کد خبر: ۲۹۰۴۳۱
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹

افراد انقلابی جوابگوی دلواپس ها باشند/ تندروی ها زمینه ساز صدور قطعنامه علیه ایران شد

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی، استاد اخلاق معتقد است برخی آقایان استشمام سیاسی دارند و برخی دیگری بینش سیاسی دارند. حرف هایی نظیر فروختن و ضایع کردن کشور که خطاب به مذاکره کنندگان و دولت از سوی این افراد بکار برده می شود بد و نوعی رفتار کودکانه سیاسی است.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی طباطبایی، استاد اخلاق در گفتگو با نامه نیوز با اشاره به بیانیه تفاهم لوزان بین ایران و 5+1، عملکرد تیم مذاکره‌کننده ایرانی را در مقطع فعلی بی‌نظیر دانست و گفت: به عزیزان مذاکره‌کننده از وزیرخارجه، رییس سازمان انرژی اتمی و دیگر اعضای این تیم خسته‌نباشید می‌گویم. همانطور که در رسانه‌ها منعکس می‌شد مذاکره‌کنندگان روزها و ساعات طولانی را پشت میزمذاکرات گذراندند، حتی حضور طولانی مدت وزرای خارجه کشورهای 5+1 و پیگیری آنها برای این موضوع حائز اهمیت بود و نشان می داد که مساله مهمی در حال رخ دادن است.


وی با اشاره به اینکه بیانیه تفاهم لوزان مقدمه‌ای برای رسیدن به توافق نهایی است و هنوز کار تمام نشده است، افزود: مردم اعم از معترضین و موافقان مذاکرات هسته‌ای باید آگاه باشند که این تنها یک بیانیه مطبوعاتی است و هنوز به توافق نهایی نرسیده ایم و باید جلسات و مذاکرات در ماه‌های پیش رو دنبال شود تا کلیات و جزئیات آن شفاف شود.بنابراین در شرایط فعلی این متخصصین هستند که باید در اینباره اظهارنظر کنند و نباید عجولانه به مسایل پرداخت مخصوصا اگر نقدها احساسی و خارج از تحلیل های علمی باشد.


نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه منتقدان کم حوصله دولت خود را نشان دادند و از صدور این بیانیه هول شده اند، اظهار داشت:  صدور این بیانیه در ایام سالروز رای دادن مردم به نظام جمهوری اسلامی را به فال نیک می گیریم. این مذاکرات زیر سایه همین جمهوری اسلامی و با  حمایت های رهبر معظم انقلاب و پشتیبانی و به کار گیری عقل، خرد، حکمت و مصلحت دنبال شده است نه نظامی استبدادی یا خشنوت و بی منطقی. این تقارن مهم است و باید با دید مثبت به آن نگاه کرد. 


این استاد اخلاق در ادامه با اشاره به اینکه هر جکومتی چند دوره را باید پشت سر بگذارد، گفت: دوره سبابت یا همان طفولیت و نوپایی، دوره نوجوانی، جوانی و میانسالی. نمی توان انقلابی را پیدا کرد که در ابتدا درگیر احساسات و هیجان نباشد اما مهم این است که عقلا در آن زمان احساسی چگونه عمل کنند. خوشبختانه عقلای ما در ابتدای انقلاب به خوبی مردم را رهنمود می دادند و به مرور هم جکومت و مسئولان نظام پخته تر و ورزیده تر شد تا به این مقطع رسیدیم که توانایی حل و فصل و نشستن پای میز چنین مذاکراتی را داریم.

طباطبایی خطاب به تیم مذاکره کننده و مسئولان دولتی اظهار داشت: من به مذاکره کنندگان، دولتی ها و طرفداران مذاکرات چند تذکر و توصیه اخلاقی را می دهم، آقایان دقت کنند که مطمئنا از این پس حملات گفتاری و نوشتاری متوجه آنها خواهد شد که باید در مقابل آنها تحمل داشته و صبور باشند. چون این بیانیه چیزی نیست که افراد غیرمتخصص به سرعت قدرت فهم و درک آن را داشته باشند لذا ممکن است موضع گیری های تندی نسبت به آن بشود. از سوی دیگر این موضوع چیزی نیست که بشود همه چیز را درباره آن عمومی کرد و مصلحت ایجاب می کند برخی مسائل پیرامون آن محرمانه باقی بماند لذا مسئولان مذاکره کننده و دولت باید در مقابل حملات صبور باشند.هرچند شنیدن حرفای عوامانه و  تخاصمانه در این شرایط  آن هم از داخل کشور با  توجه به این تلاشهایی که کرده اند بسیار دردناک است.


عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه افراد عجول بالاخره متوجه اشتباهاتشان خواهند شد، گفت: مسئولان نقدها و حملات را به چشم ارزشی برای خود نگاه کنند چرا که هر کار پرثمری همواره با حملاتی روبرو است، مشهور است که می گویند درختی که میوه دارد سنگ می زنند، کسی به درخت چنار سنگ نمی زند. لذا تقاضا دارم که تحمل در حد حکمت داشته باشند تا این حملات خنثی شود.


وی با اشاره به اینکه تمرکز تیم مذاکره کننده باید بر روی مراحل بعدی مذاکرات باشد، خاطرنشان کرد: مراحل بعدی مطمئنا دشوارتر است و باید توانمندی و قدرت بیشتری در آن دور از مذاکرات داشته باشند. امیدواریم که با مدد از خداوند متعال مراحل بعدی هم با موفقیت پشت سر گذاشته شود. 

طباطبایی تاکید کرد: تیم مذاکره کننده و مسئولان دولت توجه داشته باشند که باری به هر جهت وقت خود را صرف پاسخگویی به مخالفان نکنند. البته باید از درون دولت افرادی مسئول پاسخگویی به سوالات و نقدها باشند و موقرانه و محترمانه و با صبر پاسخ دهند اما نباید کل دولت و تیم مذاکره کننده خود را با این نقدها و حملات خسته کنند.


این استاد اخلاق چند توصیه اخلاقی نیز به مردم کرد و اظهار داشت: مردم بدانند که بیانیه تفاهم لوزان یک بحث تخصصی است و ممکن است اشکالهایی به آن بشود و نباید به هر اظهارنظر و صحبتی پیرامون آن اعتماد کنند. اگر به دنبال آگاهی هستند مخصوصا در مورد نیروگاهها از خبرگان و متخصیصین این موضوع کسب اطلاع کنند و تحت تاثیر هرنوع تحلیلی قرار نگیرند.مخصوصا اینکه رییس سازمان انرژی هسته ای هم کاملا بر مذاکرات اشراف داشته است.


این چهره سیاسی اصولگرا در بخشی دیگر از اظهاراتش منتقدان دولت را خطاب قرار داد، گفت: من از موضع گیری و هوشیار بودن منتقدان تشکر می کنم این نشان میدهد آنان بیدارند و به حیات سیاسی خود فکر میکنند ولی عرض من این است که تاکنون از این انتقادات نتیجه ای گرفته اند یا نه؟ اگر نتیجه ای نگرفته اند باید بدانند که کارشان مفید نبوده است، اگر نتیجه گرفتند این نتیجه چقدر برای کشور و مردم ثمر داشته است؟  امیدوارم در نگرش خود به دولت ومسایل ومشکلات پیش روی مردم تغییر بدهندواگر به مرحله پشیمانی رسیدند اعتراف کنند نه اینکه آن را پنهان کنند و مسیر اشتباه گذشته را دنبال کنند. لااقل اگر اعتراف جمعی نمی کنید پیش وجدان خودتان معترف باشید.


 طباطبایی تصریح کرد: گاهی مطالب مربوط به این  طیف را که می خوانی از نوع نقدهایشان اشتباه بودن مسیرشان معلوم می شود، نقد یا حالت خصومت دارد یا اعتراض. اینکه طوری تحلیل کنیم و نتیجه ان این باشد که به مذاکره کنندگان بگوییم کشور و مردم را فروختید اعتراض نیست بلکه  خصومت است. برخی عزیزان نقدها و تفسیرهایی می کنند و که خیلی شاذ و بی ربط است. حیف است که افرادی که انقلابی هم گاها هستند اینگونه درگیر مسائل شوند.

وی افزود: برخی آقایان استشمام سیاسی دارند و برخی دیگری بینش سیاسی دارند. حرف هایی نظیر فروختن و ضایع کردن کشور که خطاب به مذاکره کنندگان و دولت از سوی این افراد بکار برده می شود بد و نوعی رفتار کودکانه سیاسی است. 

عضو جامعه روحانیت مبارز این دسته از منتقدان و دلواپسان را میوه چینان غیرفصلی دانست و گفت: کسانی که میوه رسیده را می چینند میوه چین و باغبان هستند اما بچه ها برایشان فرقی ندارد سنگ را بر میدارند و به میوه می زنند. این افراد هم میوه چینان غیرفصل هستند و باید بدانند فعلا وقت چیدن میوه نیست، باید صبر کنند که میوه هسته ای به ثمر برسد و بعد آن را بچینند تا خجل نشوند. ما به فضل خدا امیدوار هستیم که انشاالله این میوه ثمر خواهد داد.و این نظام اسلامی و مردم زحمتکش و سختی دیده و مرید و مدافع انقلاب از منافع ان بهره خواهند برد ان شاالله

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی در دوره میانسالی، عقلانیت و حکمت است، خاطرنشان کرد: در چنین حکومتی چنین تصمیماتی لازم است و الا نشان دهنده آن است که کشورمان ناپخته است. ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم کارهای اول انقلاب را الان بکنیم، رفتارهای اول انقلاب را الان تکرار کنیم لازم است حرکتی نو و تازه ای صورت گیرد.یعنی هدف تغییری نمی کند اما شیوه های ان بر اساس متد جدید و برنامه ریزی متناسب با روز انجام میشود.


وی با تاکید براینکه دلواپسان همان میوه چینان غیرفصل و سنگ اندازان کم حوصله و کم صبر هستند، گفت: این افراد باید خودشان را اصلاح کنند و کار سختی هم نیست . من از افراد متدین و انقلابی و متخصص خواهش می کنند که جوابگوی افراد دلواپس باشند و نگذارند که سروصدا بیش از این شود و البته از آقایان دلواپس و منتقد هم تقاضا دارم  همچون گذشته به مسئولین دولت اعتماد کنند .


حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی با اشاره به تاکیدات رهبری مبنی بر همدلی و همزمانی دولت و ملت در سال جاری، افزود: رهبری سال جاری را سال همدلی و همزبانی نامگذاری کردند، ممکن است همزبانی همیشه راحت  باشد اما همدلی کار دشواری است. ولی حکومت به مرحله ای رسیده است که مردم درک می کنند که نیاز امروز کشور همدلی است. لذا دلواپسان هم باید پخته و آگاه شوند. باید بدانند که تندروی جواب خسارت باری دارد.

نماینده سابق مجلس با تاکید براینکه همین تندروی ها زمینه ساز صدور قطعنامه ها علیه ایران شد، خاطرنشان کرد: نباید وارد فضای تندروی شد باید همدل و همزبان شد و فضا را آرام کرد. دلواپسان اجازه بدهند که گره هایی که روی هم زده شده باز شود. گره انداختن آسان است، گره باز کردن دشوار است. این گره هایی که با رفتارهای نسنجیده بستند باید توسط داناهای زمان به مرور باز شود.


وی تاکید کرد: گره انداز همیشه سعی میکند که دیگران نفهمند گره ای هم وجود دارد لذا شعار ضدگره می دهد اما خوشبختانه افراد صالح و پخته درک می کنند گره کار کجاست و چرا اینگونه شده است و چطور باید آن را باز کرد. باید تلاش کرد نتیجه کار به مرحله ای برسد که نه تنها ملت که آیندگان ما نیز از آن راضی باشند.


این چهره روحانی اصولگرا با بیان اینکه منتقدان عجول و کم تجربه هستند، گفت: البته اینها بیم دارند از اینکه مساله هسته ای به سرانجام برسد و شرمنده موضع گیری های قبلی شان شوند، از صحبت های برخی از این افراد هم مشخص است که دنبال این هستند که گذشته شان رو نشود. البته من نمی گویم کسی نقد نکند اما با همدلی، دوستی و کارشناسانه نقد کنند تا مشکلات هم حل شود. فرق بین حکیم و غیرحکیم در همین نوع موضع گیری ها مشخص می شود.


این استاد اخلاق در پایان اظهاراتش با ابراز امیدواری نسبت به بهبود شرایط کشور گفت: انشاالله طی ماه های آینده گشایشی در حوزه های مختلف رخ خواهد داد. از آقای روحانی رییس جمهوری نیز می خواهیم که در این شرایط که بستر در حال آماده شدن است و موانع کسب و کار در حال برطرف شدن است انشاالله فکری هم برای برخی از زندانیان که مبتلا به مسائل مالی ناشی از تحریمها ویا  بدهی به دولت هستند کنند. این افراد باید به کانون خانواده ها برگردند، این افراد توان بازپرداخت را ندارند و نگهداری آنها هم نفعی برای دولت ندارد. مردم خیر و متدین هم اگر می توانند که به افرادی که بخاطر دیه در زندان هستند کمک کنند تا انشاالله این مردم نیز به خانواده هایشان بازگردند.


طباطبایی در پایان اظهار امیدواری کرد، آنچه که خیر و صلاح مردم است بر زبانها جاری و تدبیر و امید و عقلانیت آثار مثبت خود را به زودی نشان دهد و این بار سنگین اقتصادی بر دوش خانواده ها هرچه زودتر سبک و نتیجه آن تقویت نظام انقلاب و اسلام باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین