کد خبر: ۲۹۰۳۳۱
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷

خبرگزاری فرانسه: در پی توافق لوزان، نتانیاهو با مقامات امنیتی تشکیل جلسه داد

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از بیت المقدس به قلم لوران لوزانو نوشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز جمعه در پی توافق ایران و قدرت های جهان بر سر رئوس یک توافق هسته ای مهم که روز پنجشنبه برغم مخالفت های شدید اسرائیل با آن به دست آمد ، با روسای دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی خود تشکیل جلسه داد.
آفتاب‌‌نیوز : به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، مقامات اسرائیلی توافق کلی روز پنجشنبه در لوزان را یک «اشتباه تاریخی» خواندند و هشدار دادند که اگر این توافق اجرایی شود موجودیت دولت یهود را به خطر خواهد انداخت. رسانه های محلی اسرائیل نوشتند نتانیاهو نشست کابینه امنیتی و مقامات ارشد دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل را تشکیل داد.

یکی از دستیاران نتانیاهو به خبرگزاری فرانسه گفت :«نخست وزیر به مشورتهای امنیتی خواهد پرداخت.»

مارک رگو Mark Regev سخنگوی دولت اسرائیل در بیت المقدس به خبرنگاران گفت مسیر منتهی به یک موافقت نامه دائم که در سوئیس بر سر آن توافق شد «مسیری بسیار بسیار خطرناک» است.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت :«این نه فقط برای اسرائیل، بلکه برای منطقه و جهان توافقی بد است. برنامه هسته ای ایران فقط اسرائیل را تهدید نمی کند، بلکه صلح و امنیت جهان را تهدید می کند.»

چارچوب توافقی که ایران و گروه پنج به اضافه یک بر سر آن به توافق رسیدند یک پیشرفت بزرگ در مناقشه 12 ساله میان تهران و قدرت های جهان بر سر برنامه هسته ای ایران بود. بر اساس رئوس کلی این توافق، ایران موافقت کرد ظرفیت غنی سازی اورانیوم خود را به شدت محدود کند و در ازای آن تحریم های تنبیهی که اقتصاد کشور را فلج کرده است لغو شود.

رگو پنجشنبه شب به نقل از نتانیاهو در توییتر نوشت این توافق آنگونه که مشخص شده است ، «راه ایران را به سوی بمب مسدود نخواهد کرد. این توافق راه را هموار خواهد کرد. این توافق خطر تکثیر هسته ای و خطر یک جنگ وحشتناک را افزایش خواهد داد.»

تهران تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را رد کرده اما اسرائیل بارها هشدار داده است که توانایی ایران برای دستیابی به بمب کل منطقه را به مخاطره خواهد انداخت. اسرائیل تنها قدرت هسته ای خاورمیانه محسوب می شود، هرچند خود به آن اذعان نکرده است.

یووال استینیتز وزیر اطلاعات اسرائیل پنجشنبه با تکرار هشدارهای قبلی تل آویو اعلام کرد همه گزینه ها روی میز است. وی گفت :«اگر ما چاره دیگری نداشته باشیم، گزینه نظامی روی میز است.»

خبرگزاری فرانسه در بخش دیگری از این گزارش نوشت رسانه های اسرائیلی بر سر توافق لوزان دچار اختلاف نظر شدند و روزنامه هاآرتص در بخش دیدگاهها این توافق را «نه چندان بد» توصیف کرد. این روزنامه نوشت :«شاید ایران طبق روایت خود به پیروزی هایی دست یافته باشد ... اما قدرت های جهان در خصوص مسائل عملی واقعی به موفقیت های مهمی دست یافتند.»

اما روزنامه جروزالم پست نیز در مقاله ای به قلم ملانی فیلیپس روزنامه نگار انگلیسی نوشت ادامه مذاکرات برای رسیدن به یک توافق پایدار «یک وضع وحشتناک» است.

 این روزنامه نوشت:«آمریکا آماده شده است به رژیمی که علنی برنامه نابودی آمریکا و محو کردن اسرائیل را دنبال کرده است، اجازه دهد به ظرفیت فرار برای تولید سلاح هسته ای دست یابد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین