کد خبر: ۲۸۸۱۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
فیلم‌های دفاع مقدسی که در دولت یازدهم ساخته شدند

کارنامه پویا دولت یازدهم در حوزه سینمای مقاومت

در میان هجمه‌ها و انتقادات، کارنامه ساخت فیلم در حوزه دفاع مقدس وزارت ارشاد دولت یازدهم پربار و قابل‌توجه است. امسال در حوزه مقاومت و زندگی شهدا آثاری همچون "مزار شریف" ساخته عبدالحسین برزیده؛ "بدون مرز" ساخته امیر حسین عسگری و "به بادبادک‌ها شلیک نکنید" ساخته حسین قاسمی جامی ساخته شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی:هاتف جلیل زاده- با اینکه برخی از افراد و گروه‌ها از کم‌کاری وزارت ارشاد دولت یازدهم در حوزه ساخت فیلم‌های دفاع مقدس انتقاد کرده‌اند اما بررسی آمارها از نگاه جدی دولت تدبیر و امید به سینمای مقاومت حکایت می‌کند.

به گزارش آفتاب، چندی پیش ابوالقاسم خسروی، نماینده تربت حیدریه به سالانه‌شدن جشنواره فیلم مقاومت اشاره کرد و با انتقاد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت ارشاد اسلامی مصرانه می‌خواهم که درباره مسایل مربوط به دفاع مقدس و جشنواره فیلم مقاومت کوتاهی نکند و توقع تضعیف انجمن سینمای انقلاب و جشنواره ارزشمند دفاع مقدس را نداشتیم.

برگزارکنندگان جشنواره مقاومت درصدد کسر اعتبار 20 درصدی سازمان سینمایی بودند تا ردیف بودجه مستقلی به جشنواره مقاومت تعلق گیرد. رویکردی که به باور منتقدان تبعیض‌آمیز بود و فضای خودی و غیرخودی بین هنرمندان ایجاد می‌کرد. از سوی دیگر برخی منتقدان هنری براین‌باورند که تولیدات جشنواره مقاومت علی‌رغم دریافت بودجه کافی از کیفت بالا برخوردار نیست.

 کیوان کثیریان، رئیس انجمن منتقدان در گفت‌وگو با  خبرنگار «آفتاب» ضمن انتقاد به آثار این جشنواره، گفت: «برخی تبلیغات گسترده و پرهزینه را با تولیدات سینمایی ماندگار اشتباه تلقی کردند؛ مرور کارنامه این جشنواره نشان می‌دهد که فیلم ماندگار و کیفی در حوزه دفاع مقدس از این جشنواره‌ها بیرون نیامده است. شواهد نشان می‌دهد که عده‌ای با دراختیارداشتن همه امکانات نتوانستند کار با کیفیت در این حوزه بسازند.»

با وجود برخی نواقص، مسئولان فرهنگی دولت یازدهم همواره حسن ظن خود برای برگزاری این جشنواره را نشان دادند. حجت الله ایوبی در زمان برگزاری جشنواره  مقاومت به حمایت  خود از این جشنواره تاکید کرد وگفت: «جشنواره که خرج زیادی ندارد منتهی بعدش اگر بخواهیم هر هفته سفر خارجی برویم خرج‌اش بالا می‌رود که ما با همت و ادای دین تمام اهالی سینما به دفاع مقدس بدون این سفرهای بی‌حاصل جشنواره مقاومت را به بهترین شکل  برگزار خواهیم کرد.» این‌گونه انتقادها حاکی از آن است که از دیدگاه منتقدان  کیفیت آثار حوزه مقاومت بر کمیت آنان ارجح  است و باید به آثار ماندگار و جذاب‌تری در حوزه دفاع مقدس اندیشید.

در میان هجمه‌ها و انتقادات، کارنامه ساخت فیلم در حوزه دفاع مقدس وزارت ارشاد دولت یازدهم پربار و قابل‌توجه است. امسال در حوزه مقاومت و زندگی شهدا آثاری همچون "مزار شریف" ساخته عبدالحسین برزیده؛ "بدون مرز" ساخته امیر حسین عسگری و "به بادبادک‌ها شلیک نکنید" ساخته حسین قاسمی جامی ساخته شدند.

علاوه بر آثار ذکرشده فیلم هایی مانند فرشتگاه قصاب سعید سهیلی؛ آوای های سرزمین من عباس رافعی و ابوزینب ساخته علی غفاری با موضوع مقاومت اسلامی ساخته شدند. آثار دیگری مانند لبنان روباه افخمی، ماهی سیاه کوچولو، بیداری، متولد 65، بوی قیر داغ بهروز نورانی پیر، ویلایی ها منیر غیبی، تنهایی پرهیاهو تهمینه میلانی، "چ" ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، بهشت از جنوب و جنوب شرقی ساخته جواد اردکانی، رویاها می‌آیند  اثر محمد رضا رحمانیان، پارسیان ساخته  بزرگمهر رفیعا، نفس و شیار 143 ساخته نرگس آبیار، تا آمدن اثر احمد صادق صادق دقیقی، زیباتر از زندگی انسیه شاه حسینی، خانه کنار ابرها سید جلال دهقانی، تگرک وآفتاب رضا کریمی، پنجاه قدم آخر کیومرث‌پور احمد، عاشق‌ها ایستاده می‌میرند شهرام مسلخی، مهمان داریم محمد مهدی عسگر پور، مبارزان کوچک سید داوود اطیایی، گلهای شیدایی حمید بهمنی پروانه ساخت و یا نمایش گرفته و یا در حال تولیدند.

به نظر می‌رسد پرهیز از مرزبندی و تبعیض بین هنرمندان، تعامل دستگاه‌های فرهنگی و عدم ‌مانع‌تراشی‌های مغرضانه، دوری از نگاه و تصفیه‌حساب‌های سیاسی می‌تواند در سال 94 به تولید آثار فاخر و ماندگار در حوزه مقاومت کمک کند. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین