کد خبر: ۲۹۰۰۷۹
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶

کریستین ساینس مانیتور: موانع زیاد است، اما توافق منعقد خواهد شد

روز سه شنبه ضرب الاجل مذاکرات هسته ای برای دستیابی به توافق اولیه فرار می رسد. هدف این توافق، هموار کردن مسیر برای دور جدید مذاکرات در جهت دستیابی به یک توافق جامع است.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در تحلیلی نوشت:‌ با وجود موانع فراوان به نظر می رسد مذاکرات ایران موفقیت آمیز باشد.

برخی دیپلمات ها روز یکشنبه اعلام کردند، ایران ممکن است برخی محدودیت های جدید برای برنامه غنی سازی اورانیوم خود را بپذیرد، ولی بر مواضع خود درباره این که تا چه زمانی این محدودیت ها بر تکنولوژی هسته ای که می تواند به ساخت تسلیحات اتمی منجر شود، را بپذیرد، پافشاری می کند.

روز سه شنبه ضرب الاجل مذاکرات هسته ای برای دستیابی به توافق اولیه فرار می رسد. هدف این توافق، هموار کردن مسیر برای دور جدید مذاکرات در جهت دستیابی به یک توافق جامع است که هدف آن اعمال محدودیت های بلندمدت بر فعالیت های هسته ای ایران در مقابل برداشته شدن تحریم ها است.

وزرای خارجه و نمایندگانی از ایران و شش قدرت در حال مذاکره هستند . گفته می شود با وجود موانع مهم و قابل ملاحظه، احتمال موفقیت مذاکرات تا روز سه شنبه وجود دارد. دو مقام حاضر در مذاکرات گفته اند درباره وضعیت گفتگوها صحبت می کنند به شرط این که نامشان فاش نشود، زیرا آنها اجازه ندارند درباره مذاکرات به طور علنی صحبت کنند.

این دو دیپلمات گفتند، طرف ها به پیشرفت هایی درباره ابعاد برنامه غنی سازی اورانیوم ایران به پیشرفت هایی دست یافته اند که می تواند مورد استفاده برای هسته کلاهک اتمی قرار گیرد. ایران در چند هفته گذشته از درخواست خود برای حفظ ده هزار سانتریفیوژ غنی سازی اورانیوم به توافق برای داشتن شش هزار سانتریفیوژ تغییر موضع داده است. .

به گزارش «انتخاب»، غنی سازی اورانیوم یک موضوع کلیدی در بیش از یک دهه تلاش بین المللی برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران است. تهران می گوید، می خواهد اورانیوم را به منظور تولید انرژی،مصارف علمی، پزشکی و صنعتی غنی سازی کند، در حالی که برخی کشورها نگران این هستند که ایران قصد دارد از این تکنولوژی برای تولید اورانیوم برای مصارف تسلیحاتی استفاده کند.

این مقامات حاضر در مذاکرات گفته اند، اختلاف درباره طول مدت توافق نیز به عنوان یکی از مناقشات اصلی باقی مانده است. ایران می خواهد همه محدودیت ها بر فعالیت های هسته ای این کشور بعد از ده سال به طور کامل برداشته شود. در حالی که آمریکا و دیگر مذاکره کنندگان یعنی، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان پافشاری می کنند که بعد از یک دهه، محدودیت های فراگیر به صورت مرحله ای و تدریجی برداشته شود.

یکی از این مقامات می گوید، دو طرف ممکن است تفاسیر مختلفی از عر توافق داشته باشند. طرف ایرانی پافشاری می کند که بعد از ده سال آزاد است که هر کاری می خواهد انجام دهد و دیگر در حال فهرست کردن زمینه هایی هستند که محدودیت ها باقی می ماند. محدودیت ها بر تحقیق و توسعه سانتریفیوژها نیز همچنان لاینحل باقی مانده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین