کد خبر: ۲۸۷۷۸۴
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
در چارچوب اجرای تاکیدات مقام معظم رهبری

لایحه برخورد قاطع با متخلفان و متصرفان منابع طبیعی در هیات دولت

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از ارسال لایحه برخورد قاطع با متخلفان و متصرفان عرصه های طبیعی کشور به دولت خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار ایرنا، خداکرم جلالی در پایان هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه تهران با اعلام این مطلب گفت: بحث برخورد قاطع با متخلفان با سرعت بیشتر در دستورکار مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری قرار دارد و امیدواریم با کمک مردم بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وی ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با دست اندرکاران محیط زیست و منابع طبیعی کشور در تاریخ 17 اسفند ماه امسال تاکید کرد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در راستای عمل به فرامین معظم له، دو موضوع مهم آبخیزداری و آبخوان داری و مقابله با بیابان زایی را بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد داد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه نسبت به پدیده های زمین خواری و کوه خواری هشدار داده و خواستار برخورد جدی تر با آن شده اند تا میراث طبیعت به دست آیندگان نیز برسد.

ایشان بیان کردند: «از این پس مردم باید قضاوت کنند که کدام دستگاهها به وظیفه خود برای حفظ محیط زیست عمل می کنند و کدام دستگاهها برای حفظ محیط زیست، تلاش و اقدام لازم را انجام نمی دهند.»

جلالی در ادامه از تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین به عنوان چالش های اصلی جهان امروز یاد کرد و گفت: کاهش نزولات جوی و منابع آب شیرین و بیابان زایی که از عوارض تغییر اقلیم هستند، خود موجب بروز خشکسالی و تغییرات اساسی در مجموعه های زراعی، باغبانی، جنگل ها و مراتع می شود و از سوی دیگر، افزایش آفات و بیماری های گیاهی و کاهش تنوع زیستی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه به ازای هر یک درجه سانتیگراد گرم شدن کره زمین، میزان نیاز به منابع آبی تا 17 درصد افزایش می یابد، یادآور شد: طی 50 سال گذشته، هوای کره زمین حدود هشت دهم درصد گرم تر شده و این در حالیست که این رقم در ایران تقریبا دو برابر بوده و 1.5 درجه سانتیگراد است بنابراین نیاز به منابع آبی در کشور ما به مراتب بیشتر از نیازهای جهانی بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: به دلیل همین تغییرات اقلیمی، ما در سطح ملی با چالش های محیطی خشکسالی، خشک شدن دریاچه ها، تالابها، کاهش کمیت و کیفیت آبهای زیرزمینی، گسترش بیابانها ، بروز توفان های شن و گرد و خاک که نمونه آن چندی پیش در اهواز رخ داد روبه رو هستیم و آمارها نشان می دهد که میزان بارندگی این منطقه در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 70 درصد کاهش داشته است.

وی تاکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به حفظ عرصه های طبیعی را یادآور شد و گفت: چنانچه به رهنمودهای معظم له به صورت جامع و کارآمد توجه نشود و سرمایه گذاری لازم در این حوزه صورت نگیرد وضعیت شکننده محیط زیست کشور بهبود نخواهد یافت.

جلالی ادامه داد: مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود بر جامع نگری و هماهنگی و انسجام میان مسوولان و دستگاه های متولی و توجه به سه عنصر اصلی محیط زیست شامل آب، خاک و هوا، حل مشکل ریزگردها، رعایت پیوست زیست محیطی در تمام طرح های عمرانی و برخورد قاطع با عاملان تخریب محیط زیست و عرصه های طبیعی تاکید ویژه ای داشتند.

وی آبخیزداری و آبخوان داری را یکی از رویکردهای جدی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری عنوان کرد و افزود: با توجه به بحران کمبود آب، خشکسالی های مستمر، بیلان منفی آبهای زیرزمینی که میزان آن از مرز هشت میلیارد متر مکعب در سال گذشته است و همچنین فرونشست زمین و دشتها، آبخیزداری یکی از راههای برون رفت از این مشکلات به شمار می رود.

جلالی با ارائه آماری مبنی براینکه 70 نزولات آسمانی در کشور ما در یک بازه زمانی کوتاه تبخیر می شود، گفت: میزان نزولات آسمانی کشور ما حدود 250 میلیمتر در سال است که یک سوم میانگین بارش جهانی است و از سوی دیگر به دلیل قرار گرفتن ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک، میزان تبخیر آب در سال حدود دو هزار و 100 میلیمتر و تقریبا سه برابر میزان جهانی است.

به گفته وی، اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار زمین می تواند به استحصال 500 متر معکب آب جدید، کاهش فرسایش خاک به میزان شش تا هفت تن، کاهش رسوب خاک به میزان 2.5 تن، رویش 120 کیلوگرم علوفه و همچنین کنترل سیلاب در عرصه های طبیعی منجر شود.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری همچنین از تهیه و ارسال طرح آبخیزداری 14 میلیون هکتار در کشور به دولت خبر داد و ابراز امیدواری کرد با حمایت های دولت و مجلس شورای اسلامی با اجرای این طرح، بخش زیادی از نگرانی های رهبر معظم انقلاب و مردم در زمینه های زیست محیطی و منابع طبیعی برطرف شود.

وی بیابان زدایی را یکی دیگر از رویکردهای اصلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ذکر کرد و گفت: حدود 22 درصد از مساحت کشور ما را بیابان ها تشکیل می دهند و با اینکه مساحت ایران، یک درصد خشکی جهان را شامل می شود اما 2.2 درصد بیابان های جهان را در خود جای داده است.

به گفته وی حدود 20 میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور تحت تاثیر فرسایش بادی هستند که 7.5 میلیون هکتار از این عرصه ها کانون های بحرانی بیابان زا محسوب می شوند که برای پیشگیری از توفان های شن و گرد و غبار باید این کانون های بحرانی را کنترل کرد.

جلالی با بیان اینکه اعتبارات مربوط به بیابان زدایی در برنامه های توسعه چهارم و پنجم کشور روند نزولی داشته است، گفت: رفع معضل بیابان زایی به سرمایه گذاری بیشتر و استفاده از فناوری های جدید نیاز دارد.

وی کنترل خشکیدگی بلوط در جنگل های زاگرس در سطح 32 هزار هکتار، تثبیت مالکیت اراضی منابع طبیعی در سطح 700 هزار هکتار، ایجاد کمربند حفاظتی به میزان 732 هزار هکتار، اطفای حریق در 29 هزار هکتار، کنترل ساخت و سازها در محوطه جنگل های زاگرس و کنترل ساخت و ساز و اجرای طرح های عمرانی در جنگل های شمال را به عنوان برخی از اقدامات صورت گرفته در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در طول فعالیت دولت تدبیر و امید عنوان کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین