کد خبر: ۲۸۶۳۹۶
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱
گزارش آفتاب از واکنش‌ها به سخنرانی نتانیاهو

آغاز موج انتقادات با پایان سخنرانی نتانیاهو

اسرائیل فراتر از تمامی مخالفین توافق با ایران، از هیچگونه تلاشی برای برهم‌زدن مذاکرات و برچیدن میز گفت‌وگوی ایران و غرب دریغ نکرده است و سخنرانی شب گذشته وی که بدون هماهنگی و موافقت با کاخ سفید، ترتیب داده شد، در راستای همین کارشکنی‌ها بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-فرحناز دهقی: با وجود حواشی و جنجال‌هایی که از چند روز پیش، پیرامون سخنرانی بنیامین نتانیاهو می‌چرخید و سیل انتقادات و اعتراضاتی که به سمت وی هجوم آورده بود، شاید هرگز نتانیاهو نمی‌توانست تصور کند تا این اندازه مورد استقبال نماینده‌های جمهوری‌خواه و غالبا یهودی کنگره آمریکا قرار گیرد.

به گزارش «آفتاب»، روز گذشته هنگامی که وی با تدابیر امنیتی شدید وارد ساختمان کنگره شد تا به سخنرانی خود به منظور منصرف کردن آمریکا از توافق با ایران بپردازد و به زعم خود، دنیا را متوجه خطر بزرگی به نام " ایران " کند، نماینده‌های کنگره از جا برخاسته بودند و با گرمی به دست دادن و مراوده  با نتانیاهو پرداختند.

نخست‌وزیر اسرائیل که گویا هیچ عجله‌ای برای قرار گرفتن پشت تریبون کنگره نداشت و به آرامی از میان نماینده‌های کنگره که سخنرانی او را انتظار می‌کشیدند گذشت و سخنان خود را با این جمله آغاز کرد: «می‌دانم سخنرانی من باعث جنجال زیادی شده است اما هرگز نمی خواستم چنین اتفاقی بیفتد.»

روند پیشرفت مذاکرات، بیش از هر زمان دیگری شدت گرفته و طرفین مذاکره امیدوارانه در تلاش هستند تا 10 فروردین ماه بتوانند به توافق دست پیدا کنند. در این میان اما اسرائیل فراتر از تمامی مخالفین توافق با ایران، از هیچگونه تلاشی برای برهم‌زدن مذاکرات و برچیدن میز گفت‌وگوی ایران و غرب دریغ نکرده است و سخنرانی شب گذشته وی که بدون هماهنگی و موافقت با کاخ سفید، ترتیب داده شد، در راستای همین کارشکنی‌ها بود.

اعتراضات پیش از آغاز سخنرانی

موج اعتراضات به سخنرانی نتانیاهو علیه ایران، پیش از آنکه سخنرانی صورت بگیرد، آغاز شد. نتانیاهو در آمریکا و اسرائیل به دلیل پذیرش سریع دعوت رئیس کنگره آمریکا به سخنرانی مورد انتقاد قرار گرفت. اکثر احزاب سیاسی اسرائیل، البته به غیر از حزب راست افراطی خانه یهودی، از سفر وی به واشنگتن انتقاد و درباره پیامدهای منفی آن بر روابط استراتژیک با آمریکا ابراز نگرانی کردند. زیپی لیونی، رهبر حزب هتنوعا، اخیرا به کانال تلویزیونی ۱۰ اسرائیل گفته : «نتانیاهو به یک ماموریت ملی نرفته است. ماموریت سیاسی خودش را دنبال می‌کند.» همچنین 180 مقام امنیتی سابق رژیم صهیونیستی یک روز پیش از سخنرانی از نتانیاهو خواستند سخنرانی خود را در کنگره لغو کند.

از طرف دیگر اوباما که سرسختانه با مواضع ضدایرانی نتانیاهو مخالف بود، دعوت وی را برای ملاقات نپذیرفت و گفت: این یک قانون سیاسی است که در آستانه انتخابات، ما با نخست‌وزیر اسرائیل دیدار نکنیم، چرا که ممکن است جانبدارانه به نظر برسد. به دنبال آن نیز شماری از نمایندگان دموکرات کنگره، حضور در سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند.جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا یکی از غائبین مهم این سخنرانی است و سناتور دموکرات الیزابت وارن نیز دوشنبه شب نام خود را در فهرست مخالفان این سخنرانی اعلام کرد. همچنین نانسی پلوسی رهبر دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا گفت که سخنرانی نتانیاهو در کنگره به مذاکرات هسته ای با ایران آسیب می زند. پلوسی که در کنفرانس مطبوعاتی سخن می گفت افزود: چنین دعوتی پیام اشتباهی را در زمینه فرصت به دیپلماسی درباره حل مسئله هسته ای ایران ارائه می دهد.

این اتفاق در حالی روی می دهد که اسرائیل به داشتن لابی بزرگ و قدرتمند در کنگره آمریکا معروف است. از میان مردم اسرائیل و یهودیان برخاست.

سخنرانی نتانیاهو، مایوس کننده

پس از اتمام سخنرانی نتانیاهو، رسانه‌های جهان به طور کلی نظر مثبتی نسبت به آنچه توسط وی مطرح شد، نداشتند.  نیویورک تایمز می نویسد که در حالی که نتانیاهو بر روی کنگره آمریکا، با اکثریت جمهوری خواهی را که در دل خود جای داده بود، به عنوان آخرین پناهگاه و مامن وی برای تحقق اهداف خصمانه اش با ایران، حساب باز می کرد، به محض پایان یافتن سخنرانی اش با موجی از انتقادات و اعتراضات روبرو شد. تا به آنجا که دامنه اعتراضات، حتی شامل نماینده های جمهوری خواه که در ظاهر به تشویق وی پرداختند، نیز می شد چرا که سخنان وی، فارغ از روشنگری و دلایل قانع کننده بود و تکرار گفته های او، طی 25 سال فعالیتش است.

نتانیاهو که در تلاش بود روابط خود با اوباما را مثبت و بدون هیچ تنشی جلوه دهد، در سخنرانی خود از اوباما تشکر کرد و کمک های او را کم نظیر خواند. اما واکنش اوباما به سخنان او، خود خلاف این ادعا را ثابت می کند. اوباما در واکنش به سخنان نتانیاهو، آن را تکراری و فاقد هرگونه نکته خاص و تازگی دانست.

به گزارش واشنگتن پست، بعد از سخنرانی به گفته اکثر سیاستمداران " بیهوده و بی معنی " نتانیاهو در کنگره آمریکا بر علیه ایران و همچنین به منظور خراب کردن مذاکرات، مخالفان نتانیاهو در خیابان های کنگره آمریکا و روبروی کنگره گرد هم آمده و در واکنش به سخنان وی در کنگره شعار " نه به جنگ علیه ایران " سردادند. در میان مخالفان دولت اسرائیل که به تظاهرات پرداختند، گروهی از یهودیان نیز حضور داشتند. این گروه از یهودیان بر پلاکاردهایی که در دست داشتند شعارهایی از قبیل " نتانیاهو به خانه برگرد" ، "تو نماینده یهودیان نیستی" و "اسرائیل، دولت یهود نیست " نوشته شده بود.

گاردین طی گزارشی می‌ نویسد: ناظران معتقدند کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان می‌توانست آخرین سنگر مقاومت اسرائیل در برابر توافق هسته‌ای احتمالی با ایران باشد. اگر دو-سوم قانونگذاران آمریکایی نظر مساعدی نسبت به نخست وزیر اسرائیل داشتند و هشدار‌هایش درباره توافق احتمالی با ایران را جدی می‌گرفتند، کنگره می‌توانست محکم در برابر اوباما بایستد و مصوبات احتمالی خود علیه توافق هسته‌ای با ایران را از وتوی رئیس جمهور مصون نگه دارد.

اما با جنجالی که در واشنگتن به راه افتاده و نارضایتی گسترده در حزب دموکرات‌ از سخنرانی بنیامین نتانیاهو، به نظر می‌رسد نخست وزیر اسرائیل و لابی قدرتمند اسرائیل در آمریکا (آیپک) به این راحتی‌ها نخواهند توانست اکثریت قاطع در کنگره را علیه توافق احتمالی با ایران بسیج کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین