کد خبر: ۲۸۸۸۳۴
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۶

خبرگزاری آمریکایی از جزئیات توافق هسته ای خبر داد: ایران تا 10 سال 6000 سانتریفیوژ خواهد داشت

یک خبرگزاری آمریکایی خبر داد که بر اساس پیش‌نویس توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، تهران برای یک دهه یا بیشتر تنها ۶ هزار سانتریفیوژ خواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاری آمریکایی "آسوشیتدپرس" خبر داد که بر اساس پیش نویس توافقنامه هسته‌ای، ایران برای یک دهه یا بیشتر تنها 6 هزار سانتریفیوژ خواهد داشت.

مقامات به آسوشیتدپرس گفتند که بر اساس پیش‌نویس توافقنامه میان ایران و آمریکا، تهران مجبور خواهد شد تا برای یک دهه 40 درصد از سخت‌افزارهای هسته‌ای خود [سانتریفیوژها] را متوقف کند.

بر اساس گفته این مقامات، این پیش‌نویس به ایران پیشنهاد می‌دهد که تحریم‌هایی که به اقتصاد ایران بسیار ضربه زده است سریعا کاهش یابد.

ایران هم اکنون کمتر از 10 هزار سانتریفیوژ دارد که بر اساس پیش‌نویس توافقنامه، ایران حدود 6 هزار سانتریفیوژ خواهد داشت که 1500 عدد بیش از تعدادی است که آمریکا در ابتدا خواستار آن بوده است.

مذاکرات هسته‌ای ایران در لوزان سوئیس امروز وارد پنجمین روز خود شده است و شاید جلسات امروز نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت این دور و ادامه بیشتر یا پایان آن در روز جمعه داشته باشند.

در همین حال برخی منابع از احتمال ادامه مذاکرات تا روز یکشنبه خبر می‌دهند.

ادامه مذاکرات طی چند روز آینده هم منوط به میزان پیشرفت طی امروز و فردا خواهد بود. در صورت پیشرفت مطلوب و نیاز به تدوین متن توافق، انتظار می‌رود تیم مذاکره کننده ایرانی، روزهای آغازین سال نو را در محل مذاکرات هسته‌ای سپری کند.

هرچند که برخی منابع پیشتر از احتمال پایان مذاکرات در روز جمعه خبر داده بودند اما باید منتظر بود و دید که جلسات روز پنجشنبه در لوزان چه روندی را دنبال خواهد کرد و وضعیت مذاکرات جاری را مشخص‌تر خواهد کرد.

مقامات کشورمان گفته‌اند که مذاکرات تا زمانی که نیاز باشد ادامه خواهد یافت و عید نوروز مانعی برای این کار نخواهد بود.

"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا امروز در جمع خبرنگاران گفت که در حال به پیش بردن موضوعات سخت قرار داریم اما ما پیشرفت‌های را بدست آورده‌ایم و به سختی در حال کار کردن هستیم.

به گزارش تسنیم،"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران نیز امروز پس از دیدار خود با همتای آمریکایی‌اش گفت: مذاکرات به پایان خود نزدیک شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین