کد خبر: ۲۸۷۳۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۴ - ۱۶:۳۴

تا امریکا به موجودیت ایران احترام نگذارد،مذاکره ای انجام نمی شود

آفتاب‌‌نیوز : دكتر پيروز مجتهدزاده، استاد دانشگاه و رييس موسسه يوروسويك لندن در  این خصوص  گفت: در چنين شرايطي در غياب چنين اقدامي ايران هيچگونه مذاكره‌اي با هيچ كشوري نخواهد داشت؛ چرا كه هرگونه مذاكر‌ه‌اي به معناي شخصيت دادن به اشغالگري و نيروهاي اشغالگر در منطقه است.

اين كارشناس مسايل بين‌الملل با اشاره به لحن توهين آميز اظهارات كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا در اين باره، گفت: من پيش شرط هرگونه مذاكره ميان ايران و آمريكا را در اين مي‌بينيم كه آمريكا رسما اعلام كند ايران را با هويت فعلي به رسميت مي‌شناسد و دست از هرگونه توطئه‌گري براي تجزيه خاك كشور يا حمله نظامي به كشور و يا هرگونه تهديد استراتژيك ديگر برخواهد داشت و حقوق پايمال شده ايران به ويژه دارايي بلوكه شده چند صد ميلياردي ايران را بر آورده خواهد كرد.

وي افزود: آمريكا بايد در عمل ثابت كند كه خواهان همكاري با ايران است؛ براساس حسن نيت و احترام متقابل.

اين استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اظهارات خليل‌زاد گفت: به طور كلي طرح چنين بحث‌هايي نشان دهنده نوعي تحول در برخورد آمريكا نسبت به ايران است.

وي ادامه داد: ما شواهد ديگر در دست داريم به خصوص در مورد پرونده انرژي هسته‌يي ايران كه نشان دهنده اين است كه دولت بوش در ماه‌هاي اخير به دنبال اين است كه مسائلش را با ايران سروسامان تازه‌اي بدهد.

وي همچنين گفت: ما اين شواهد را در دست داريم و از آنها در جهت رفع سوء تفاهمات نسبت به ايران استقبال خواهيم كرد؛ ولي آمريكا همچنان در راستاي سياست‌هاي تنظيم شده و رسميت يافته و اعلام شده خود عليه ايران گام بر مي‌دارد.

اين استاد دانشگاه اين سياست‌هاي تنظيم شده آمريكا را لطمه زدن به ايران، محروم كردن ايران از حقوق طبيعي‌اش به عنوان يك كشور و يك ملت، پايمال كردن حقوق كشورمان و طرح تهديد و پيگيري تهديدهاي نظامي و استراتژيك نسبت به ايران به عنوان يك كشور و ملت دانست و اظهار داشت: اين برخورد و اين سياست رسمي به هيچ وجه قابل تحمل و بررسي نيست و هيچ گاه نمي‌توان بدون در نظر گرفتن آن وارد هر نوع مذاكره با ايالات متحده آمريكا شويم.

وي ادامه داد: در يك جا خليل‌زاد اعلام مي‌كند كه اجازه دارد با ايران مذاكره كند كه اين بيانگر تغيير موضع ايالات متحده آمريكا نسبت به ايران است و در جايي ديگر رايس، وزير امور خارجه آمريكا سخناني را به زبان مي‌آورد كه تاييد كننده ادامه سياست‌هاي ضد ايراني و ضد حقوق بشر آن كشور نسبت به ايران است.

مجتهدزاده تاكيد كرد: در چنين شرايطي هر چقدر هم كه خليل‌زاد يا جورج بوش آمادگي مذاكره با ايران در هر زمينه‌اي را داشته باشد، ما چنين آمادگي را نداريم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین