کد خبر: ۲۹۰۲۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰

500 خبرنگار در لوزان منتظر قرائت بیانیه مشترک ایران و 1+5 هستند

نشست عمومی و پایانی وزیران خارجه ایران و 1+5 برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار ایسنا از لوزان سوییس ، این همان نشستی است که قرار بود پس از پایان آن، ظریف و موگرینی در کنفرانسی مطبوعاتی بیانیه مشترکی را که همه منتظرش هستند ارائه کنند.

درحال حاضر حدود 500 خبرنگار در محل مذاکرات بی‌صبرانه منتظر ارائه بیانیه و مشخص شدن نتیجه مدتها تلاش دیپلماتیک جهانی برای توافق هسته‌یی ایران و 1+5 هستند.

گفته شده است بیانیه تا یکی دو ساعت آینده قرائت خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان امروز درباره آخرین نتایج مذاکرات گفته بود: کل راه‌حل‌ها را مرور کردیم؛ این راه‌حل‌ها بصورت محورهای کلی که باید از امروز تا ۱۰تیر مورد توافق قرار بگیرد و به توافق نهایی ختم بشود؛ مورد بررسی قرار گرفته است و الان اعضای 5+1 مشغول صحبت هستند که ببینیم چکار می‌کنند.

محمد جواد ظریف قبل از آغاز مذاکرات سرنوشت ساز روز پنجشنبه در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید بیانیه مطبوعاتی امروز صادر می‌شود؟ گفته بود: قرار است دوستان ما روی آن کار کنند. هنوز معلوم نیست به خاطر این که نیاز است بین گروه 1+5 صحبت‌هایی شود و هنوز ما از صحبت آنها خبر نداریم. اگر توافق درباره راه‌حل‌ها به جایی برسد امروز بیانیه مشترکی توسط خانم موگرینی و بنده ارایه می‌شود و بعد از آن کار تدوین نهایی توافق شروع می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اختلاف‌ها میان 1+5 کم شده است؟ اظهار کرد: 1+5 منافع و دیدگاه متفاوت دارند و کار از این جهت دشوار است. دیدگاه ایران و دیدگاه‌های 1+5 دارای تفاوت‌هایی است و رسیدن به چارچوبی که مورد توافق باشد کار طاقت فرسایی است.

حالا به نظر می‌رسد توافق مورد نظر ظریف درباره راه‌حل‌ها به نتیجه رسیده و همه در لوزان سوییس منتظر قرائت بیانیه نهایی هستند.این بیانیه شامل تفاهم نهایی بر روی راه‌حل‌ها برای رسیدن به توافق جامع خواهد بود.

صبح روز پنجشنبه علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به خبرنگاران که از وی پرسیدند شرایط در چه وضعیتی است؟ با بیان این‌که پیشرفت داشتیم، گفته بود: طلوع خورشید نزدیک است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین