتانیاهو در آمریکا در چنین شرایطی، اشتباهی تاکتیکی است.

نتانیاهو دعوت جمهوری خواهان را برای سخنرانی در نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا پذیرفته است بدون آنکه کاخ سفید با این کار موافق بوده باشد.

یهودیان آمریکا می گویند نتانیاهو با این کارش، دموکراتها را مجبور کرده است بین اوباما و اسرائیل، یکی را انتخاب کنند آنهم درشرایطی که مذاکرات برای رسیدن به توافق هسته ای درمراحلی حساس قرار دارد.

جان کری وزیر امورخارجه آمریکا نیز هشدار داده است نتانیاهو نباید هیچگونه جزییات خاصی از مذاکرات هسته ای را فاش کند که به روند مذاکرات آسیب می زند و رسیدن به هدف مطرح یعنی رسیدن به توافق خوب را دشوارتر می کند. باراک اوباما نمی خواهد در واشنگتن با بنیامین نتانیاهو دیدار کند. البته اوباما تاکید دارد نباید درباره مناقشه جاری بین او و نتانیاهو، اغراق شود.

 به گفته اوباما، آنچه مهم است توافق بین المللی است مبنی بر اینکه ایران به جامعه جهانی نشان بدهد که به دنبال تسلیحات هسته ای نیست. اما نتانیاهو تاکید دارد باید بر ایران فشار وارد شود تا برنامه هسته ای اش را پیش از تسلیحاتی شدن، کاملا برچیند.

 مقامات اسرائیلی می گویند به هیچ وجه قصد ندارند در دعواهای سیاسی داخلی آمریکا، درگیر شوند.
 اما اگر سخنرانی امروز نتانیاهو به حرکت کنگره برای اعمال تحریمهای شدیدتر علیه ایران باوجود مخالفتهای اوباما منجر شود، این کار دشوارتر خواهد شد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین