کد خبر: ۲۸۸۶۰۸
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳

دیابت در بیشتر موارد قابل پیشگیری است

دیابت یک اختلال سوخت و ساز در بدن است که در بیشتر موارد قابل پیشگیری است.
آفتاب‌‌نیوز : محمد پژوهی متخصص غدد در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران، گفت: دیابت یک نوع بیماری متابولیکی در بدن است که قند خون مساوی یا بیشتر از 126 ناشتا یا بیشتر مساوی 200 بعد از غذا می‌شود.

وی افزود: دیابت به 4 نوع تقسیم می‌شود دیابت نوع 1 که درمان آن وابسته به انسولین است و اکثرا در سنین جوانی می‌باشد، پیشگیری ندارد ولی افراد باید از ازدواج فامیلی خود داری کنند. دیابت نوع 2 ژنتیک و عوامل محیطی، وزن زیاد، پرخوری، استرس و عدم تحرک در به وجود آمدن آن تاثیر دارد. درمان آن با قرص‌های خوراکی، رژیم، ورزش و نکشیدن سیگار می‌باشد و قابل پیشگیری است.

وی در ادامه در خصوص طبقه بندی دیابت‌ خاطر نشان کرد: دیابت نوع 3 به عبارتی دیابت دوران بارداری است که بعد از آن از بین می‌رود و برای درمان آن بین هفته‌ی 24 تا 28 بارداری آزمایش قند خون و اندازه‌گیری گلوکز انجام می‌شود. دیابت نوع 4 در اثر داروها و جراحی‌های مختلف یا ژنتیک به وجود می‌آید.

این متخصص غدد عنوان کرد: علائم این بیماری در دیابت نوع 1 و 4 پرخوری، پرنوشی، پرادراری، سرگیجه و کاهش وزن است. ولی در دیابت نوع 2 در پنجاه درصد موارد علامت ندارد گاهی با عوارضی مانند: چشم درد، کلیه یا بهم ریختگی اعصاب همراه است. در دیابت نوع 3 که دیابت بارداری است نیز همراه با ضعف می‌باشد.

پژوهی، در پایان عنوان کرد: علت بیماری دیابت ژنتیک، عوامل محیطی، پرخوری، وزن زیاد و جراحی مختلف می‌باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین