کد خبر: ۲۹۰۱۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۸۴ - ۱۷:۱۱

هشدار سازمان ملل در مورد گسترش ایدز در افغانستان

آفتاب‌‌نیوز : آمار دقيقی از شمار مبتلايان به بيماری ايدز و يا ناقلان ويروس اچ آی وی در افغانستان در دست نيست، اما در گزارشی که در آستانه روز جهانی ايدز از سوی صندوق جمعيت سازمان ملل متحد منتشر شده، گفته شده است در صورتی که تدابير جدی اتخاذ نشود، وضعيت ممکن است از کنترل خارج شود.

نگرانی عمده اين است که با گسترش شمار معتادان تزريقی که از سوزنهای مشترک استفاده می کنند، ويروس اچ آی وی نيز گسترش مي يابد.

وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده است که حدود سی و پنج حامل ويروس اچ آی وی مثبت در مراکز انتقال خون کابل شناسايی شده اند.

اين آمار هنوز نگران کننده تلقی نمی شود، اما واقعيت اين است که در کشوری مانند افغانستان که هنوز از ويرانيهای جنگ رنج می برد، هيچ کس نمی تواند از وضعيت سراسر کشور اطمينان حاصل کند.

ظرفيت محدودی در افغانستان برای به دست آوردن آمار وجود دارد و وزارت بهداشت فقط می تواند حدس بزند.

حتی در شهرها، بسياری از افغانها فقط به امکانات محدود درمانی و دارويی دسترسی دارند، بنابر اين مردم اين کشور ممکن است در اثر ابتلا به بيماری ايدز جان خود را از دست بدهند، بدون اينکه از بيماری خود آگاهی داشته باشند.

بنابر اين، سازمان ملل متحد هشدار می دهد که شرايط برای گسترش خطر فراهم است.

معمولاً اين اثرات قاچاق مواد مخدر از افغانستان به خارج از کشور است که توجه ها را به خود جلب می کند؛ کشتزارهای خشخاش اين کشور، منبع تامين بخش اعظمی از هرويين جهان است.

اما سازمان ملل متحد در اين اواخر، برآورد کرده است که حدود يک ميليون معتاد به مواد مخدر در افغانستان وجود دارد.

برآورد می شود که حدود هفت هزار معتاد در اين کشور، مواد مخدر تزريقی مصرف می کنند و شواهد نشان می دهد که استفاده از سوزن مشترک در ميان اين افراد، رايج است.

به اين دليل است که سازمان ملل متحد در افغانستان، از برنامه هايی برای بالا بردن سطح آگاهی همگانی در مورد بيماری ايدز و ويروس اچ آی وی، مانند چاپ و نشر پوستر و تهيه برنامه های راديوی و تلويزيونی پشتيبانی می کند.

سازمان ملل می گويد که اکنون زمان عمل فرار رسيده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین