کد خبر: ۲۸۷۰۶۳
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
پیگیری دو موضوع از مرحله سوم همکاری های دوجانبه

هیات آژانس انرژی اتمی وارد تهران شد

هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی به ریاست «واریو رانتا» معاون آژانس، همراه با «ماسیمو آپارو» رییس پادمان های این نهاد بین المللی سحرگاه امروز (دوشنبه) وارد تهران شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، «بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، پیش از این در 

مصاحبه با ایرنا گفته بود که در سفر دو روزه تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، دو موضوع اخیر از مرحله سوم همکاری ها میان و این نهاد بین المللی پیگیری خواهد شد.

کمالوندی با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی فقط در تحلیل اطلاعات ارسال شده از سوی ایران درباره دو موضوع اخیر از مرحله سوم همکاری ها تاخیر دارد، یکی از این موارد را «ارایه اطلاعات مربوطه مورد توافق و توضیحات مربوط به مقاله منتشر شده در ایران در رابطه با ترابرد نوترون و مدل سازی ها و محاسبات مربوطه و استفاده ادعایی از آنها در مواد فشرده» بیان کرد و افزود: توضیحات ارایه شده از سوی ما کافی بوده است و بیشتر از این نیز توضیح خاصی ندارد.

کمالوندی، موضوع دیگر را ادعای آنان مبنی انفجارهایی در مریوان بیان و خاطرنشان کرد: به آنها اعلام کردیم که اگر شما فکر می کنید انفجاراتی صورت گرفته است، مکان آن را مشخص کنید تا ما به شما دسترسی (مدیریت شده) بدهیم.

وی یادآورشد: طرح همکاری های گام به گام ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر این فرض استوار است که پس از نهایی شدن موضوعات مختلف هر گامی، می توانیم سراغ گام های بعدی برویم، از این رو تا این دو موضوع نهایی نشود، سراغ گام های بعدی نخواهیم رفت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه « منتظر هستیم آژانس نظر خود را درباره دو موضوع باقیمانده از مرحله سوم همکاری ها اعلام کند» ، گفت: گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی مبهم بود و مطلوب ما نبود زیرا ما توضیحات قانع کننده ارایه کردیم اما در گزارش اخیر دبیرکل به خوبی منعکس نشده بود.

کمالوندی افزود: به طور حتم یکی از محورهایی که در سفر تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران مطرح و پیگیری خواهد شد درباره دو موضوع اخیر از مرحله سوم همکاری ها است که ما گلایه های خود را در این زمینه اعلام خواهیم کرد.

معاون راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه « همکاری با آژانس و شفاف سازی همواره مورد نظر ما قرار داشته است» ، گفت: جمهوری اسلامی ایران کار خلافی انجام نداده که بخواهد آن را پنهان کند بنابراین تا جایی که می توانیم شفاف سازی می کنیم و این شفاف سازی ها همچنان ادامه خواهد داشت.

به گفته کمالوندی، در جلسه امروز (دوشنبه) میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران، روش کار مشخص خواهد شد.

وی یادآورشد که در این جلسه مسوولان وزارت امورخارجه نیز حضور خواهند داشت.

تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر گذشته خود به تهران مذاکراتی با سازمان انرژی اتمی داشت که در این مذاکرات علاوه بر مسوولان این سازمان، حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی وزارت امورخارجه و رضا نجفی سفیر و نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین نیز حضور داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین