کد خبر: ۲۸۶۹۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
در آستانه روز جهانی زنان؛

نگاهی به زندگی ۵ فعال حقوق زنان

روزنامه انگلیسی گاردین، طی گزارشی به مناسبت روز جهانی زن نام 10 نفر از افرادی که مصرانه بر روی خواست‌های خود پافشاری کردند و اراده و مصصم‌بودنشان، می‌تواند الگوی بسیاری از زنها شود و برای توسعه جایگاه زنان تلاش‌های بسیاری کردند را منتشر کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اجتماعی: در سال‌های اخیر، زنان با بازشناسی توانائی‌های خود و به کارگیری آنها، تلاش‌های مثبتی را در راستای احقاق حقوق فردی خود به ثمر رسانده‌اند. بازخورد گام‌های مثبتی که گاه با ناملایمات و مشقت‌های فراوانی همراه بوده است، سبب تشویق آنها به ادامه تلاش‌های خود شده است.

به گزارش «آفتاب» روزنامه انگلیسی گاردین، طی گزارشی به مناسبت روز جهانی زن نام 10 نفر از افرادی که مصرانه بر روی خواست‌های خود پافشاری کردند و اراده و مصصم‌بودنشان، می‌تواند الگوی بسیاری از زنها شود و برای توسعه جایگاه زنان تلاش‌های بسیاری کردند را منتشر کرده است. که نام 5 نفر از آنها بدین شرح است:

1.افرا بن
یکی از مهم‌ترین چهره‌هایی که در دوران بازگشت سلطنت، به رشد رمان کمک کرد افرا بن نام است. او نه تنها جزو نخستین زنان حرفه‌ای در نگارش رمان به شمار می‌رود بلکه حتی در میان نخستین افرادی است در میان هر دو جنس برای نخستین بار در انگلستان به نگارش رمان پرداخته‌اند. مشهورترین رمان او ارونوکو (۱۶۸۸) نام دارد. این اثر روایتی از زندگی‌نامه‌ی یک شاه آفریقایی خیالی است که در سورینام به بردگی گرفته شده است. رمان بن نمایش‌گر تأثیر تراژدی و تجربه‌ی وی به عنوان یک نمایش‌نامه‌نویس است.
 
2. شیماماندا نگوزی آدیچی
شیماندا نویسنده بزرگ نیجریه ای در سال ۱۹۷۷ به دنیا آمد اما به نسبت سنی که دارد کارهای بزرگ بسیاری کرده است. او با رمان نیمی از یک خورشید زرد در سال ۲۰۰۷ جایزه اورنج را برد. همچنین او به تحصيل علوم سياسي در دانشگاه دركسل فيلادلفيا، و سپس در رشته نويسندگي خلاق (جانز هاپكينز) و مطالعات آفريقا (دانشگاه ييل) پرداخت و درحال حاضر به آموزش نويسندگي در دانشگاههاي نيجريه و ايالات متحده اشتغال دارد. وی در کتابی تحت عنوان " همه ما باید فمنیست باشیم" در تعریف مفهوم فمنیست می گوید: فمنیست یعنی شما معتقد باشید که فارغ از مرزهای جنسیتی، همه انسان ها با یکدیگر برابر هستند." او در این کتاب دختران را تشویق می‌کند تا به توانایی های خود واقف باشند و از عملی ساختن  تصمیمات خود نهراسند.
 
3. نلی بلی
بلی روزنامه‌نگار و نویسنده مشهور آمریکایی بود که  در انجام دو کار شهرت زیادی به دست آورد: شکستن رکورد سفر به دور دنیا در شبیه‌سازی رمان ژول ورن و یک تحقیق که در آن او خود را به دیوانگی زد که یک آسایشگاه روانی را از داخل مورد مطالعه قرار دهد. او با سفر 72 روزه اش به دور دنیا در تلاش بود تا همگان را متوجه قدرت و توانایی‌های زنان کند، تا این کلیشه رایج جامعه خود را از میان بردارد.

4.ملاله یوسف زی
در سن 15 سالگی، ملاله در افکار عمومی جهان تبدیل به نمادی برای تامین یکی از اولین حقوق‌های زنان، یعنی حق تحصیل شد. گروه افراطی طالبان با دستمایه قرار دادن مذهب، این خیزش را تاب نیاورد و ملاله را مورد اصابت گلوله قرار داد. اما از آن روز تا کنون، ملاله نه تها قدمی به عقب برنداشته، بلکه بیشتر از گذشته با حمایت‌های مردم در سراسر جهان، اهداف خود را در جهت کمک به زنان و دختران توسعه بخشیده است. او با اقدامات خود برای بسیاری از زنان خاورمیانه‌ای آینده و امیدی روشن را به ارمغان برده است. او به دنبال دزدیده‌شدن دختران نیجریه‌ای توسط گروه افراطی دیگر، یعنی بوکوحرام، به این کشور سفر کرد تا رئیس‌جمهور نیجریه را متقاعد کند که به بازگرداندن این دختران تلاش بیشتری به خرج دهد.  

5.سیر پاتریک استوارت
در حالی که زنان از هیچ تلاشی برای بازستانی حقوقشان، دریغ نمی‌کنند، روز به روز بر جمعیت مردانی که برای افزایش حقوق انسانی زنان و برابری جنسیتی تلاش می‌کنند افزوده می‌شود. در این میان سر پاتریک استوارت بازیگر آمریکائی همواره زنان را در این راه همراهی می‌کند. او در خانواده‌ای بزرگ شده که پدرش خشونت‌های بسیاری علیه مادر و سایر اعضای خانواده‌اش روا داشته است. وی معتقد است زنان به لحاظ تفاوت‌های روحی و جسمی که با مردان دارند، نباید مورد ظلم قرار بگیرند. او معتقد است که جهان باید به مرحله‌ای از رشد فرهنگی و اجتماعی برسد که هیچ زنی در اثر خشونت کشته نشود و هیچ کودکی در ترس و نگرانی زندگی نکند.

در ادامه این لیست، نام ویرجینیا ولف نویسنده نامی انگلیسی و آنجلینا جولی بازیگر مشهور هالیوود که چندسالی می‌شود به‌خاطر کارهای بشردوستانه‌اش شهرت جهانی کسب کرده به چشم می‌خورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
0
0
و 6-خانم .....
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین