کد خبر: ۲۸۸۵۴۸
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲

آیا برگ ایران هراسی نتانیاهو را پرنده انتخابات خواهد کرد؟/ ها آرتص: تاریخ مصرف نتانیاهو گذشته است

دمیدن در شیپور ایران هراسی، نابودی کامل حماس، تقویت شهرک سازی ها در بیت المقدس شرقی و مخالفت کامل با تشکیل کشور فلسطینی وعده هایی است که نتانیاهو به مردم سرزمین های اشغالی داده تا در انتخابات پیروز شود.
آفتاب‌‌نیوز :
رضا مهربانی: دمیدن در شیپور ایران هراسی، نابودی کامل حماس، تقویت شهرک سازی ها در بیت المقدس شرقی و مخالفت کامل با تشکیل کشور فلسطینی وعده هایی است که نتانیاهو به مردم سرزمین های اشغالی داده تا در انتخابات پیروز شود.

با این همه ممکن است همانگونه که برخی رسانه های غربی پیشبینی کرده اند، نتایج غافلگیر کننده ای در انتظار نخست وزیر رژیم صهیونیستی باشد و برگ هایی که او روی میز رقابت با اسحق هرتزوگ رهبر حزب کارگر اسرائیل رو کرده او را برنده این بازی نکند.

به هرحال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در پایین ترین سطح از محبوبیت در میان اسرائیلی ها قرار دارد روز سه شنبه با شعار مقابله با ایران و حماس رأی خود را به صندوق انداخت و همچنان ابراز امیدواری کرد که حزب راست گرایش، لیکود که و رهبری آن را بر عهده دارد از این انتخابات پیروز بیرون بیاید.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است بیش از پنج میلیون و 800 هزار رای دهنده اسرائیلی واجد شرایط شرکت در انتخابات روز سه شنبه بوده اند اما تا عصر این روز گزارش ها حاکی از پایین بودن میزان مشارکت در انتخابات بوده است.

آخرین گزارش های منتشر شده از نظرسنجی ها و برآوردهای بعمل آمده از حضور رأی دهندگان اسرائیلی پای صندوق های رأی نشان می دهد که حزب لیکود و ائتلاف صهیونیست ها شانه به شانه هم پیش می روند اما ائتلاف صهیونیستی متشکل از احزاب چپ و میانه، سه یا چهار نماینده بیش از حزب لیکود در پارلمان آینده اسرائیل به دست خواهند آورد و آرزوی چهارمین پیروزی در انتخابات را بر دل نتانیاهو خواهند گذاشت.

رهبری اتحاد صهیونیستی برعهده اسحاق هرتزوگ، رئیس کنونی حزب کارگر اسرائیل است و خانم تزیپی لیونی، وزیر خارجه پیشین اسرائیل نیز با حزب «هاتنوعا» به معنی جنبش در این اتحاد حضوری چشمگیر دارد.
اسحق هرتزوگ و لیونی رقبای جدی و اصلی نتانیاهو در این دوره از انتخابات به شمار می روند و به نظر می رسد که کاخ سفید نیز به شدت متمایل به پیروزی این ائتلاف در اسرائیل است.

با این همه اگر ائتلاف صهیونیستی در انتخابات بتواند از حزب لیکود پیشی بگیرد بازهم برای تشکیل کابینه آینده این رژیم نیازمند به ائتلاف با دیگر احزاب و جناح های کوچکتر است. نتیجه انتخابات احتمالا تا ساعات آخر روز سه شنبه یا اوائل صبح چهارشنبه اعلام خواهد شد اما این به معنی انتخاب نخست وزیر نخواهد بود.
در واقع اسرائیلی ها ممکن است چندین هفته برای اعلام نام نخست وزیر جدید منتظر بمانند چرا که همانگونه که اشاره شد این فرایند نیازمند مذاکراتی زیاد و پیچیده است و باید دید آیا حزب یا ائتلاف پیروز در انتخابات کنست قدرت ائتلاف داخل پارلمان برای تشکیل کابینه را دارد یا خیر و این ائتلاف چقدر طول خواهد کشید.

تاریخ مصرف نتانیاهو گذشته است
کارشناسان معتقدند این انتخابات آزمونی برای بنیامین نتانیاهو است و در آن اسرائیلی ها خواهند گفت که آیا می خواهند وی به عنوان نخست وزیر باقی بماند یا اینکه پس از شش سال، زمان تغییر فرا رسیده است.
روزنامه هاآرتص در گزارشی که درست هم زمان با برگزاری انتخابات کنست در اسرائیل منتشر شد، نوشت تاریخ مصرف بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گذشته است. این روزنامه معتقد است نتانیاهو به جای تأمین نیازهای جامعه اسرائیل فقط به ایران هراسی و برخی مسائل دیگر اهمیت داد.

احزاب مختلف در اسرائیل نیز اتفاق نظر دارند که دوره نتانیاهو به پایان رسیده و تاریخ مصرف او گذشته است و باید جلوی نخست وزیری او گرفته شود.

نظرسنجی‌های اخیر نیز در اسرائیل نشان می‌دهد رأی دهندگان معتقدند نتانیاهو به مسائل مورد اهمیت نمی پردازد و فقط به ایران هراسی و داعش هراسی و مقابله با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پرداخته و بحران مسکن و بحران مربوط به هزینه های زندگی را فراموش کرده و گزارشهای مالی از هزینه های شخصی اش نیز بر شدت این بحران افزوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین